Vilka bötesbelopp gäller vid de vanligaste trafikförseelserna?

Rail
11 maj 2009 · 89 Inlägg

Hej jag lämnade min bil på parkeringen och var ungefär 20 meter från bilen och pratade med en kompis, men sen ser jag att parkeringsvakten skriver en bot på min bil, jag sprang snabbt till bilen och körde iväg så han hann aldrig lägga på boten på bilen.. men han sa att han ska skicka det i brev?

Får jag böter för det?

kolvas
11 maj 2009 · 4 001 Inlägg

Rail skrev:
Hej jag lämnade min bil på parkeringen och var ungefär 20 meter från bilen och pratade med en kompis, men sen ser jag att parkeringsvakten skriver en bot på min bil, jag sprang snabbt till bilen och körde iväg så han hann aldrig lägga på boten på bilen.. men han sa att han ska skicka det i brev?

Får jag böter för det?

nej, egentligen inte, har dom inte hunnit skriva färdigt parkeringsboten så ska den markuleras. Det nyttjade jag senast i förra veckan

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
alain www.bimmerpower.org
11 maj 2009 · 3 995 Inlägg

kolvas skrev:

Rail skrev:
Hej jag lämnade min bil på parkeringen och var ungefär 20 meter från bilen och pratade med en kompis, men sen ser jag att parkeringsvakten skriver en bot på min bil, jag sprang snabbt till bilen och körde iväg så han hann aldrig lägga på boten på bilen.. men han sa att han ska skicka det i brev?

Får jag böter för det?

nej, egentligen inte, har dom inte hunnit skriva färdigt parkeringsboten så ska den markuleras. Det nyttjade jag senast i förra veckan

Min son gjörde samma sak som du och fick böter efter 1½ månad i brevlådan. sad

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
FireTraXX DFFL
11 maj 2009 · 9 020 Inlägg

Rail skrev:
Hej jag lämnade min bil på parkeringen och var ungefär 20 meter från bilen och pratade med en kompis, men sen ser jag att parkeringsvakten skriver en bot på min bil, jag sprang snabbt till bilen och körde iväg så han hann aldrig lägga på boten på bilen.. men han sa att han ska skicka det i brev?

Får jag böter för det?

Han har ju uppenbart gjort fel.
Måste ju ge dig tid att fixa betalningen innan han ger dig böter.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Rail
11 maj 2009 · 89 Inlägg

Det jag gjorde var att jag snabbt hoppa in i bilen, körde iväg till automaten som låg 50 meter bort, lade in 5 kr och körde tillbaks till parkeringsplatsen jag hade.. sen fråga jag honom om jag kommer få boten så sa han "ja, du får den i brev"

kolvas
11 maj 2009 · 4 001 Inlägg

det är bara att överklaga en sådan bot, jag hade inte gett mig på den punkten, sen undrar jag om han började skriva ut boten med en gång?
På privat parkering får man stå 5 minuter innan man får böter (om det inte är skyltat med parkering förbjuden eller förhyrd plats) och på en offentlig så är det 10 minuter som gäller.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Rail
11 maj 2009 · 89 Inlägg

Det kan vara så att han gick runt och kollade runt övriga bilar i 10 minuter medan han redan tittat på min, jag hann bara se han när han höll på att skriva boten och det var då jag sprang till bilen och körde iväg för att köpa biljett.

Så det kan stämma att han redan väntat 10 minuter men om han väntat 1 minut till så hade jag haft biljetten i bilen.

trocade
11 maj 2009 · 194 Inlägg

Nu ska jag vara lite moralig .. men varför köpte du inte en biljett direkt?

Fast_Forward_Camaro
8 juni 2009 · 44 Inlägg

Phaetoon skrev:
B Ö T E R

Vilka bötesbelopp gäller vid de vanligaste trafikförseelserna?

Vet ej vad förseelsen heter i polisens svarta bok, antagligen något
om buller, så kan jag meddela att det kostar 1000 kr om man är för
högljudd. Blev nästan bötfälld förra helgen för det.

