3383
Sök

Vilka bötesbelopp gäller vid de vanligaste trafikförseelserna?

4 005 Inlägg
22 april 2010
Nu får ni hålla er till ontopic! Denna tråd handlar om bötesbelopp!

te_wik skrev:
Hur är det förresten detta när man betalt sina böter? Jag blev av med kortet den 6/3, polisen tog det på plats och jag erkände på station.

Några veckor senare får jag böterna på posten som jag givetvis betalar. Nu undrar jag, brukar man inte få någon bekräftelse på att böterna är betalda, då de även fungerar som en bekräftelse på att man accepterar sin dom, eller vad man ska säga.

Har inte heller fått något ifrån transportstyrelsen, trodde jag skulle få hem ett brev eller något där det står att jag är utan körkort. Beslut om spärrtiden har jag inte heller fått än, på mail svarar dom inte å på tele kan dom inte ge någon information.

Mvh Tommy

Du får ingen bekräftelse på att böter är betalda. Kvitto har du på din internetbank.
Du får ditt svar inom 2-3 månader beroende på hur högt tryck det är hos länsstyrelsen.
Btw, tråkigt att du blev av med kortet. sad

9 Inlägg
27 april 2010
te_wik: men om man är polis så får man väl bara köra saabar som är original och det är ju inte lika kul:P

4 005 Inlägg
27 april 2010
ohej skrev:
te_wik: men om man är polis så får man väl bara köra saabar som är original och det är ju inte lika kul:P

?

Som polis så får du köra alla fordon som du har förarbehörighet för. Vad menar du?

687 Inlägg
27 april 2010
linuslinje skrev:
ohej skrev:

?

Som polis så får du köra alla fordon som du har förarbehörighet för. Vad menar du?

Som polis får du köra ALLA fordon som finns även utan förarbehörighet om det är i yrkesutövandet.

Jag kan rent praktiskt som polis utan C-kort ändå sätta mig och köra undan lastbilen helt lagligt alternativt "testköra" den.

4 005 Inlägg
27 april 2010
Nehe skrev:
linuslinje skrev:
ohej skrev:

?

Som polis får du köra ALLA fordon som finns även utan förarbehörighet om det är i yrkesutövandet.

Jag kan rent praktiskt som polis utan C-kort ändå sätta mig och köra undan lastbilen helt lagligt alternativt "testköra" den.

Men det är väl bara om själva yrkesutövandet är akut? dvs fara för liv & egendom? Inte sitta och puttra runt i en grävmaski nhela dagarna för att ha trafikövervakning? wink

687 Inlägg
27 april 2010
linuslinje skrev:
Men det är väl bara om själva yrkesutövandet är akut? dvs fara för liv & egendom? Inte sitta och puttra runt i en grävmaski nhela dagarna för att ha trafikövervakning? wink

Behöver inte vara akut, det enda kravet är att det är välmotiverat och tillhör yrkesutövningen, tex att jag misstänker att dina bromsar är dåliga så testkör jag fordonet, du har förlorat körkortet till MC:n och kortet tas direkt utan dispans för att köra vidare och jag måste flytta den (polisen alltså).

Grävmaskinen står ivägen och den måste bort osv osv osv..

Ett annat ord för detta är "löneförmån" smile

4 005 Inlägg
27 april 2010
Nehe skrev:
linuslinje skrev:

Behöver inte vara akut, det enda kravet är att det är välmotiverat och tillhör yrkesutövningen, tex att jag misstänker att dina bromsar är dåliga så testkör jag fordonet, du har förlorat körkortet till MC:n och kortet tas direkt utan dispans för att köra vidare och jag måste flytta den (polisen alltså).

Grävmaskinen står ivägen och den måste bort osv osv osv..

Ett annat ord för detta är "löneförmån" smile

Intressant, ja löneförmån kan man nog kalla det. smile

9 Inlägg
1 maj 2010
jag menar att deras saabar är väl original i motor och så?

2 982 Inlägg
1 maj 2010
Nehe skrev:
linuslinje skrev:
ohej skrev:

?

hmm. kan inte stämma. en polare än polis hos västerortspolisen. han måste ta de kort han tänker köra fordon för. ex. MC!
dock kan det väl hända att de flyttar en MC någa meter åt sidan utan behörighet för att den kan innebära trafikfara för andra trafikanter.

687 Inlägg
1 maj 2010
Residence skrev:
Nehe skrev:
linuslinje skrev:

?

hmm. kan inte stämma. en polare än polis hos västerortspolisen. han måste ta de kort han tänker köra fordon för. ex. MC!
dock kan det väl hända att de flyttar en MC någa meter åt sidan utan behörighet för att den kan innebära trafikfara för andra trafikanter.

Läs om läs rätt. Klart att om du i yrkesutövningen ska köra kravallbussen som kräver C-behörighet så måste du ha den och klart att ska du köra MC som polis så krävs det körkort för det..

Men om jag som vanlig ordningspolis med endast B-kort måste provköra din bil för att kolla tex bromsar eller något annat trafikfarligt alternativt flytta på din MC, lastbil eller liknande så får jag göra det. Och ja det finns lagstöd för det men orkar inte kolla upp det! (någon annan kan ju kolla upp paragrafen, finns många som är duktiga på lagen här inne smile )

Hade inte lagstödet funnits så hade en polis inte kunnat flytta på något han ej har behörighet för ens om det är några fåtal cm då det blir olovlig körning !.

687 Inlägg
1 maj 2010
Men bara för att jag är jag så har du lagen här wink

Körkortslag (1998:488)

2:12 § Polis som har ett körkort med behörigheten B får i tjänsteutövning köra varje slag av körkortspliktigt fordon en kortare sträcka.

Pilot och utbildad Däcksparkare
1 659 Inlägg
3 maj 2010
Nehe skrev:
Men bara för att jag är jag så har du lagen här big_smile

Körkortslag (1998:488)

2:12 § Polis som har ett körkort med behörigheten B får i tjänsteutövning köra varje slag av körkortspliktigt fordon en kortare sträcka.

Även en privatperson utan körkort får flytta på exempelvis ett CE ekipage om det är en nödsituation eller för att undvika en fara.

Jag fick böter här om dagen, 500:- för att jag hade på vinterdäck smile

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

687 Inlägg
3 maj 2010
Robban_89 skrev:
Även en privatperson utan körkort får flytta på exempelvis ett CE ekipage om det är en nödsituation eller för att undvika en fara.

Ja klart men då handlar det om nöd och det gör det inte i polismannens fall.

Musiker
472 Inlägg
5 maj 2010
Robban_89 skrev:

Då kom du ju billigt undan! tongue

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
5 maj 2010
nu har jag inte läst igenom om det redan står med men om du kör med korden framme i däcket, eller om det har separerat, så är det 3000 i böter...

1 659 Inlägg
5 maj 2010
tal0n skrev:
nu har jag inte läst igenom om det redan står med men om du kör med korden framme i däcket, eller om det har separerat, så är det 3000 i böter...

Fy fan! Då ska jag nog ta och byta i morgon tongue

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

1 659 Inlägg
5 maj 2010
Nehe skrev:
Robban_89 skrev:

Ja klart men då handlar det om nöd och det gör det inte i polismannens fall.

Förvisso tongue

(\_/)
(O.o)

1 659 Inlägg
5 maj 2010
Ras_J skrev:
Robban_89 skrev:

För att det ska vara 500:- per däck va? big_smile
Hade tre stycken på, vet inte om dom var schyssta eller inte visste bättre tongue

(\_/)
(O.o)

Musiker
472 Inlägg
5 maj 2010
Robban_89 skrev:
Ras_J skrev:
Robban_89 skrev:

Hade tre stycken på, vet inte om dom var schyssta eller inte visste bättre tongue

Har för mig att det är 500.- per däck, men jag är osäker...
Sedan slapp du ju 1000.- i böter för att du blandat dubbat och odubbat iofs!

Tvärt emot vad man får för intryck av att läsa i trådarna på g.org så brukar ju polisen faktiskt vara hyggliga och ge "rabbat"...
Mig har de vid upprepade tillfällen till och med släppt utan något föreläggande alls trotts att jag gjort fel, men så ser jag ju så sympatisk ut också! wink
Senast redigerat av Ras_J (5 maj 2010)

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)

1 659 Inlägg
6 maj 2010
Ras_J skrev:
Robban_89 skrev:
Ras_J skrev:

Har för mig att det är 500.- per däck, men jag är osäker...
Sedan slapp du ju 1000.- i böter för att du blandat dubbat och odubbat iofs!

Tvärt emot vad man får för intryck av att läsa i trådarna på g.org så brukar ju polisen faktiskt vara hyggliga och ge "rabbat"...
Mig har de vid upprepade tillfällen till och med släppt utan något föreläggande alls trotts att jag gjort fel, men så ser jag ju så sympatisk ut också! wink

Jo det håller jag med om, det är första gången jag fått böter någonsin i trafiken, men har mer eller mindre alltid något dom har kunnat ge mig böter för, om det vart bilen eller jag som inte vart guds bästa barn, alltid något roll
Jag vart inte ens upprörd för det där, man får ju skylla sig själv som inte bytt däck ännu! smile

(\_/)
(O.o)

Sök