4131
Sök

volvo vs saab effekt

120 Inlägg
20 november 2007
lingua skrev:
hade varit roligare att se skillnaden mellan V70 och t.ex Saab 9-5, då det nu jämnförs mellan en mellanklass bil mot en fullstor kombi.

kan faktiskt hålla med om detta.

"Unloaded"
1 557 Inlägg
20 november 2007
Phaetoon skrev:
OT: Med tanke på att dom flesta stridsflygplan kraschar några gånger i utvecklingsfasen, så är inte JAS:en mer olycksdrabbad än många andra motsvarigheter.

För att fortsätta OT: Sant det du säger, hur många ggr måste inte americanas F-22 och Rysslands Mig:ar ha kraschat? JAS(Jakt-Attack-Spaning) är det inte så många plan som är, inte många av de som är det matchar just Gripen. Skulle jag haft sinne för matematik, och massa andra ämnen, så hade ju Stridspilot varit drömyrket, om än svårt att bli. Förlåt förlåt förlåt för all OT.

Topic: Saab och Volvo har ju inte heller riktigt samma "utbud" av bilar, svårt att veta vilka man borde matcha mot varann ur olika avseenden. Volvo har ju fler modeller än Saab, eller?

"When innovation meets passion!"

Fartdåre
378 Inlägg
20 november 2007
v4_backram skrev:
TT-Avant skrev:
Slave_joe skrev:

ett exemplariskt samarbete.. roll

Ja det kanske är därför som JAS blev värdens dyraste jordfräs..tongue

Sedan vet jag att en Saab går bra. Kompisen har en 9000 A50 225hk och han hakar på mej (Audin) ganska bra när han väl ha farten uppe.
Jag har dock 4x4 och några hundra kg tyngre bil, fast mera hk och nm..
Är inte förvånad att Saaben är snabbare än Voflon, jag är ju snabbare med min S6a än vad en sån voflo är..(som är orginal då iaf.)

hahaha vilken bra kommentar!! lol "Ja det kanske är därför som JAS blev värdens dyraste jordfräs..tongue" tongue

haha men saab har ju alltid byggt framhjulsdrivet så dumt att skylla de på volvo wink

TICen är till salu säljs billigt.

120 Inlägg
20 november 2007
hehe bra svar! tongue

406 Inlägg
20 november 2007
RichardC skrev:
v4_backram skrev:
TT-Avant skrev:
Ja det kanske är därför som JAS blev värdens dyraste jordfräs..tongue

Sedan vet jag att en Saab går bra. Kompisen har en 9000 A50 225hk och han hakar på mej (Audin) ganska bra när han väl ha farten uppe.
Jag har dock 4x4 och några hundra kg tyngre bil, fast mera hk och nm..
Är inte förvånad att Saaben är snabbare än Voflon, jag är ju snabbare med min S6a än vad en sån voflo är..(som är orginal då iaf.)

hahaha vilken bra kommentar!! lol "Ja det kanske är därför som JAS blev värdens dyraste jordfräs..tongue" tongue

haha men saab har ju alltid byggt framhjulsdrivet så dumt att skylla de på volvo wink

men det sitter väl volvomotor i jas, gjorde det i viggen iaf, volvo turbojet, plus att många komponenter i jas kommer från just volvo,

EDIT: Jo stämmer allt är en salig röra av saab volvo och ericsson

Jas 39 Gripen - Fakta

Längd                   14,1 m
Spännvidd               8,4 m   
Höjd                    4,5 m
Dragkraft               80 kN
Acceleration             30 s från Mach 0,5 till Mach 1,5
Startvikt            8 ton
Maxvikt                    12,5 ton
Fart                     max Mach 2,2 (2336 km/h) vid hög höjd
Min startsträcka        400 m
Min landningssträcka    500 m
Motor                 Volvo Flygmotor RM12
Radar                Ericsson PS-05 A pulsdopplerradar

Beväpning            En inbyggd 27 mm kanon (Mauser Bk27) och två vingspetsmonterade
            IR-robotar (Rb74) utgör grundbeväpning i alla uppdragstyper. Därutöver
            kan Gripen utrustas med olika robotar för luft- mark- och sjömål,
            bombkapslar, attackraketkapslar, fälltankar samt kapslar med motmedels-
            och spaningsutrustning.

Tillverkare        Industrigruppen JAS:
            Saab Military Aircraft i samarbete med Ericsson Radar    
            Electronics, FFV Aerotech och Volvo Flygmotor.
Senast redigerat av bazooka_ (20 november 2007)

:DPlattan i mattan:D

73 Inlägg
20 november 2007
tycker även jag att saab har vassast motorn om man jämnför med dagens nya modeller mellan saab och volvo , saab är lite sportigare framåt medans volvo vill åt barnfamiljer med deras bilar..

145 Inlägg
21 november 2007
Varför jämför ni gamla modeller? tongue

vill inte välja någon sida men ta t:ex S60R eller S80 T6

mot en saab 9-3 aero eller nått?

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
21 november 2007
zoddan skrev:

Det är lite lulligt det där.

9-3'an kanske ska jämföras med S40.
9-5'an bör då jämföras med S60.
Volvo S80 har ingen riktigt bra "motståndare" hos SAAB då de koncentrerat sig på endast två modeller, medans Volvo har fler.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

blacken
21 november 2007
mecamartin skrev:
Rushman skrev:
Saab gör jetplan, volvo gör traktorer...?

