3913
Sök

Vilka bötesbelopp gäller vid de vanligaste trafikförseelserna?

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
20 oktober 2009
Nu har jag inte orkat läsa igenom hela tråden men jag kan ju iaf tillägga att om man "brukar ett fordon trots körförbud" så får man 1500kr i böter...

Här har ni bildbevis med:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/65889/786241_ch3tkk.jpg

Har besiktningstid imorrn (eller ja, idag blir det ju) och var ute och körde en kort sträcka (3km kanske) för att kolla så att allting var ok och precis när jag nästan var hemma så råkar jag på en sån där blå/gul/vit djurtransport......

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

[OctaneHead Racing]
15 Inlägg
24 oktober 2009
sk8ville skrev:
någon som vet om polisens fartkamera fungerar i mörker?

för ja har aldrig vatt me om att polisen stått me fartkamera när de e mörkt.

Ja har sett dom ute kring halv två på natten.. ja körde inte själv då men ja frågade varför dom stog me lasern den tiden o dom sa att de mest var till för att ta taxibilar som nästan alltid kör för fort!! big_smile

[OctaneHead Racing]

49 Inlägg
5 november 2009
Hur långt bakom kan polisen ligga och kunna mäta ens hastighet egentligen?
-Ja blev stoppad av en, som hade legat väldigt långt bakom mig (han hade helljus på (mitt i natten, bäcksvart ute) utan att ja blev bländad).
Jag höll ca 115 på 90- väg, men ibland åkte mätaren upp i ca 120-125 (hade åkt långt, blev fartblind), men sänkte genast farten då.
Efter en bit åkte bilen bakom snabbt fram och låg med blåljusen på precis bakom mig.
Polisen sa att han hade legat bakom ett bra tag och mätt upp i 125 km/h. Det stämmde iofs säkert, men han kan ju lika gärna ha "höftat" och uppskattat hastigheten.. -Han var väldigt snäll och fick mig att "erkänna" att jag kört 110 och fick böter därefter.

Men kan det vara så att han låg så pass långt bakom att han faktiskt inte kunde mäta och därmed inte hade bevis, utan fick mig att "erkänna" en lindrigare överträdelse, bara för att kunna ta mig??
-Kan dom mäta så långt bak, eller blev jag "blåst"?

//Leffe
--Humlor kan inte heller flyga...--

Kan man backa ner för en uppförsbacke?
136 Inlägg
5 november 2009
Slugg0 skrev:
Hur långt bakom kan polisen ligga och kunna mäta ens hastighet egentligen?
-Ja blev stoppad av en, som hade legat väldigt långt bakom mig (han hade helljus på (mitt i natten, bäcksvart ute) utan att ja blev bländad).
Jag höll ca 115 på 90- väg, men ibland åkte mätaren upp i ca 120-125 (hade åkt långt, blev fartblind), men sänkte genast farten då.
Efter en bit åkte bilen bakom snabbt fram och låg med blåljusen på precis bakom mig.
Polisen sa att han hade legat bakom ett bra tag och mätt upp i 125 km/h. Det stämmde iofs säkert, men han kan ju lika gärna ha "höftat" och uppskattat hastigheten.. -Han var väldigt snäll och fick mig att "erkänna" att jag kört 110 och fick böter därefter.

Men kan det vara så att han låg så pass långt bakom att han faktiskt inte kunde mäta och därmed inte hade bevis, utan fick mig att "erkänna" en lindrigare överträdelse, bara för att kunna ta mig??
-Kan dom mäta så långt bak, eller blev jag "blåst"?

Tyvärr. Du blev blåst. Jag har varit med om liknande, då jag var närmare 200 med ett jätteavstånd tills jag peta ner till 90. Blev blåljusestannad. Dom sa att jag hade kört i minst 160, men jag sa att ja trodde nog jag hade kört i 90. Dom hade ju inga bevis alls.. Om du vill läsa hela historien finns den i denna tråd.. ganska längesen så börja leta på sida 1 smile

Ha det gott

49 Inlägg
5 november 2009
linuslinje skrev:
Eberlund skrev:
Dessa har jag egen erfarenhet av.
......Angående att köra utan att ha körkort med sig så är detta polisen stora moment 22.
I dagens läge behöver man inte ha körkortet med sig utan det räcker att man kan styrka sin identitet. Kan man inte det blir det böter men för att en polisman ska kunna skriva ut böter måste han kunna styrka din identitet för att veta vem han skriver boten till.

