3385
Sök

Dum fråga ger dumma svar .!!

jenni_112
16 juni 2008
på alla sätt,gämt,överallt*ler*

varför blir smörgåsarna antingen brända eller inte bruna i brödrosten?

362 Inlägg
16 juni 2008
För du bad inte till gud att få dom som du ville få dom.

Varför är doggystyle så jävla skönt?

2 079 Inlägg
16 juni 2008
för att hundar har mjuk päls tongue

varför regnar det?

Cars were invented to have a faster way of fleeing from Chuck Norris. Not to be outdone, Chuck Norris invented the car accident.

362 Inlägg
16 juni 2008
För du har dödat en spindel.

Varför är spam kul?

2 079 Inlägg
16 juni 2008
det bara är det

men varför ?

Cars were invented to have a faster way of fleeing from Chuck Norris. Not to be outdone, Chuck Norris invented the car accident.

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
16 juni 2008
därför!

varför därför?

362 Inlägg
16 juni 2008
Fråga Dr.Phil

Varför glor alla på garaget på oprah winfrey?

2 079 Inlägg
16 juni 2008
det gör jag inte, tillbaka till aidensfield gäller

varför är det reklam nu

764 Inlägg
16 juni 2008
För att TV är värdelöst.

Varför kom inte mina nya vevstakar idag? :S

362 Inlägg
16 juni 2008
För alla är inte miljövänliga än.

Varför finns kronofogdemyndig?

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
16 juni 2008
för att folk inte ska tro att det bara är att skita i att betala skaer och ting

varför är det roligt att ha roligt?

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

362 Inlägg
16 juni 2008
För tråkigt är inte kul.

Varför är vatten h2o?

EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
16 juni 2008
Skulle vara svårt att bada i Au.

Varför dammar torra grusvägar?

//Edge

362 Inlägg
16 juni 2008
Svar: Ett av problemen med grusvägar är de vid torr väderlek dammar, vilket innebär negativa effekter för trafikanter och boende.

I samband med upphandling av entreprenör för drift av det statliga vägnätet beställer Vägverket en standardnivå som reglerar hur mycket en grusväg får damma innan åtgärd.

En första dammbindningen utförs på våren när tjälen har gått ur jorden, men innan vägbanan blivit allt för torr. Anledningen är att de bindemedel som används kräver en del fukt. Åtgärden upprepas sedan ytterligare under året om standarden sänks under den valda standardens godkända nivå.

Dammbindning av grusvägar
Grusvägnätet omfattar cirka 20 procent eller runt 20 500 km av det statliga vägnätet på totalt 98 000 km väg. 65 procent av den totala grusvägslängden finns i skogslänen, det vill säga Värmland, Dalarna, Jämtland, Västernorrland, Västerbotten och Norrbotten.

Trafikmängden på grusvägnätet är låg, oftast mindre än 125 fordon per årsmedeldygn (ÅDT) och enligt Vägverkets egna riktlinjer beläggs vägar med en trafikmängd över 250 ÅDT. För vägar med randbebyggelse går gränsen för en beläggning vid ÅTD högre än 125, bland annat för att minska problemen med damm för de boende.

Ett av problemen med grusvägarna är att de vid torr väderlek dammar. Det innebär siktproblem för efterföljande eller mötande fordon, påverkar närliggande odlingar och vattendrag negativt och kan innebära skadliga hälsoeffekter. För att motverka detta genomförs en åtgärd för att minska dammet som kallas dammbindning.

Kravs ställs utifrån vald standard
Den standard man vill att grusvägen ska ha anges genom fyra olika stillståndsvärden. Vilket värde man väljer är en ekonomisk fråga. Tillståndsvärde 1 är den bästa standarden och innebär att inget damm rörs upp av trafiken och att omgivningen inte alls utsätts för damm. Tillståndsvärde 4 innebär att utpräglade dammoln uppstår längs större delen av vägen. Sikten är kraftigt försämras och omgivningen utsätts för damm i mycket väsentlig grad.

Förutom krav på damm finns krav på tvärfall, ojämnheter och löst grus för grusvägar

Metoder för dammbindning
Dammbindningen utförs på våren när tjälen har gått ur jorden men innan vägbanan blivit allt för torr. Anledningen är att de bindemedel som används kräver en del fukt. Åtgärden upprepas sedan ytterligare om standarden sänks under godkänd nivå.

Det finns flera olika metoder och produkter som används för att binda damm. De vanligaste är:

- Spridning av salter; kalciumklorid och magnesiumklorid
- Spridning av bitumenemulsion som kan utföras som hård eller mjuk och där den senare metoden innebär att den kan hyvlas.
- Spridning av lignosulfonat som är en biprodukt från pappersmassetillverkningen

Dessutom pågår utveckling och tester av nya produkter och metoder löpande.

I övrigt hänvisas till Vägverkets metodbeskrivning 106:2005

Fråga: Varför har Vägverket tagit bort reflexpinnarna efter vägarna?

1 297 Inlägg
16 juni 2008
För att du ska se djurens ögon.

Varför är det inte den 15e aug nu?

Svetsare
3 150 Inlägg
16 juni 2008
för att det e 16e juni nu

var kan jag hitta en databox till min saab?

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

764 Inlägg
16 juni 2008
Definitivt inte i mitt garage wink

Varför är posten så värdelösa?

Full gas spar tid! ;)
284 Inlägg
16 juni 2008
de e deras jobb...

toppen?

362 Inlägg
16 juni 2008
Statlig bolag, behöver inte säga mera.