Senast redigerat av Fast_Forward_Camaro (8 juni 2009)

Chevrolet Caprice Coupe -78
"That beats anything I ever helt, felt or smelt."
Xoreza
8 juni 2009 · 406 Inlägg

Phaetoon skrev:
B Ö T E R

Vilka bötesbelopp gäller vid de vanligaste trafikförseelserna?
Följande bötesbelopp gäller från och med den 1 oktober 2006.


Hastighet
   ● Hastighetsöverträdelser på 30- och 50-väg:
        1-10 kilometer över hastighetsgränsen 2.000 kr
        11-15 kilometer över hastighetsgränsen 2.400 kr
        16-20 kilometer över hastighetsgränsen 2.800 kr
        21-25 kilometer över hastighetsgränsen 3.200 kr (här blir man oftast av med kortet på 30-väg)
        26-30 kilometer över hastighetsgränsen 3.600 kr,
        31-40 kilometer över hastighetsgränsen 4.000 kr. (här blir man även oftast av med körkortet på 40 och 50-väg)
        Vid hastigheter däröver rapporteras överträdelsen till åklagaren.

   ● Hastighetsöverträdelser på 70-, 90-, 110- och 120 väg:
        1-10 kilometer över hastighetsgränsen 1.500 kronor
        11-15 kilometer över hastighetsgränsen 2.000 kr
        16-20 kilometer över hastighetsgränsen 2.400 kr
        21-25 kilometer över hastighetsgränsen 2.800 kr
        26-30 kilometer över hastighetsgränsen 3.200 kr
        31-35 kilometer över hastighetsgränsen 3.600 kr (Här blir man även oftast av med körkortet)
        36-40 kilometer över hastighetsgränsen 4.000 kronor.
        41-50 kilometer över hastighetsgränsen 4.000 kronor.
        Vid hastigheter däröver rapporteras överträdelsen till åklagaren.


Skyddsutrustning
   ● Ej använt bilbälte förare 1.500 kr. Inte sett till att minderåring använder bilbälte eller motsvarande
      (till exempel bilbarnstol/kudde) 2.500 kr.
   ● Ej använt skyddshjälm knäppt eller oknäppt för moped, EU-moped och motorcykel för förare 1.500 kr,
      för passagerare över 15 år 1.500 kr, för passagerare under 15 år 2.500 kr.
   ● Cykelförarens ansvar att se till att passagerare under 15 år använt cykelhjälm, 500 kronor.


Fört fordon mot rött ljus
   ● Motordrivet fordon, ej moped klass II, 3.000 kronor.
   ● Cykel/moped klass II, hästfordon, 1.500 kronor.


Fört fordon i körfält som anvisats för annat/andra slag av fordon
   ● Motordrivet fordon, ej moped klass II, 1.000 kronor.
   ● Cykel, moped klass II, hästfordon, 500 kronor.


Fört fordon utan att ha belysning tänd under mörker/gryning/skymning eller då sikten är
nedsatt på grund av väderförhållanden eller liknande

   ● Bil/motorcykel/moped klass I, traktor, motorredskap släpfordon/efterfordon 1.200 kronor.
   ● Moped klass II, 500 kronor.
   ● Cykel/hästfordon, 500 kronor.


Fordonslast som inte är fastgjord eller övertäckt
   ● Motordrivet fordon, ej moped klass II, 1.500 kronor.
   ● Moped klass II eller annat fordon 500 kronor.


Otillåten paråkning på cykel/moped, det vill säga skjutsning
   ● Förare och passagerare, 500 kronor.


Överträdelse av omkörningsförbud, 3.000 kronor.


Ej iakttagit stopplikt
   ● Motordrivet fordon, utom moped klass II, 2.500 kronor.
   ● Cykel, moped klass II, hästfordon, 1.000 kronor


Ej iakttagit väjningsplikt 
   ● Motordrivet fordon, utom moped klass II, 2.000 kronor.
   ● Cykel/moped klass II/hästfordon, 1.000 kronor.


Ej givit tecken vid sväng
   ● Motorfordon, ej moped klass II, 500 kronor.
   ● För cykel och moped klass II, 500 kronor.


Ej iakttagit väjningsplikt mot gående som gått ut/just ska gå ut på obevakat övergångsställe
   ● Motorfordon, ej moped klass II, 3.000 kronor.
   ● För cykel och moped klass II, 1.000 kronor.


Ej anpassat avstånd till framförvarande fordon
   ● Motordrivet fordon, ej klass II moped, 2.000 kronor.
   ● Övriga fordon, 1.000 kronor.


Däck
   ● Däck med otillräckligt profildjup för bil/mc 1.200 kronor. (Gällande profildjup är för sommardäck
      1,6 millimeter på det mest slitna stället i huvudmönstrets mittersta 75% av slitbanans bredd och
      för vinterdäck 3 mm på det mest slitna stället i huvudmönstret. Observera att vinterdäckslagen
      gäller 1 dec -31 mars när vinterväglag råder, det vill säga att is,frost,eller snö finns på någon del av vägbanan).
   ● Dubbade däck under otillåten tid, 500 kronor.
   ● Ej använt vinterdäck under föreskriven tid 1.200 kronor.


Utrustning
   ● Baklyktan saknades/ur funktion/bristfällig under mörker 1.600 kr.
   ● Reflex(er) saknades/bristfällig(a )under mörker 1.000 kr.
   ● Strålkastare framtill saknades/ur funktion/bristfällig under mörker 1.600 kronor
      (I dagsljus är dessa brott halverade).


Registreringsskyltar

   ● Fordon utan registreringsskylt, 1.500 kronor.
   ● Ej väl synlig registreringsskylt, eller i sådant skick att den inte går att avläsa, 1.500 kronor.
   ● Underlåtenhet att snarast sätta fast kontrollmärke på registreringsskylt, 500 kronor.


Körkort
Vid färd ej medfört körkort/bevis om att körkort utfärdats och handling som styrker förarens identitet.
Gäller personbil, lastbil, buss, motorcykel, terrängvagn och motorredskap klass I, är bötesbeloppet 500 kronor.



Ett stort tack till Alain, som postade den ursprungliga tråden.
/Phaetoon

Källa:
http://www.polisen.se/inter/nodeid=1377 … sion=1.jsp

Vart får du dom här siffrorna ifrån? 4 oktober 2006 åkte jag dit med pappa då jag ej hade bälte och bötern är 600kr. Sedan den 1 november åkte jag med Mamma och handlade då vi blev stoppad i en blås kontrol hon hade ej körkortet med sig och fick 1500 i böter. Så dina siffter stämmer inte alls med dom som gällde från 1 oktober 2006:S

MvH Glenn Wiberg
Xoreza
8 juni 2009 · 406 Inlägg

kolvas skrev:
det är bara att överklaga en sådan bot, jag hade inte gett mig på den punkten, sen undrar jag om han började skriva ut boten med en gång?
På privat parkering får man stå 5 minuter innan man får böter (om det inte är skyltat med parkering förbjuden eller förhyrd plats) och på en offentlig så är det 10 minuter som gäller.

Ja dom skriver ju boten på äng gång:P Sedan när det gått 10 min ska den sättas på. Så änkelt är det. Går ej att överklaga. Åkte dit nydligen för att parkat bilen på en privat platts. Men fick sedan rida på att några skit ungar hade ryckt bort skylten som indikerar att det är en brivat parkering. Trots att det togs kort på händelsen så fick jag böter ändå och gick ej igenom överklagan. Har dom dock ingen mössa på sig så får dom inte skriva ut böter:P Samma sak med polisen har dom ej mössa på sig då dom mäter din hastighet får den ej räknas. Dom måste ha hel uniform på sig eller vara cevil poliser:P

MvH Glenn Wiberg
gamlingen
8 juni 2009 · 5 198 Inlägg

DJeXCute skrev:

kolvas skrev:
det är bara att överklaga en sådan bot, jag hade inte gett mig på den punkten, sen undrar jag om han började skriva ut boten med en gång?
På privat parkering får man stå 5 minuter innan man får böter (om det inte är skyltat med parkering förbjuden eller förhyrd plats) och på en offentlig så är det 10 minuter som gäller.

