3937
Sök

Vilka bötesbelopp gäller vid de vanligaste trafikförseelserna?

213 Inlägg
11 december 2009
LotL skrev:
Piraten skrev:
HAHA 1500 i böter om man monterar bort regplåten. när man ska genom sverige och alla kameror.
Biligare än att köra 11Km för fort på 110 väg.
Kollade upp detta om du åker dit utan regplåt fram får du inte ens en prick i körkortregistret.
Så ska man genom sverige så är det bara att slänga plåten i bagage luckan och gasa.

men OM man blir stoppad utan skylten, så lär det ju även vara för fort, så då blir det ändå böter för fortkörning och köra utan regplåt. för inte tar man bort skylten, o sedan sitter o kör lagligt?

har inte haft någon skylt fram på min bil sen jag köpte den.. har besiktat blivit stoppad av polisen i kontroller ett X antal gånger.. Ingen har sagt nått om det big_smile

Världen är full av idioter.. Men lustigt nog är dem flesta konstruktörer.
Trafikregler gäller bara på dagen...

213 Inlägg
11 december 2009
kolvas skrev:
det är bara att överklaga en sådan bot, jag hade inte gett mig på den punkten, sen undrar jag om han började skriva ut boten med en gång?
På privat parkering får man stå 5 minuter innan man får böter (om det inte är skyltat med parkering förbjuden eller förhyrd plats) och på en offentlig så är det 10 minuter som gäller.

På tal om dessa jävvla parkeringsvakter.. Stog på parkeringen utanför jobbet. (man måste ha parkeringstillstånd för att stå där) vilket jag har. Men detta hade trillat ner på golvet på bilen. Såg att lapplisan stog och tog kort på min bil så springer ut och visar parkeringstillståndet för honom men det kunde han inte göra något åt hade redan skrivit boten.. Vad av då jag bli ganska så förbannad och ryter väl till.. Vad av att han säger att han ska ringa polisen och jag säger att det kan han gott göra får dem lösa detta.. Var av att han går tillbaka till sin bil för att hämta en telefon säger han.. Men han sätter sig i och kör iväg ? Hur löser man detta problemet bara att betala ?sad

Världen är full av idioter.. Men lustigt nog är dem flesta konstruktörer.
Trafikregler gäller bara på dagen...

4 Inlägg
11 december 2009
Är det någon som vet vad man får för böter om man parkerar/stannar vid en gul zickzack linje en s.k "förstärkt markering" som syns på bilden nedan:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/5b/4_3_7_2.svg/184px-4_3_7_2.svg.png
Senast redigerat av Turbo_90 (11 december 2009)

4 005 Inlägg
11 december 2009
Turbo_90 skrev:
Är det någon som vet vad man får för böter om man parkerar/stannar vid en gul zickzack linje en s.k "förstärkt markering" som syns på bilden nedan:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c … _2.svg.png

Det beror på vem som äger vägen och vad de har för avgifter.

Allt mellan 300-600kr är väl normalt.

http://www.parkeringsbolag.se/felparker … gifter.htm

4 Inlägg
11 december 2009
linuslinje skrev:
Turbo_90 skrev:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c … _2.svg.png

Det beror på vem som äger vägen och vad de har för avgifter.

Allt mellan 300-600kr är väl normalt.

http://www.parkeringsbolag.se/felparker … gifter.htm

Okej, tack.
Men körkortet kan inte ryka för att man parkerar på en såndär linje väll? Var nån som sa nått om det men tyckte det lät väldigt konstigt.

1 697 Inlägg
11 december 2009
Borde väl vara samma straff som om du parkerar vid skylten parkeringsförbud eller stannande-/parkeringsförbud då det är samma sak dem betyder. Tror du kan bli av med kortet beroende på var det är.

4 Inlägg
12 december 2009
Juvakka skrev:
Borde väl vara samma straff som om du parkerar vid skylten parkeringsförbud eller stannande-/parkeringsförbud då det är samma sak dem betyder. Tror du kan bli av med kortet beroende på var det är.

Okej. Jo men om vi säger att det är på en vanlig gata som kommunen äger utanför en byggnad bara borde man väl inte kunna bli av med kortet om man inte har någon varning eller så sen innan?

1 697 Inlägg
12 december 2009
Vet inte, men det är ju inte så bra vid en branpost eller om det är för att uttrycksfordon ska komma fram. Men jag tror inte du blir av med det.

4 005 Inlägg
12 december 2009
Nej. Det är bara böter på felparkeringar. Annars skulle ju inte Carola ha körkortet kvar med sina 300k i böter.

5 198 Inlägg
12 december 2009
linuslinje skrev:
Nej. Det är bara böter på felparkeringar. Annars skulle ju inte Carola ha körkortet kvar med sina 300k i böter.

Kontrollavgift som det numer så fint heter,blir det väl inga *prickar på*
Senast redigerat av gamlingen (12 december 2009)

4 Inlägg
13 januari 2010
Någon som vet vad det är för böter om man kör utan fungerande bromsljus?

5 198 Inlägg
13 januari 2010
Hungersmurfen skrev:

Utrustning
   ● Baklyktan saknades/ur funktion/bristfällig under mörker 1.600 kr.
   ● Reflex(er) saknades/bristfällig(a )under mörker 1.000 kr.
   ● Strålkastare framtill saknades/ur funktion/bristfällig under mörker 1.600 kronor
      (I dagsljus är dessa brott halverade).

kanske

Annars finns ju denna tråd http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=64386
Senast redigerat av gamlingen (13 januari 2010)

4 005 Inlägg
13 januari 2010
gamlingen skrev:
linuslinje skrev:

Det har du helt rätt i! Förlåt!

Hungersmurfen skrev:

Kan tänka mig att det blir detta.

Stannande eller parkering av fordon på väg
utan tillfredsställande belysning
1200 :-

Alternativt den vanliga huvudregeln:

78 68-70 §§
Fört fordon utan att ha föreskriven belysning
tänd
A. Under mörker, gryning, skymning eller då
väderleksförhållandena eller liknande omständigheter
föranleder det exempelvis vid
dimma, i tunnel etc........................................ 1200 :
B. I andra fall (dagsljus)................................ 500 :-

653 Inlägg
13 januari 2010
linuslinje skrev:
gamlingen skrev:
linuslinje skrev:

Hungersmurfen skrev:

78 68-70 §§
tänd

På väg utan tillfredställande belysning menas att det finns inte gatlampor på båda sidorna av vägen. Så de böterna som du har skrivit där är nog om man parkerar bilen utan att ha p-ljuset på på en väg utan gatlampor.

Det är inte tillfredställande belysning om det bara är gatlampor på ena sidan av vägen.

Smoke tires not drugs

4 005 Inlägg
13 januari 2010
sk8ville skrev:
linuslinje skrev:
gamlingen skrev:

Hungersmurfen skrev:

78 68-70 §§
tänd

På väg utan tillfredställande belysning menas att det finns inte gatlampor på båda sidorna av vägen. Så de böterna som du har skrivit där är nog om man parkerar bilen utan att ha p-ljuset på på en väg utan gatlampor.

Det är inte tillfredställande belysning om det bara är gatlampor på ena sidan av vägen.

Jag var trött, läste raden för många gånger och tog fel. smile

2 Inlägg
14 januari 2010
Får man prata i mobiltelefon när man kör bil eller inte egentligen?
Har hört att man inte får smsa iaf. Vad får man för böter om man smsar när man kör bil?

Musiker
472 Inlägg
22 mars 2010
Man får telefonera bakom ratten i Sverige förutsatt att man hela tiden håller minst en hand på ratten och inte tappar uppmärksamhet på trafiken.
Dock är det direkt olämpligt då faran inte ligger i den distraktion som orsakas av själva handhavandet av telefonen utan av samtalet i sig. Det handlar alltså ur trafiksäkerhetssynpunkt mest om VEM man talar med och om VAD. Det spelar med andra ord ingen roll om man använder "hands-free" eller ej, man blir lika distraherad ändå.
Skulle aldrig ens fundera på att göra det utomlands för man har i regel strängare regler än i Sverige.
Senast redigerat av Ras_J (22 mars 2010)

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)

832 Inlägg
22 mars 2010
Ras_J skrev:
Man får telefonera bakom ratten i Sverige förutsatt att man hela tiden har minst en hand på ratten och inte tappar uppmärksamhet på trafiken.
Dock är det direkt olämpligt då faran inte ligger i den distraktion som orsakas av själva handhavandet av telefonen utan av samtalet i sig. Det handlar alltså ur trafiksäkerhetssynpunkt mest om VEM man talar med och om VAD. Det spelar alltså ingen roll om man använder "hands-free" eller ej, man blir lika distraherad ändå.
Skulle aldrig ens fundera på att göra det utomlands för man har i regel strängare regler än i Sverige.

Var det inte prat om att förbjuda bilkörning och telefonprat nu för någon vecka sen eller har jag fått för mej något galet?

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

4 005 Inlägg
22 mars 2010
Ras_J skrev:
Man får telefonera bakom ratten i Sverige förutsatt att man hela tiden håller minst en hand på ratten och inte tappar uppmärksamhet på trafiken.
Dock är det direkt olämpligt då faran inte ligger i den distraktion som orsakas av själva handhavandet av telefonen utan av samtalet i sig. Det handlar alltså ur trafiksäkerhetssynpunkt mest om VEM man talar med och om VAD. Det spelar med andra ord ingen roll om man använder "hands-free" eller ej, man blir lika distraherad ändå.

Jag vill gärna se den paragrafen där det står att man ska ha en hand på ratten. smile

Men men!

Vad säger lagen?
I Sverige finns det ingen lag som direkt förbjuder dig att prata i mobiltelefon när du kör bil. Men som förare är du alltid skyldig att köra på ett trafiksäkert och tryggt sätt.

Om du kör trafikfarligt för att du pratar i mobiltelefon kan du dömas för vårdslöshet i trafik. Straffet är dagsböter eller fängelse i upp till två år. Du riskerar dessutom att bli av med körkortet eller få en varning.

Trafikförordningen (SFS 1998:1276)

I trafikförordningen finns de allmänna försiktighetskraven som gäller alla förare. De gäller också när föraren pratar i mobiltelefon.
2 kapitlet 1 §

För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna.
3 kapitlet 1 §

Fordon får inte föras av den som på grund av sjukdom, uttröttning, påverkan av alkohol, andra stimulerande eller bedövande ämnen eller av andra skäl inte kan föra fordonet på ett betryggande sätt.

Musiker
472 Inlägg
22 mars 2010
linuslinje skrev:
Jag vill gärna se den paragrafen där det står att man ska ha en hand på ratten.

Jag har inte sett det i någon lagtext och jag orkar faktiskt inte leta i lagboken mer nu wink, men jag lärde mig på körskolan att man MÅSTE hålla MINST en hand på ratten under färd...
Senast redigerat av Ras_J (22 mars 2010)

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)

Sök