Vem gör motorn i JAS måntro?                 Volvo;)

Om jag har förstått det hela korrekt. Så får Volvo med hjälp utav Saab, traktormotorer att flyga! big_smile

blacken
21 november 2007
Mechanimal skrev:
JAS Gripen är ett av tidernas bästa multirole-plan, som TYVÄRR råkat ut för bizarrt löjliga olyckor vid just uppvisningar/demonstrationer på dess "awesome-ness". Nu blir jag väl påhoppad för att jag har just en Saab, men i stridsflygplan så är Saab-Bae Systems rätt duktiga, Gripen är bara en riktig jävla olycks"fågel". big_smile ;D Sorry för alldeles för mycket off-topic.

Det är även det enda fjärde generationens jaktplan som är i aktiv tjänst. Och det är inte, "världens dyraste jordfräs" F-117A är mycket dyrare.

BMW fantast
1 172 Inlägg
21 november 2007
zoddan skrev:

den nya aeron e inte att leka med.. v6a med turbo... kommer med 4hjulsdrift med.. säger hejdå till volvo då...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

37 Inlägg
21 november 2007
C:a 300hk ska den ha:) .. blackturbo, blir väl en bil som viggen antar jag, bara görs ett par år,

55 Inlägg
21 november 2007
vaughn skrev:
vad sura alla volvoraggare blev tongue haha
kolla bara in steifans info den säger allt

hehe ja, kul med lite info och inte bara en massa spekulationer..
tyckte det va kul att pontiacen hakade på så bra...ren v8a power...haha och trodds den vikten...men om nu ens bil är 0,2s långsammare än den andres osv...jag tror inte världen går under för de?!

741 Inlägg
21 november 2007
steifan skrev:
Kan spä på med lite originalarinfo också wink

http://www.forumbilder.se/images/volvov … vsaudi.JPG

Volvo får pisk trots lägre vikt och högre effekt tongue

Omg, riktigt bra info där alltså, den ska jag dra fram om någon polare börjar tjaffsa om Saabs tider.. smile

Sedan tycker jag att det är så tråkigt när Saab/volvo ägare börjar kasta skit på varandra, det är det som får Volvo/Saab ägare att rösta 1or på varandras bilar här på garaget..

Men som sagt det hade varit roligare om det hade varit en jämförelse mellan en Saab 95a och Volvo v70 in..

424 Inlägg
21 november 2007
Jag tycker så här. Det är väl kul att Saab har en enda liten grej att komma med. Nämligen bra omkörningsprestanda. Med stenåldersmodeller och stenåldersteknik är omkörningsprestandan inte så mycket att komma med tyvärr....

Saab har ju sådan mappning och utväxling att omkörningarna kan gå snabbt.....Ta det lungt bara! Tryck inte för hårt. Motorerna och lådorna ska håla med (nej, ni kan itne säga annat, Saab har problem med båda).

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
21 november 2007
C70 skrev:
Saab har ju sådan mappning och utväxling att omkörningarna kan gå snabbt.....Ta det lungt bara! Tryck inte för hårt. Motorerna och lådorna ska håla med (nej, ni kan itne säga annat, Saab har problem med båda).

Sen har ju å andra sidan Volvo lite svagheter också.
Deras framvagnar är under all kritik, bl.a. styrleder.

Men sen tar jag hellre ett styrledsras än växellåderas wink

Fast om vi pratar nya bilar så lär man inte få problem med dom iaf.
Detta gäller ju främst lite äldre bilar.

539 Inlägg
21 november 2007
ltt_oscar skrev:
nu kommer säkert massa sura volvo folk o klagar men siffrorna talar för sig själv att saabens hästkrafter har bättre tider än volvons=) o nu jämför jag saab 9-3 154hk steg3 vs volvo v70R 300hk steg 3 på bsr trimning. volvon har ju ändå större motor volym o större turbo o exflow intercoler och 4x4 o ändå spöar saaben den i dom flesta intervallerna med minsta motorn vs största volvo motorn:D

volvons effekt 300hk  orginal  steg3  354hk 493nm
saabens effekt 154hk orginal  steg3  245hk 358nm

tidsintervaller

volvon            80-120km -  3.6sek
                      80-140km - 9.6sek
                    100-150km - 7.7sek

saaben          80-120km - 3.8sek
                    80-140km - 8.3sek
                   100-150km-7.2sek

vikten och utväxlingen på bilarna, TACK!

424 Inlägg
21 november 2007
John87 skrev:

Dvs alla Saabmodeller? Eftersom t.ex 9-5 kom 97? loltongue

Jämförelsen vråltrimmad 9-3 (hållbarhet nolla) och trimmad V70R känns inte så relevant. Standardbilar känns bättre att jämföra. Tror inte att det finns så många orginalSaabar som tar en S80 V8 awd t.ex.....
Senast redigerat av C70 (21 november 2007)

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
22 november 2007
C70 skrev:
John87 skrev:

Jag tycker inte 97'or räknas som nya direkt. Trots allt 10 år nu wink

424 Inlägg
22 november 2007
John87 skrev:
C70 skrev:
John87 skrev:

Jag tycker inte 97'or räknas som nya direkt. Trots allt 10 år nu wink

Nyare bilar för mig är 2006 och framåt.

Sök