Nja...

Om du inte har körkort med dig, så får du böter. Så JA, man måste ha körkort med sig.
.............

Jag har ett körkort, som jag alltid har med mig, men det står fel namn på. Jag har bytt efternamn för ett par år sedan, men har inte förnyat körkortet..
Vad gäller då? Böter?

Blev stoppad en gång med det, men det var inte alltför länge sedan jag hade bytt namn då, och jag hade nytt personbevis med mig. Sa att jag hade beställt nytt körkort, men att det inte kommit. Dom vart lite fundersamma när inte personnr. stämde med namnet i registret, men jag slapp undan iallafall..
Kan dom se hur länge sedan man bytte namn eller om man har beställt ny lapp?

Om jag har passet (med mitt riktiga namn) eller personbevis med mig, räcker det då som giltigt ID/körkort tillsammans med det "ogiltiga" körkortet?

//Leffe
--Humlor kan inte heller flyga...--

5 198 Inlägg
5 november 2009
Slugg0 skrev:
linuslinje skrev:
Eberlund skrev:
Dessa har jag egen erfarenhet av.
......Angående att köra utan att ha körkort med sig så är detta polisen stora moment 22.
I dagens läge behöver man inte ha körkortet med sig utan det räcker att man kan styrka sin identitet. Kan man inte det blir det böter men för att en polisman ska kunna skriva ut böter måste han kunna styrka din identitet för att veta vem han skriver boten till.

Nja...

Om du inte har körkort med dig, så får du böter. Så JA, man måste ha körkort med sig.
.............

Jag har ett körkort, som jag alltid har med mig, men det står fel namn på. Jag har bytt efternamn för ett par år sedan, men har inte förnyat körkortet..
Vad gäller då? Böter?

Blev stoppad en gång med det, men det var inte alltför länge sedan jag hade bytt namn då, och jag hade nytt personbevis med mig. Sa att jag hade beställt nytt körkort, men att det inte kommit. Dom vart lite fundersamma när inte personnr. stämde med namnet i registret, men jag slapp undan iallafall..

Om jag har passet (med mitt riktiga namn) eller personbevis med mig, räcker det då som giltigt ID/körkort tillsammans med det "ogiltiga" körkortet?

Är väl bara fixa ett nytt kk det.. så slipper du va rädd för byter,,,tror man har en vis tid på sej sen är kk ogiltigt.. för det är ju inte samma person som kortet står på.

4 005 Inlägg
5 november 2009
gamlingen skrev:
Slugg0 skrev:
linuslinje skrev:

Nja...

.............

Vad gäller då? Böter?

Är väl bara fixa ett nytt kk det.. så slipper du va rädd för byter,,,tror man har en vis tid på sej sen är kk ogiltigt.. för det är ju inte samma person som kortet står på.

Om du har bytt namn, så ska du "skyndsamt" anmäla detta till berörda myndigheter. Jag har läst en paragraf för länge sedan att du har 1 år på dig att anmäla, sedan blir det ogiltigt. Det bästa är nog att ringa/maila Polisen och fråga, så udda fråga.

Ta med dig körkortet+pass/id med nya namnet tills du får nya körkortet med rätt namn på.

herr
321 Inlägg
17 november 2009
Hej
Jag funderar lite på hur reglerna är med hur många dubb som ska finnas i däcken,
I första inlägget stod det bara om mönsterdjup?
Någon som har blivit stoppad med lite dubb i däcken, och vad är böterna?
Har nämligen lite snålt med dubb i framdäcken och har inte riktigt råd med nya än, och nu när polisen i min region har en kvot med 300 böter kvar att fälla så blir man lite orolig... hmm

170 Inlägg
17 november 2009
bjornt skrev:
Hej
Jag funderar lite på hur reglerna är med hur många dubb som ska finnas i däcken,
Har nämligen lite snålt med dubb i framdäcken och har inte riktigt råd med nya än, och nu när polisen i min region har en kvot med 300 böter kvar att fälla så blir man lite orolig... hmm

Man får ju ha vinterdäck utan dubb så länge bara mönsterdjup är rätt vad jag vet

Pilot och utbildad Däcksparkare
1 659 Inlägg
17 november 2009
jimmy_mattsson skrev:
bjornt skrev:
Hej

Man får ju ha vinterdäck utan dubb så länge bara mönsterdjup är rätt vad jag vet

Helt rätt!

Jag utgår från att Linus rättar mig om jag har fel nu med detta, men jag tror att man måste ha dubbad runt om altenativt odubbat runt om, dvs man får inte blanda. Men det har jag bara för mig så någon får med nöje rätta mig om jag har fel! roll

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

4 005 Inlägg
17 november 2009
Robban_89 skrev:
jimmy_mattsson skrev:
bjornt skrev:
Hej

Helt rätt!

Jag utgår från att Linus rättar mig om jag har fel nu med detta, men jag tror att man måste ha dubbad runt om altenativt odubbat runt om, dvs man får inte blanda. Men det har jag bara för mig så någon får med nöje rätta mig om jag har fel! roll

Stämmer bra det.

I dagsläget så finns det inget krav på hur många antal dubbar per meter rullomkrets man måste ha på ett däck.
Det har dock blivit nya regler som träder i kraft 2013 och det är 50 dubbar per meter rullomkrets

Gällande regler:

TSFS 2009:19

Hur dubbdäck på fordon får kombineras
Dubbdäck på bil med totalvikt av högst 3 500 kg samt på släpvagn som
dras av sådant fordon

9 § Antalet dubbar i dubbade däck får inte skilja mer än 25 % jämfört med
det däck på fordonet som har det största antalet dubbar.

10 § På fordon får inte användas både dubbade och odubbade däck. Vid
dubbelmonterade hjul får dock ett av däcken vara odubbat. De dubbade
däcken ska i sådant fall vara placerade symmetriskt i förhållande till
fordonets längdaxel.

Krav på dubbar i personbilsdäck
18 § Dubben får inte ha större massa än 1,1 g.
19 § Antalet dubbar får inte vara större än
1. 90 vid fälgdiameter till och med 13",
2. 110 vid fälgdiameter 14" och 15", och
3. 130 vid fälgdiameter från och med 16".
20 § Dubbarnas medelutstick över däckets omgivande slitbana får i fråga
om nydubbade däck, eller där nya dubbar monteras i begagnade däck, inte
överstiga 1,2 mm.
Dubbarnas maximala utstick för däck i bruk får inte överstiga 2,0 mm.
Dubbarnas medelutstick för däck i bruk bör inte understiga 0,9 mm.
21 § Den statiska dubbkraften, mätt med ett utstick på 1,2 mm och vid
20°C ± 4°C, får i fråga om nydubbade däck inte vara större än 120 N. Detta
ska anses uppfyllt om dubben erhållit finskt typgodkännande efter provning
enligt ovan nämnda krav.

http://www.transportstyrelsen.se/Global … anguage=sv

Böter:

Nr134
4 kap 18 a §
Fordon använt vid färd på väg utan att vara försett
med vinterdäck eller likvärdig utrustning vid
tidpunkt då sådan utrustning skall användas
1200 :-

http://www.aklagare.se/upload/Media/Nyh … alogen.pdf

Edit: Fick svar från Transportstyrelsen och ändrade den första stycket.
Senast redigerat av linuslinje (18 november 2009)

76 Inlägg
8 december 2009
undrar lite eftersson jag köpt ett antal bilar som varigt avställda och obessade oskattade. vad händer  om jag blir stannde när jag kör hem dem?   är 19 så har ju prövotid ett år till..  kan ju inte köra bilen på kärra med B kort häller för då blir jag ju av med det direkt vad jag fattat eller är jag ute och cyklar?

4 005 Inlägg
8 december 2009
fille90 skrev:
undrar lite eftersson jag köpt ett antal bilar som varigt avställda och obessade oskattade. vad händer  om jag blir stannde när jag kör hem dem?   är 19 så har ju prövotid ett år till..  kan ju inte köra bilen på kärra med B kort häller för då blir jag ju av med det direkt vad jag fattat eller är jag ute och cyklar?

Brott mot 17 § Vägtrafikregisterförordningen
Avställt fordon brukats
1) släpfordon ............................................... 800 kr
2) övriga fordon .......................................... 1200 kr

Bilen har även körförbud och MÅSTE flyttas från platsen omedelbart. Om bilen står felparkerad så får du parkeringsböter.
Åker du ifrån med bilen ändå så får du ytterligare böter.

Bilarna du kör är ju nämligen körförbud på pga obetald skatt, ej påställd, och oförsäkrad.

Det är verkligen OSMART att köra hem avställda obesiktigade oskattade oförsäkrade bilar!
Det du kan göra är att försäkra bilen åtminstonde innan du åker iväg från köparen.

Enda sättet för dig för att lagligt framföra epikaget med din körkortsbehörighet är att köpa ett dollysläp där du lyfter upp ena släpfordonets axel. Det räknas som efterfordon då och får köras obesiktigad och oförsäkrat (går på dragfordonets försäkring om olycka sker) Dock enbart i 30km/h.

Angående köra bilen på biltrailer så räknas det som olovlig körning.
Om du gör det flera gånger, eller beroende på hur du har lastat, dragfordon och släpfordons vikt så kan det bli grov olovlig körning och det rapporteras direkt till åklagare = indraget körkort + i ditt fall ny uppkörning, teoriprov osv.

110 Inlägg
8 december 2009
fulle skrev:
Om man har registreringsskylten i fönstret , passagerar sida, väl synlig då??? är det böter. Vet många som har det.

1500 i böter. Åkte på det. Och ska du ha en mindre plåt, eller sådan som du klistrar måste den va godkänd av vägverket.

626 Inlägg
8 december 2009
vad händer om man kör utan körkort och är minderårig? tongue

för att bli gammal och vis, måste man vara ung och galen!

626 Inlägg
8 december 2009
Wenngren skrev:
hinowa skrev:

olovlig körning, böterna beror på vad du har för inkomst.... sen får du nog uppskjutet körkort med

Böterna går väl till päronen, eftersom man är minderårig..

för att bli gammal och vis, måste man vara ung och galen!

Trucker
2 710 Inlägg
8 december 2009
Wenngren skrev:
hinowa skrev:

olovlig körning, böterna beror på vad du har för inkomst.... sen får du nog uppskjutet körkort med

Böterna är väl ej inkomstbaserade? eller har jag missat ngt..?

Fart missbrukare

1 697 Inlägg
8 december 2009
Tzatziki skrev:
Blev tagen för ingen reg.plåt i bakrutan + inga registeringspapper i tyskland förra veckan smile
20 euro fattigare + att jag fick köra vidare. Snällt som fan :-]

Utan bälte skulle kostat 30 euro. Tyska polisen skrattade bara när jag nämnde ca 150 euro i sverige.

Polisen i Tyskland brukar vara rätt schysst, farsan åkte dit i typ 200 på 130 (autobahn). Han tänkte inte på ändringen från fritt till 130, polisen stannade honom och han blev snällt tillsagd att ta det lugnare. Sen drog polisen därifrån.
Däremot är dem inte så vänliga i Norge, en på farsans jobb driftade förbi polisen i en Turbo-x och blev stoppad för det. Polisen skällde ut honom rejält men han klarade sig utan böter p.g.a. något som jag inte kommer ihåg.

1 697 Inlägg
8 december 2009
BMWgrabben skrev:
Wenngren skrev:
hinowa skrev:

Böterna är väl ej inkomstbaserade? eller har jag missat ngt..?

inte i Sverige, men i t.ex. Finland. Så passa dig där.

4 Inlägg
11 december 2009
Vad är det för böter man får om man parkerar/stannar en bil där det är målade gula linjer?

Tack på förhand!

Sök