Antennen har fastnatt

Tribbe SAAB♥SUBARU
15 november 2007 · 1 636 Inlägg

Min antenn på min saab 9-3 var av då jag köpte min bil och nu har jag köpt en ny på saab.
Skulle idag montera dit den men fick inte bort den gamla antennen.... Den satt helt enkelt fast..
Vad ska jag göra, nu har jag stått och dragit i den där antennen i ca 3 timmar idag. känner inte för ett nytt försök imorgon. Finns det någonting man ska lossna för att få bort den gamla antennen? I motorn kanske? Läst att det bara ska vara att dra men det verkar inte fungera.

/Tribbe

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
megaman_k
15 november 2007 · 430 Inlägg

Elantenn? Är väl en mutter man ska skruva av ovanpå först och sen bara ta bort. Så var min iaf...

Tribbe SAAB♥SUBARU
15 november 2007 · 1 636 Inlägg

Jo det säger alla och det är vad jag hittar när jag googlar men min sitter som ett berg, hela bilen vill lyfta från däckena när jag drar i den... sad

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
megaman_k
15 november 2007 · 430 Inlägg

Hehe, men lossat muttern? sen antennen drar du ur inifrån. wink lossa klädseln så sitter det fast med diverse skruvar där ska du nog se.

Tribbe SAAB♥SUBARU
15 november 2007 · 1 636 Inlägg

Inifrån, alla ställen jag hittat hur man gör så står det inte från vilket håll, enda gången jag fått ett håll har varit vad jag hört andra säga och dom har sagt utifrån, men måste prova inifrån nu, vilka skruvar ska jag lossa då?

Senast redigerat av Tribbe (15 november 2007)

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Tribbe SAAB♥SUBARU
17 november 2007 · 1 636 Inlägg

Var nu hos en som jobbar i saab verkstad och han konstaterade att den satt fast, han smörjde in den och sa att jag skulle försöka dra bort den ikväll, men om det inte skulle gå så var det bara att köpa ny motor....

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Tribbe SAAB♥SUBARU
19 november 2007 · 1 636 Inlägg

Någon som vet vilka skruvar det är som jag ska lossa osv skulle vilja försöka igen, men vågar inte lossa på allt utan vill ha en skiss eller liknande.

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
gurenius
19 november 2007 · 1 631 Inlägg

Montera av antenn + motor från bilen. Sen öppnar du motorn så ser du hur det hänger ihop. Sen gäller det att DRAAAAAA!!!!! Har också gjort det där en gång....

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
Tribbe SAAB♥SUBARU
19 november 2007 · 1 636 Inlägg

Okej, har hittat många guider på hur man gör, alla olika ingen har funkat för mig... börjar bli riktigt trött på den, känns inget roligt att åka omkring med en avbruten antenn som desutom är krokig... Nu är det så pass mörkt att jag inte kan fortsätta, står utomhus... men imorgon ska jag till pappa och låna lite verktyg får nämligen inte bort muttern i mitten av motorn så att man kommer in..
Men eftersom att min är av så hag jag inte mycket att dra i heller...vet inte hur jag ska lösa det här... känns som att allt krånglar för mig... vad jag än ska göra...

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Xoff Volvo tönt... =)
19 november 2007 · 2 344 Inlägg

som sagt, dela på skiten å se hur det ser ut, annars köp en ny på biltema, dom e lite slöa men funkar... (speciellt om man gämnför priset mot orginal)

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Tribbe SAAB♥SUBARU
19 november 2007 · 1 636 Inlägg

Jag har redan köpt ett nytt spröt, så vill gärna ha bort min gamla men fattar inte att den kan sitta så förbaskat hårt..

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Tribbe SAAB♥SUBARU
20 november 2007 · 1 636 Inlägg

Idag har jag skruvat isär hela antenn motorn, och fortfarande inte fått bort gamla spröt delen. Efter det provade jag att fästa den gamla spröt delen i ett skruvstäd och drog så mycket jag orkade utan en rubbning... Nu funderar jag på att skaffa en fast antenn, dock lite synd då jag köpt ett nytt spröt till min motor.... men vad ska man göra...

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
gurenius
20 november 2007 · 1 631 Inlägg

Ta lite foton på den så får vi se om vi kan hjälpa till! Men den verkar ju rätt besvärlig....

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
Cra2ySwede Seat Leon Cupra 2007 - 320hk
20 november 2007 · 322 Inlägg

Tribbe skrev:
Jo det säger alla och det är vad jag hittar när jag googlar men min sitter som ett berg, hela bilen vill lyfta från däckena när jag drar i den... sad

stark du borde va då!! tonguetongue

Tribbe SAAB♥SUBARU
13 april 2008 · 1 636 Inlägg

Tro det eller ej, men jag fick bort det där jobbiga sprötet som satt i till slut.. Det hade erjat(Stavas det så?)fast och fick bort den i en slöjdsal, där jag skruvade fast motorn sen tog en trähammare, något järnrör, fil osv och bankade och bankade men efter ett bra tag så lossnade det gammla sprötet. Då vi var väldigt hårdhänta mot den stackars antenn så fick jag fila och lite sånt på mitt nya samt slå dit det nya sprötet men det funkar nu.

Det jag nu undrar är:
Eftersom att jag skruvade isär motorn ett antal ggr så förlorade den mycket fett så jag måste smörja den. Har kommit över ett fett som heter SYNTHESO PRO AA2 kommer detta fettet att förstöra min antenn? Eller kommer den hjälpa mig att bli av med ljudet från motorn som jag vill smile

Eftersom att jag har gett den där antennen mycket tid så vill jag inte förstöra den när jag ska smörja om den med fett det skulle få mig att bli mycket sur tongue

Ifall inte det där namnet säger er någonting så är det till för "O-Ring-Armaturfett"


/Tribbe.

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Tribbe SAAB♥SUBARU
15 april 2008 · 1 636 Inlägg

Ingen som vet? sad

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
MrTurbo Better than God \o/
15 april 2008 · 1 882 Inlägg

Får man fråga vad ett spröt kostade på Saab?  Heter "5035944" vad?

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
Tribbe SAAB♥SUBARU
15 april 2008 · 1 636 Inlägg

Det kostade 241,81kr +25%moms.. men det jag vill veta i tråden är ifall fettet jag skrev skulle funka i min antenn motor eller om det skulle förstöra den?


Vet inte vad det heter... har nog inte kvar dom papprena på kvittot stod det bara antennspröt.

Senast redigerat av Tribbe (15 april 2008)

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Phaetoon
15 april 2008 · 8 156 Inlägg

Ta det i en ny tråd, så får du kanske mer svar? Iaf. Bra att du lyckades få bort antennen.
(Mitt förslag hade varit att använda 5-56 eller WD40 mot ärgen)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Tribbe SAAB♥SUBARU
15 april 2008 · 1 636 Inlägg

ärgen finns inte längre. fette ska vara i motorn där alla plast kugghjulen sitter. Provar göra en ny tråd imorgon om det inte gett någonting här.

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang