Vilka bötesbelopp gäller vid de vanligaste trafikförseelserna?

Flavah
13 mars 2011 · 3 Inlägg

jo jo, men menar om dem "hör/ser" mig.. dem vet ju inte att det inte är samma som vid bes. Nån koll på hur de kan mäta det?

volvoentusiasten
13 mars 2011 · 4 005 Inlägg

Flavah skrev:
jo jo, men menar om dem "hör/ser" mig.. dem vet ju inte att det inte är samma som vid bes. Nån koll på hur de kan mäta det?

Beror lite på hur mkt det hörs eller inte, men det är subjektivt och bestäms av polis på plats. Behövs inga mätinstrument, bara att de noterar att det är över tillåten gräns och utfärdar ordningsbot och åläggande på ombesiktning för att göra en ordentligt kontroll. Det är samma sak om du kör med trasigt avgassystem.

Och nej, poliser gör det inte för att vara dryga och elaka. smile

Flavah
14 mars 2011 · 3 Inlägg

ok, tackar!

DragStrip
15 mars 2011 · 74 Inlägg

HRantzow skrev:
själv så fick jag 2000 spänn i böter idag när polisen mätte upp mig i 58km/h på 50 väg.
mätte sedan med flera bilar, när jag kör i 50 så kör bilen bakom i 60.

Jag la nålen på 50 km/h och farthållare, sen tog polisen mig för 58km/h. helsnurrigt...

blir till att kolla den hos motormännen och överklaga om mätaren går så fel.

snacka om att jag såg ut som en fågelholk när jag fick lappen =/

Det tråkiga är att du får böter även om din hastighets mätare visar förlångsamt eller inte fungerar. Så summa summarum.
det finns inget sätt att gå runt den fortkörningen

DragStrip
16 mars 2011 · 74 Inlägg

SaabIV skrev:

DragStrip skrev:
själv så fick jag 2000 spänn i böter idag när polisen mätte upp mig i 58km/h på 50 väg.
mätte sedan med flera bilar, när jag kör i 50 så kör bilen bakom i 60.

Jag la nålen på 50 km/h och farthållare, sen tog polisen mig för 58km/h. helsnurrigt...

blir till att kolla den hos motormännen och överklaga om mätaren går så fel.

Något är ju fel iallafall. Kan det inte bli så där om man sätter dit större däck/fälg?
Annars så "ska" ju mätarna visa för mycket. därav ordet glädjemätare, vilket för din del tyvärr vart sorgemätare:P

Då är det större rullomkrets på dom hjulen än orginal. eftersom mindre hjul har oftast mindre rullomkrets. får max avvika fem % från standard rullomkrets. antingen uppåt eller neråt.

Turbojesus Flickspanare
20 mars 2011 · 728 Inlägg

Jag undrar vad det är för böter på att åka utan katalysator? På bil som har katt original...

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..
Turbojesus Flickspanare
20 mars 2011 · 728 Inlägg

SaabIV skrev:

Turbojesus skrev:
Jag undrar vad det är för böter på att åka utan katalysator? På bil som har katt original...

Är väl inge böter på det, sålänge den inte låter för mycket pga av det. Däremot lär den inte gå igenom besiktningen.

Jo man åker på miljöbrott så böter vet jag att man får, men hur mkt?

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..
Seth
20 mars 2011 · 3 354 Inlägg

SaabIV skrev:

Turbojesus skrev:

SaabIV skrev:
Är väl inge böter på det, sålänge den inte låter för mycket pga av det. Däremot lär den inte gå igenom besiktningen.

Jo man åker på miljöbrott så böter vet jag att man får, men hur mkt?

Jaha det visste jag inte, men vilken polis rullar under bilen och kollar om där sitter en katt?

du får ombes + 500:- böter om katen e borta. står några sidor bakåt i denna tråd

linuslinje skrev:

attackhamster skrev:
åka utan katalysator.. vad gör det i böter?

40 Användande av fordon med fordonsdelar eller fordonstillbehör
som inte är av godkänd typ eller märkt på föreskrivet sätt
500

+ ombesiktning.

Det här med att det är brott mot "miljölagen" stämmer inte. bilavgaslagen är uphävd och ersatt med Lagen om motorfordons avgasrening och motorbränslen 2001:1080

Senast redigerat av Seth (20 mars 2011)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
discokapten Kapten på disco!
20 mars 2011 · 1 729 Inlägg

Turbojesus skrev:

SaabIV skrev:

Turbojesus skrev:
Jag undrar vad det är för böter på att åka utan katalysator? På bil som har katt original...

Är väl inge böter på det, sålänge den inte låter för mycket pga av det. Däremot lär den inte gå igenom besiktningen.

Jo man åker på miljöbrott så böter vet jag att man får, men hur mkt?

Nej, du har fel.

Och kom inte med någon skit om att en polare har fått si och så mycket i böter, du visar mig en lagtext alternativt en bild på bötesföreläggandet/tingsrättsdom annars så får du för evigt kräla in i internets mörkaste hörn och stanna där tills du lärt dig att kolla upp fakta innan du postar saker som sanningar.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Turbojesus Flickspanare
21 mars 2011 · 728 Inlägg

discokapten skrev:

Turbojesus skrev:

SaabIV skrev:

Är väl inge böter på det, sålänge den inte låter för mycket pga av det. Däremot lär den inte gå igenom besiktningen.

Jo man åker på miljöbrott så böter vet jag att man får, men hur mkt?

Nej, du har fel.

Och kom inte med någon skit om att en polare har fått si och så mycket i böter, du visar mig en lagtext alternativt en bild på bötesföreläggandet/tingsrättsdom annars så får du för evigt kräla in i internets mörkaste hörn och stanna där tills du lärt dig att kolla upp fakta innan du postar saker som sanningar.

Okej, varför jag lägger fram det så är att jag frågade en polis i en kontroll jag blev anvinkad i och han sa när jag fråga vilka följder som det ger: - "Jag vet inte exakt belopp men det ger dryga böter". Men man kan ju tydligen inte lita på ordningsmakten nu mera isåfall.

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..
volvoentusiasten
21 mars 2011 · 4 005 Inlägg

Turbojesus skrev:

discokapten skrev:

Turbojesus skrev:

Jo man åker på miljöbrott så böter vet jag att man får, men hur mkt?

Nej, du har fel.

Och kom inte med någon skit om att en polare har fått si och så mycket i böter, du visar mig en lagtext alternativt en bild på bötesföreläggandet/tingsrättsdom annars så får du för evigt kräla in i internets mörkaste hörn och stanna där tills du lärt dig att kolla upp fakta innan du postar saker som sanningar.

Okej, varför jag lägger fram det så är att jag frågade en polis i en kontroll jag blev anvinkad i och han sa när jag fråga vilka följder som det ger: - "Jag vet inte exakt belopp men det ger dryga böter". Men man kan ju tydligen inte lita på ordningsmakten nu mera isåfall.

"Dryga böter" är väldigt subjektivt, och används ofta i avskräckande exempel. Som tydligen fungerade på dig. smile

Om du inte litar på ordningsmakten, så kan du köpa en ö, flytta dit med alla dina vänner och leva i anarki.

Turbojesus Flickspanare
21 mars 2011 · 728 Inlägg

Ja det är klart det fungerade, eftersom jag inte hört något annat om denna biten så blir det svårt att tro annat.

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..
davidklang
21 mars 2011 · 908 Inlägg

hur är de med tex hundar i bil ? måste man ha dem bak i eller i bur? eller får en passagerare tex hålla hunden i knäet ?

volvoentusiasten
21 mars 2011 · 4 005 Inlägg

davidklang skrev:
hur är de med tex hundar i bil ? måste man ha dem bak i eller i bur? eller får en passagerare tex hålla hunden i knäet ?

Det finns ingen lag som säger att en hund ska vara bältad eller sitta i bur. Därför kan du inte bli bötfälld för detta.

Däremot så kan du bli bötfälld för att du inte har lastsäkrat din hund på korrekt sätt även om detta är sällsynt. Vanligare är en tillsägelse.

Jordbruksverket har rekommendationer vilket innebär att hunden inte ska vara lös i bilen utan sitta i bur eller i sele. Om du inte kan detta så ska hunden sitta inskjuten framför främre passagerares benfack.

Det står även i djurskyddslagen att "alla djur ska skyddas från onödigt lidande"

Värt att tänka på kan vara att många försäkringsbolag inte ersätter vissa skador om hunden inte har blivit säkrad genom jordbruksverkets rekommendationer eller om man inte följer djurskyddslagen.

Men det hör väl till saken om man har en liten chichi i famnen eller en leonberger på 80kg....? smile

davidklang
21 mars 2011 · 908 Inlägg

linuslinje skrev:

davidklang skrev:
hur är de med tex hundar i bil ? måste man ha dem bak i eller i bur? eller får en passagerare tex hålla hunden i knäet ?

Det finns ingen lag som säger att en hund ska vara bältad eller sitta i bur. Därför kan du inte bli bötfälld för detta.

