Fördelar med dieselbil?

BMW635_Robban
21 november 2007 · 1 277 Inlägg

Vad är det för fördelar med dieselbilar nu?hmm

Priset är ju samma som bensinen.mad

http://www.garaget.org/gallery/archive/3671/194580_s80nev.jpg
20/11-07???roll

Betalar man 7000kr i skatt per bil årligen?hmm

Min matte går inte ihop?sad

Vilka är fördelarna?neutral

Är dieselbilar bara till förmån för de som "lånar" drivmedel från sina arbetsfordon? tongue



http://www.garaget.org/gallery/archive/3671/195142_qrejtm.jpg
21/11....är det sant??

Senast redigerat av BMW635_Robban (22 november 2007)

Martin 9-3 Fisketokig
21 november 2007 · 2 997 Inlägg

ja jo men så har det ju alltid varit...

kan ju vara tillfällig brist så det är dyrare just där ?!

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Ulf_W bilder.ulfw.se
21 november 2007 · 1 103 Inlägg

När man kan åka 80 mil innan man behöver ens fundera på att tanka, det tycker jag är en stor fördel mot förra bilen. Den fick man ju tanka för 500 varje gång man skulle åka nånstans. big_smile

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"
intemartin
21 november 2007 · 13 Inlägg

ja sen drar en diesel mkt mindr och skilnaden blir ännu större vid kallkörning då drar en normal deisel kanske 1liter milen istället för 07som varm men en bensinare som drar 085milen varm drar ju 1.7-2liter milen de första 7-10km.

sen är det helt annat vrid i diesel och desto större fordon du har desto mindre drar den jämför med en dito bensinare.

ronne
21 november 2007 · 796 Inlägg

fördelen skulle väl vara att ha en diesel bil om man åker långt eller har en dieselpump på gården.

Min bil är inte lik din bil för min bil är en likbil.
Performance_ Förjaevle Brao
21 november 2007 · 555 Inlägg

dieslar går jävlit gött;) + billigare me bränsle.......synn att skatten ska va så jävla hög bara, de e ju fan tvärtemot i sverige, i andra länder e ju dieslar lika billiga att äga som bensinarna, ska man betala mer för att man kör lite mer miljövänligt?!

decib3L Körv
21 november 2007 · 3 535 Inlägg

Det är för att staten vant sig vid den höga inkomsten av dieselskatten.. Fatta vad mycket pengar dom lär tjäna neutral

Truckdriving Man
moose46019 study
21 november 2007 · 772 Inlägg

disel drar så lite pappas fård galaxy drar ca 0.5 efter man har kört ca 10mil så sjukt lite.

Mortalis VW-nörd?
21 november 2007 · 4 332 Inlägg

Performance_ skrev:
dieslar går jävlit gött;) + billigare me bränsle.......synn att skatten ska va så jävla hög bara, de e ju fan tvärtemot i sverige, i andra länder e ju dieslar lika billiga att äga som bensinarna, ska man betala mer för att man kör lite mer miljövänligt?!

Det är ju bara en gammal syn som bestämde dieselskatten på bilar, förr var ju faktiskt dieseln mkt mkt mkt skitigare än den värsta bensinaren, inget snack om saken ju, men nu bör man nog se över skatten på dom ja, iaf nu när (toyota tror ja de e) kommer med lite mer filter på dom som ska ta bort kväveoxidutsläppen. Utsläppen från dieslar e ju mkt skadligare än de är från bensinare, sätter sig på riktigt obehagliga sätt i människor o djurs nervsystem och luftvägar.

Senast redigerat av Mortalis (21 november 2007)

zovix Maskinbefäl
21 november 2007 · 1 038 Inlägg

En bränsleförbrukning på 0,65 sportkörning...

Men det är klart, man måste ju köra längre och längre för att käna på det.

Vridet är underbart.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
vw___tompa Avstängd
21 november 2007 · 386 Inlägg

Min Golf drog 0.5 blandand körning och kostade 4500 i skatt så den blev inte dyr. Men vist är det fel att diesel kostar lika mycke som bensin.