Ja dom skriver ju boten på äng gång:P Sedan när det gått 10 min ska den sättas på. Så änkelt är det. Går ej att överklaga. Åkte dit nydligen för att parkat bilen på en privat platts. Men fick sedan rida på att några skit ungar hade ryckt bort skylten som indikerar att det är en brivat parkering. Trots att det togs kort på händelsen så fick jag böter ändå och gick ej igenom överklagan. Har dom dock ingen mössa på sig så får dom inte skriva ut böter:P Samma sak med polisen har dom ej mössa på sig då dom mäter din hastighet får den ej räknas. Dom måste ha hel uniform på sig eller vara cevil poliser:P



Källa ?

VictorW Medlem 34530
8 juni 2009 · 908 Inlägg

DJeXCute skrev:

Phaetoon skrev:
B Ö T E R

Vilka bötesbelopp gäller vid de vanligaste trafikförseelserna?
Följande bötesbelopp gäller från och med den 1 oktober 2006.

MASSA TEXT....


Ett stort tack till Alain, som postade den ursprungliga tråden.
/Phaetoon

Källa:
http://www.polisen.se/inter/nodeid=1377 … sion=1.jsp

Vart får du dom här siffrorna ifrån? 4 oktober 2006 åkte jag dit med pappa då jag ej hade bälte och bötern är 600kr. Sedan den 1 november åkte jag med Mamma och handlade då vi blev stoppad i en blås kontrol hon hade ej körkortet med sig och fick 1500 i böter. Så dina siffter stämmer inte alls med dom som gällde från 1 oktober 2006:S

Kollade nyss och då står det att det är 500:- i böter om man inte har med sig körkortet, så jag förstår inte varför din mamma fick så högt bötesbelopp.

Om du inte tror mig, kolla här http://www.polisen.se/sv/Lagar-och-regl … t-LVTR-mm/ och kolla denna kod:
Kod 660-670
Brott mot körkortslagen (1998:488) och körkortsförordningen (1998:980).



// Victor

Senast redigerat av VictorW (8 juni 2009)

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)
Xoreza
8 juni 2009 · 406 Inlägg

gamlingen skrev:

DJeXCute skrev:

kolvas skrev:
det är bara att överklaga en sådan bot, jag hade inte gett mig på den punkten, sen undrar jag om han började skriva ut boten med en gång?
På privat parkering får man stå 5 minuter innan man får böter (om det inte är skyltat med parkering förbjuden eller förhyrd plats) och på en offentlig så är det 10 minuter som gäller.

Ja dom skriver ju boten på äng gång:P Sedan när det gått 10 min ska den sättas på. Så änkelt är det. Går ej att överklaga. Åkte dit nydligen för att parkat bilen på en privat platts. Men fick sedan rida på att några skit ungar hade ryckt bort skylten som indikerar att det är en brivat parkering. Trots att det togs kort på händelsen så fick jag böter ändå och gick ej igenom överklagan. Har dom dock ingen mössa på sig så får dom inte skriva ut böter:P Samma sak med polisen har dom ej mössa på sig då dom mäter din hastighet får den ej räknas. Dom måste ha hel uniform på sig eller vara cevil poliser:P



Källa ?

Överklagade en fortkörnings böter och frågade om jag fick ta kort på polisen då han ej har mössan på sig så släpte han mig. Sedan frågade jag en polis på stan och han sa att dom inte får skriva böter utan mössan. Precis som en soldat han får ju inte gå ut i tjänst utan full rustning.

Senast redigerat av DJeXCute (8 juni 2009)

MvH Glenn Wiberg
Xoreza
8 juni 2009 · 406 Inlägg

VictorW skrev:

DJeXCute skrev:

Phaetoon skrev:
B Ö T E R

Vilka bötesbelopp gäller vid de vanligaste trafikförseelserna?
Följande bötesbelopp gäller från och med den 1 oktober 2006.

MASSA TEXT....


Ett stort tack till Alain, som postade den ursprungliga tråden.
/Phaetoon

Källa:
http://www.polisen.se/inter/nodeid=1377 … sion=1.jsp

Vart får du dom här siffrorna ifrån? 4 oktober 2006 åkte jag dit med pappa då jag ej hade bälte och bötern är 600kr. Sedan den 1 november åkte jag med Mamma och handlade då vi blev stoppad i en blås kontrol hon hade ej körkortet med sig och fick 1500 i böter. Så dina siffter stämmer inte alls med dom som gällde från 1 oktober 2006:S

Kollade nyss och då står det att det är 500:- i böter om man inte har med sig körkortet, så jag förstår inte varför din mamma fick så högt bötesbelopp.

Om du inte tror mig, kolla här http://www.polisen.se/sv/Lagar-och-regl … t-LVTR-mm/ och kolla denna kod:
Kod 660-670
Brott mot körkortslagen (1998:488) och körkortsförordningen (1998:980).



// Victor

Okej då måste dom ändrat det. Är två st jag känner och dom har fått samma belop. Vet inte om det är olika priser beroende på vart man bor.

MvH Glenn Wiberg
sk8ville
8 juni 2009 · 653 Inlägg

DJeXCute skrev:
Har dom dock ingen mössa på sig så får dom inte skriva ut böter:P Samma sak med polisen har dom ej mössa på sig då dom mäter din hastighet får den ej räknas. Dom måste ha hel uniform på sig eller vara cevil poliser:P

ska ja lägga på minnet wink

Smoke tires not drugs
Toyota Supra "mkiv TT" (1993)
Nissan Navara V6 diesel "Brukisen" (2011)
Xoreza
8 juni 2009 · 406 Inlägg

sk8ville skrev:

DJeXCute skrev:
Har dom dock ingen mössa på sig så får dom inte skriva ut böter:P Samma sak med polisen har dom ej mössa på sig då dom mäter din hastighet får den ej räknas. Dom måste ha hel uniform på sig eller vara cevil poliser:P

ska ja lägga på minnet wink

Ja det tycker jag:P

Har påpekat det varge gång polisen stoppar mig eller p-lisa skriver en bot och dom ej har mössan på sig:P Och då har jag fått åkt.

MvH Glenn Wiberg
gamlingen
8 juni 2009 · 5 198 Inlägg

DJeXCute skrev:

sk8ville skrev:

DJeXCute skrev:
Har dom dock ingen mössa på sig så får dom inte skriva ut böter:P Samma sak med polisen har dom ej mössa på sig då dom mäter din hastighet får den ej räknas. Dom måste ha hel uniform på sig eller vara cevil poliser:P

ska ja lägga på minnet wink

Ja det tycker jag:P

Har påpekat det varge gång polisen stoppar mig eller p-lisa skriver en bot och dom ej har mössan på sig:P Och då har jag fått åkt.

men har du nån källa man kan referera till.. kan ju inte direkt säga  att * det står så på garaget* måste finnas i nån skrift

Biemer
30 juni 2009 · 110 Inlägg

fulle skrev:
Om man har registreringsskylten i fönstret , passagerar sida, väl synlig då??? är det böter. Vet många som har det.

Jag fick 1500 spänn när jag hade det! Man måste ha den i fronten, och om man ska ha en sådan där liten skylt som man klistrar så måste den vara godkänd av vv. sa dom.

niibor cnc-operatör
8 juli 2009 · 23 Inlägg

500 kr om man kör med neon och det tas upp till åklagare för en kompis blev tagen och dom kunde inte ge han böter i handen utan måste upp till åklagare och har du aldrig fått böter innan är den på 500 kr och har du fått någon böter innan är det 1000kr ovaset hur många rör du har...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang