7017
Sök

Antennen har fastnatt

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
15 november 2007
Trådstartare
#1
Min antenn på min saab 9-3 var av då jag köpte min bil och nu har jag köpt en ny på saab.
Skulle idag montera dit den men fick inte bort den gamla antennen.... Den satt helt enkelt fast..
Vad ska jag göra, nu har jag stått och dragit i den där antennen i ca 3 timmar idag. känner inte för ett nytt försök imorgon. Finns det någonting man ska lossna för att få bort den gamla antennen? I motorn kanske? Läst att det bara ska vara att dra men det verkar inte fungera.

/Tribbe


430 Inlägg
15 november 2007
#2
Elantenn? Är väl en mutter man ska skruva av ovanpå först och sen bara ta bort. Så var min iaf...


SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
15 november 2007
Trådstartare
#3
Jo det säger alla och det är vad jag hittar när jag googlar men min sitter som ett berg, hela bilen vill lyfta från däckena när jag drar i den... sad


430 Inlägg
15 november 2007
#4
Hehe, men lossat muttern? sen antennen drar du ur inifrån. wink lossa klädseln så sitter det fast med diverse skruvar där ska du nog se.


SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
15 november 2007
Trådstartare
#5
Inifrån, alla ställen jag hittat hur man gör så står det inte från vilket håll, enda gången jag fått ett håll har varit vad jag hört andra säga och dom har sagt utifrån, men måste prova inifrån nu, vilka skruvar ska jag lossa då?
Senast redigerat av Tribbe (15 november 2007)


SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
17 november 2007
Trådstartare
#6
Var nu hos en som jobbar i saab verkstad och han konstaterade att den satt fast, han smörjde in den och sa att jag skulle försöka dra bort den ikväll, men om det inte skulle gå så var det bara att köpa ny motor....


SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
19 november 2007
Trådstartare
#7
Någon som vet vilka skruvar det är som jag ska lossa osv skulle vilja försöka igen, men vågar inte lossa på allt utan vill ha en skiss eller liknande.


1 631 Inlägg
19 november 2007
#8
Montera av antenn + motor från bilen. Sen öppnar du motorn så ser du hur det hänger ihop. Sen gäller det att DRAAAAAA!!!!! Har också gjort det där en gång....

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
19 november 2007
Trådstartare
#9
Okej, har hittat många guider på hur man gör, alla olika ingen har funkat för mig... börjar bli riktigt trött på den, känns inget roligt att åka omkring med en avbruten antenn som desutom är krokig... Nu är det så pass mörkt att jag inte kan fortsätta, står utomhus... men imorgon ska jag till pappa och låna lite verktyg får nämligen inte bort muttern i mitten av motorn så att man kommer in..
Men eftersom att min är av så hag jag inte mycket att dra i heller...vet inte hur jag ska lösa det här... känns som att allt krånglar för mig... vad jag än ska göra...


Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
19 november 2007
#10
som sagt, dela på skiten å se hur det ser ut, annars köp en ny på biltema, dom e lite slöa men funkar... (speciellt om man gämnför priset mot orginal)


SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
19 november 2007
Trådstartare
#11
Jag har redan köpt ett nytt spröt, så vill gärna ha bort min gamla men fattar inte att den kan sitta så förbaskat hårt..


SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
20 november 2007
Trådstartare
#12
Idag har jag skruvat isär hela antenn motorn, och fortfarande inte fått bort gamla spröt delen. Efter det provade jag att fästa den gamla spröt delen i ett skruvstäd och drog så mycket jag orkade utan en rubbning... Nu funderar jag på att skaffa en fast antenn, dock lite synd då jag köpt ett nytt spröt till min motor.... men vad ska man göra...


1 631 Inlägg
20 november 2007
#13
Ta lite foton på den så får vi se om vi kan hjälpa till! Men den verkar ju rätt besvärlig....

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Seat Leon Cupra 2007 - 320hk
322 Inlägg
20 november 2007
#14
Tribbe skrev:
Jo det säger alla och det är vad jag hittar när jag googlar men min sitter som ett berg, hela bilen vill lyfta från däckena när jag drar i den... sad

stark du borde va då!! tonguetongue


SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
13 april 2008
Trådstartare
#15
Tro det eller ej, men jag fick bort det där jobbiga sprötet som satt i till slut.. Det hade erjat(Stavas det så?)fast och fick bort den i en slöjdsal, där jag skruvade fast motorn sen tog en trähammare, något järnrör, fil osv och bankade och bankade men efter ett bra tag så lossnade det gammla sprötet. Då vi var väldigt hårdhänta mot den stackars antenn så fick jag fila och lite sånt på mitt nya samt slå dit det nya sprötet men det funkar nu.

Det jag nu undrar är:
Eftersom att jag skruvade isär motorn ett antal ggr så förlorade den mycket fett så jag måste smörja den. Har kommit över ett fett som heter SYNTHESO PRO AA2 kommer detta fettet att förstöra min antenn? Eller kommer den hjälpa mig att bli av med ljudet från motorn som jag vill smile

Eftersom att jag har gett den där antennen mycket tid så vill jag inte förstöra den när jag ska smörja om den med fett det skulle få mig att bli mycket sur tongue

Ifall inte det där namnet säger er någonting så är det till för "O-Ring-Armaturfett"


/Tribbe.


SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
15 april 2008
Trådstartare
#16
Ingen som vet? sad


Better than God \o/
1 886 Inlägg
15 april 2008
#17
Får man fråga vad ett spröt kostade på Saab?  Heter "5035944" vad?

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
15 april 2008
Trådstartare
#18
Det kostade 241,81kr +25%moms.. men det jag vill veta i tråden är ifall fettet jag skrev skulle funka i min antenn motor eller om det skulle förstöra den?


Vet inte vad det heter... har nog inte kvar dom papprena på kvittot stod det bara antennspröt.
Senast redigerat av Tribbe (15 april 2008)


8 156 Inlägg
15 april 2008
#19
Ta det i en ny tråd, så får du kanske mer svar? Iaf. Bra att du lyckades få bort antennen.
(Mitt förslag hade varit att använda 5-56 eller WD40 mot ärgen)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
15 april 2008
Trådstartare
#20
ärgen finns inte längre. fette ska vara i motorn där alla plast kugghjulen sitter. Provar göra en ny tråd imorgon om det inte gett någonting här.



Sök