Däremot så kan du bli bötfälld för att du inte har lastsäkrat din hund på korrekt sätt även om detta är sällsynt. Vanligare är en tillsägelse.

Jordbruksverket har rekommendationer vilket innebär att hunden inte ska vara lös i bilen utan sitta i bur eller i sele. Om du inte kan detta så ska hunden sitta inskjuten framför främre passagerares benfack.

Det står även i djurskyddslagen att "alla djur ska skyddas från onödigt lidande"

Värt att tänka på kan vara att många försäkringsbolag inte ersätter vissa skador om hunden inte har blivit säkrad genom jordbruksverkets rekommendationer eller om man inte följer djurskyddslagen.

Men det hör väl till saken om man har en liten chichi i famnen eller en leonberger på 80kg....? smile

tack så mkt smile bra skrivet.

TTW
26 mars 2011 · 214 Inlägg

Det är ju åtminstone skönt att man kan få möjlighet att köra 48 timmar efter man tappat körkortet.
Själv låg man och körde 70km/h på en 70-väg och såg inte en 50-skylt så jag låg kvar på 70. En km senare står polisen där med laser, tyckte det gick lite fort då jag tydligen körde 105km/h på en 50-väg.

Jag sa att det gick 70, borde dom inte behöva kolla om lasern funkade istället för att ta kortet och bara ge böter? Eller ok, bötern blir väl skickad till en efteråt men ändå.
Om min bil visar 10-20km/h fel dvs. den visar 50 när det går 60 eller 70, är det mitt fel och ska jag behöva få böter för att hastighetsmätaren visar fel? Är inte det ett fel som ligger på volvo?


nåväl, sagt och gjort så tog dom kortet, fick köra i 48 timmar samt saftig böter på 4000kr.
Hade drygt en månad kvar av prövotiden eller sådär, så tappade kortet helt och var utan lämpen i 3 månader.

Senast redigerat av TTW (27 mars 2011)

volvoentusiasten
27 mars 2011 · 4 005 Inlägg

TTW skrev:
Det är ju åtminstone skönt att man kan få möjlighet att köra 48 timmar efter man tappat körkortet.
Själv låg man och körde 70km/h på en 70-väg och såg inte en 50-skylt så jag låg kvar på 70. En km senare står polisen där med laser, tyckte det gick lite fort då jag tydligen körde 105km/h på en 50-väg.
Jag kan väl säga att jag låg överlägset högst upp på listan av de som blivit stannade och fått böter.

Sagt och gjort så tog dom kortet, fick köra i 48 timmar samt saftig böter på 4000kr.
Hade drygt en månad kvar av prövotiden eller sådär, så tappade kortet helt och var utan lämpen i 3 månader. Tror man tappar lämpen max 6 månader om man tappar kortet under prövotid, såvida inte jag minns helt fel.

/En som lärt sig en läxa

Ja det är väl snällt smile

Men tyvärr handlar denna tråd om frågor om böter, inte själva berättelser.

TTW
27 mars 2011 · 214 Inlägg

linuslinje skrev:

TTW skrev:
blabla..

Ja det är väl snällt smile

Men tyvärr handlar denna tråd om frågor om böter, inte själva berättelser.

That I know, just sayin'. Finns så många som inte ens tänker sig för, får då grov böter.
Och ja, det är fortfarande bra att vid många tillfällen får man köra 48h efter man tappat kortet.

Uttelito Kung
27 mars 2011 · 603 Inlägg

Angående böter och körkort mm,

Kan man bli av med körkortet om man åker för snabbt förbi en fartkamera?

Är det forfarande så att dom måste se vem som kör bilen för att ge ut böter?

Och är det sant att prövotiden på körkort har eller ska utökas till 5 år?

Förlåt om det är off topic, känns lite som om det här är rätt tråd för detta istället för att skapa en helt nu smile

Det spelar ingen roll vad du har för bil eller hur mycket den kostar, är du inte man nog att köra den så som den ska köras så kan du lika bra sälja den och köpa en gammal rostig skoda.
Brådhis * Voff voff *
27 mars 2011 · 10 279 Inlägg

Uttelito skrev:
Angående böter och körkort mm,

Kan man bli av med körkortet om man åker för snabbt förbi en fartkamera?

Är det forfarande så att dom måste se vem som kör bilen för att ge ut böter?

Och är det sant att prövotiden på körkort har eller ska utökas till 5 år?

Förlåt om det är off topic, känns lite som om det här är rätt tråd för detta istället för att skapa en helt nu smile

Svaren är:

Ja!
Ja!
Nej!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang