Smajly skrev:
Hitta lite info om XR4 för dom som vill veta..
1.2 Enligt Ford Motor Company AB (Stockholm) såldes följande antal XR4i i Sverige:
-85=40 st, -84=300 st, -83=265 st
1.3 Antalet kvarvarande bilar idag (2004-06-29) är:
5062 (-85): 15 st, varav 10 avställda, 5018 (-84): 277 st varav 176 avställda, 5017 (83/84): 6 st (2 st -83 4 st -84)
Bilarna med 5017 är registrerade som XR4, alltså utan bokstaven "i" i modellnamnet. Det skulle kunna betyda att de var demobilar för Ford och registrerades tidigt på hösten 1983.
Enligt historien var just bokstaven "i" något man lade till kort innan introduktionen, och exempelvis de bakre sidorutorna var redan beställda med texten "XR4", vilket vi kan se än idag.
Då försäljningen i Sverige startades på hösten, förmodligen ganska sent, var det som synes nästan uteslutande 84 års modellår som såldes. I slutet av året hade dock försäljningen redan
sjunkit ordentligt, varför endast ett mycket litet antal bilar såldes under 1985.
3. Vad har den för effekt/prestanda?
Specifikation enligt Ford: * Effekt: 111 kW (151 hk DIN) vid 5500 varv/min, * Vridmoment: 214 Nm vid 4300 varv/min, * Maxhastighet 210 Km/h, * 0-100 Km/h: 8,4 sekunder.
6. Vad skiljer XR4i från andra Sierra?
6.1 En hel del detaljer skiljer faktiskt en XR4i från enklare modeller. Redan själva karossen är unik med sina delade bakre sidorrutor. Dessa ger ett särpräglat utseende och kanske rent av bidrar till bättre vridstyvhet i karossen, men har samtidigt nackdelen att de försämrar sikten snett bakåt.Stötfångarna är mer aerodynamiskt optimerade och den främre har inbyggda dimljusen av samma typ som GL/Ghia/Cosworth. Såväl skärmkanter som trösklar, samt nedre delen av karossens sidor täcks av profiler i plast. Bakluckan är försedd med en för modellen unik (undantaget XR6 och XR8 i Sydafrika) bakspoiler med dubbla vingar. Jämfört med spoilern på den första modellen av Sierra COsworth ger XR4i-spoilern endast mycket lite s k downforce, utan har mest till syfte att sänka bilens totala luftmotstånd. Sett invändigt är bilen i huvudsak baserad på Ghia-modellens utrustningsnivå. Textilier är av finare kvalité än enkare modeller och på modellåren 83 och 84 fanns en skarpt röd linje som genomgående tema på dörrpaneler och instumentering. Även ljudisoleringen är på några punkter förbättrad, även om dessa överfördes även på standardmodeller några år senare. Framstolarna är tillverkade av Recaro åt Ford, men har inte tillverkarens emblem och är av något enklare modell jämfört med den som senare kom att monteras i Cosworthbilarna. Den är dock mer komfortabel och har bättre sidostöd jämfört med basmodellen.