Niinaskyline
21 november 2007 · 455 Inlägg

diesel drar inte mkt och man behöver inte tanka lika ofta smile Killen hade en ford diesel förrut och den drog inte allas mkt! Men den va slö som fän haha

Finnmerchant Oseriös Aktör
21 november 2007 · 592 Inlägg

finns inget annat än fördelar

Performance can be dangerous.........thats why i drive KingCab
Nissan King Cab 4x4 DIESEL "Carnival of Rust" (1992)
Volvo C303 "TGB111A MT" (1977)
MissMotor_
21 november 2007 · 274 Inlägg

Finnmerchant skrev:
finns inget annat än fördelar

Hehe, precis de jag tänkte! Kanske lättare att fråga vad det finns för nackdelar med diesel. Då lär de väl bli tyst tongue


Haha, fördelen med dieselbilar är att det inte finns några nackdelar big_smile lol

Senast redigerat av MissMotor_ (22 november 2007)

ironhead volvoraggare
21 november 2007 · 4 776 Inlägg

dieselbilar är bra att dra tunga släp med har jag märkt

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Finnmerchant Oseriös Aktör
21 november 2007 · 592 Inlägg

Performance_ skrev:
dieslar går jävlit gött;) + billigare me bränsle.......synn att skatten ska va så jävla hög bara, de e ju fan tvärtemot i sverige, i andra länder e ju dieslar lika billiga att äga som bensinarna, ska man betala mer för att man kör lite mer miljövänligt?!

"i andra länder e ju dieslar lika billiga att äga som bensinarna" NEJfan flytta till Finland och bli dieselbilsägare skall du få känna på när det svider i kassan. Jag vet att du inte kanske menade Finland men jag påpekade bara

Performance can be dangerous.........thats why i drive KingCab
Nissan King Cab 4x4 DIESEL "Carnival of Rust" (1992)
Volvo C303 "TGB111A MT" (1977)
Honken_ Klyphuggare
21 november 2007 · 328 Inlägg

Finnmerchant skrev:

Performance_ skrev:
dieslar går jävlit gött;) + billigare me bränsle.......synn att skatten ska va så jävla hög bara, de e ju fan tvärtemot i sverige, i andra länder e ju dieslar lika billiga att äga som bensinarna, ska man betala mer för att man kör lite mer miljövänligt?!

"i andra länder e ju dieslar lika billiga att äga som bensinarna" NEJfan flytta till Finland och bli dieselbilsägare skall du få känna på när det svider i kassan. Jag vet att du inte kanske menade Finland men jag påpekade bara

jasså det är dyrt att åka diesel i finland. jag har fått för mig att ni kör röddiesel hela dagarna.

Förövrigt så åker jag diesel för att det är snällare mot miljön lol

Senast redigerat av Honken_ (21 november 2007)

Varför ska man åka i lera och sörja när man kan åka på is och ha det glatt
Finnmerchant Oseriös Aktör
21 november 2007 · 592 Inlägg

Honken_ skrev:

Finnmerchant skrev:

Performance_ skrev:
dieslar går jävlit gött;) + billigare me bränsle.......synn att skatten ska va så jävla hög bara, de e ju fan tvärtemot i sverige, i andra länder e ju dieslar lika billiga att äga som bensinarna, ska man betala mer för att man kör lite mer miljövänligt?!

"i andra länder e ju dieslar lika billiga att äga som bensinarna" NEJfan flytta till Finland och bli dieselbilsägare skall du få känna på när det svider i kassan. Jag vet att du inte kanske menade Finland men jag påpekade bara

jasså det är dyrt att åka diesel i finland. jag har fått för mig att ni kör röddiesel hela dagarna.

Förövrigt så åker jag diesel för att det är snällare mot miljön lol

Jag kan meddela dig att det inte lönar sig att köra med den svenskkallade "röddieseln" för det kostar 1000€ om dagen att köra med den och om du dessutom ertappas med sånt i tanken så måste du betala skatt på den ända från bilens registreringsdatum. MEN om du har traktor och kör med sånt så kan du fylla i ett skattekort då du kör på allmän väg

Performance can be dangerous.........thats why i drive KingCab
Nissan King Cab 4x4 DIESEL "Carnival of Rust" (1992)
Volvo C303 "TGB111A MT" (1977)
Honken_ Klyphuggare
21 november 2007 · 328 Inlägg

Finnmerchant skrev:

Honken_ skrev:

Finnmerchant skrev:

"i andra länder e ju dieslar lika billiga att äga som bensinarna" NEJfan flytta till Finland och bli dieselbilsägare skall du få känna på när det svider i kassan. Jag vet att du inte kanske menade Finland men jag påpekade bara

jasså det är dyrt att åka diesel i finland. jag har fått för mig att ni kör röddiesel hela dagarna.

Förövrigt så åker jag diesel för att det är snällare mot miljön lol

Jag kan meddela dig att det inte lönar sig att köra med den svenskkallade "röddieseln" för det kostar 1000€ om dagen att köra med den och om du dessutom ertappas med sånt i tanken så måste du betala skatt på den ända från bilens registreringsdatum. MEN om du har traktor och kör med sånt så kan du fylla i ett skattekort då du kör på allmän väg

aha det blir lite smådyrt altså. Lika som om du kör med gröndiesel här i sverige.

Varför ska man åka i lera och sörja när man kan åka på is och ha det glatt
alminjo SLK
21 november 2007 · 610 Inlägg

slipper byta tändstift tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang