Fördelar med dieselbil?

Finnmerchant Oseriös Aktör
21 november 2007 · 592 Inlägg

Honken_ skrev:

Finnmerchant skrev:

Honken_ skrev:

jasså det är dyrt att åka diesel i finland. jag har fått för mig att ni kör röddiesel hela dagarna.

Förövrigt så åker jag diesel för att det är snällare mot miljön lol

Jag kan meddela dig att det inte lönar sig att köra med den svenskkallade "röddieseln" för det kostar 1000€ om dagen att köra med den och om du dessutom ertappas med sånt i tanken så måste du betala skatt på den ända från bilens registreringsdatum. MEN om du har traktor och kör med sånt så kan du fylla i ett skattekort då du kör på allmän väg

aha det blir lite smådyrt altså. Lika som om du kör med gröndiesel här i sverige.

jasåja. Tullen kontrollerar Dieselbilar i Finland

Performance can be dangerous.........thats why i drive KingCab
Volvo C303 "TGB111A MT" (1977)
Nissan King Cab 4x4 DIESEL "Carnival of Rust" (1992)
gemini78 Jägermeister
21 november 2007 · 909 Inlägg

Inte borde det väl vara dyrare i Finland med dieselbil, det är ju billigare än i Sverige, citydiesel kostar ca 2kr per liter mindre än dieseln i Sverige gör + att dieselbilar inte har lika hög skatt i Finland som i Sverige.

Sålde en bil till Finland förra månaden och gubben hade en opel omega kombi td typ 96 tror jag årsmodellen var den med bmws dieselmotor i, den hade bara ca 500euro i dieselskatt, i Sverige har samma bil ca7000kr i skatt alltså ca 2500kr mer.

Räknar man då på 2kr mindre per liter i diesel kostnad + 2500kr billigare i skatt så kan det inte vara dyrare att äga en dieselbil i Finland.





Finnmerchant skrev:

Performance_ skrev:
dieslar går jävlit gött;) + billigare me bränsle.......synn att skatten ska va så jävla hög bara, de e ju fan tvärtemot i sverige, i andra länder e ju dieslar lika billiga att äga som bensinarna, ska man betala mer för att man kör lite mer miljövänligt?!

"i andra länder e ju dieslar lika billiga att äga som bensinarna" NEJfan flytta till Finland och bli dieselbilsägare skall du få känna på när det svider i kassan. Jag vet att du inte kanske menade Finland men jag påpekade bara

En gång är ingen gång...
Volkswagen Golf "Red Devil" (1988)
Finnmerchant Oseriös Aktör
21 november 2007 · 592 Inlägg

BARA 500€ det tycker du e billigt. nu är det ju så att skatten faller på olika saker Vikt. sittplatser och motorstorlek

Senast redigerat av Finnmerchant (21 november 2007)

Performance can be dangerous.........thats why i drive KingCab
Nissan King Cab 4x4 DIESEL "Carnival of Rust" (1992)
Volvo C303 "TGB111A MT" (1977)
Cruizr
21 november 2007 · 417 Inlägg

Ja, du har rätt, det är tråkigt med priset yikes Men dieslarna drar mindre bränsle per mil om man jämför med motsvarande bensinare. Om du har en liten bil räcker det oftast med 1500 mil per år innan det börjar bli lönt med oljebrännare. Och det betar man av i ett nafs big_smile

mvh/Jocke

gemini78 Jägermeister
21 november 2007 · 909 Inlägg

Mm... tycker det är billigt för en så pass stor bil som en opel omega kombi med 2.5 liters motor i, har mer på min golf som väger flera hundra kilo mindre och med bara en 1.9 liters motor i.smile



Finnmerchant skrev:
BARA 500€ det tycker du e billigt. nu är det ju så att skatten faller på olika saker Vikt. sittplatser och motorstorlek

Senast redigerat av gemini78 (21 november 2007)

En gång är ingen gång...
Volkswagen Golf "Red Devil" (1988)
Performance_ Förjaevle Brao
21 november 2007 · 555 Inlägg

Finnmerchant skrev:

Honken_ skrev:

Finnmerchant skrev:

Jag kan meddela dig att det inte lönar sig att köra med den svenskkallade "röddieseln" för det kostar 1000€ om dagen att köra med den och om du dessutom ertappas med sånt i tanken så måste du betala skatt på den ända från bilens registreringsdatum. MEN om du har traktor och kör med sånt så kan du fylla i ett skattekort då du kör på allmän väg

aha det blir lite smådyrt altså. Lika som om du kör med gröndiesel här i sverige.

jasåja. Tullen kontrollerar Dieselbilar i Finland

nu va de så att ja menade inte finland, utan menar typ andra länder, spanien har vell billigare dieslar, och frankrike åxå, (rätta mig om ja har fel)

Finnmerchant Oseriös Aktör
21 november 2007 · 592 Inlägg

Performance_ skrev:

Finnmerchant skrev:

Honken_ skrev:

aha det blir lite smådyrt altså. Lika som om du kör med gröndiesel här i sverige.

jasåja. Tullen kontrollerar Dieselbilar i Finland

nu va de så att ja menade inte finland, utan menar typ andra länder, spanien har vell billigare dieslar, och frankrike åxå, (rätta mig om ja har fel)

gissade lite så.

Performance can be dangerous.........thats why i drive KingCab
Volvo C303 "TGB111A MT" (1977)
Nissan King Cab 4x4 DIESEL "Carnival of Rust" (1992)
__Marcus Whitetrash
21 november 2007 · 589 Inlägg

Jag vill bara bidra med en bild från helgen.

http://www.garaget.org/gallery/archive/38603/large/191994_m2zebg.jpg

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.
BMW635_Robban
22 november 2007 · 1 277 Inlägg

http://www.garaget.org/gallery/archive/3671/195142_qrejtm.jpg

Denna tog jag igår nere i skåne...


Ser fortfarande inga fördelar med diesel....

John87 Stolt Volvoägare
22 november 2007 · 4 913 Inlägg

BMW635_Robban skrev:
Ser fortfarande inga fördelar med diesel....

Förutom att dom drar ganska mycket mindre bränsle vid normal körning? smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
BMW635_Robban
22 november 2007 · 1 277 Inlägg

Ja men varför betala 5000kr mer i skatt/år när priset just nu är högre än bensin??

John87 Stolt Volvoägare
22 november 2007 · 4 913 Inlägg

BMW635_Robban skrev:
Ja men varför betala 5000kr mer i skatt/år när priset just nu är högre än bensin??

Du frågade om en fördel och du fick en.

Sen att nackdelarna väger tyngre än fördelarna är en annan sak wink

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Toresbo
22 november 2007 · 261 Inlägg

åker du mycket blir det billigare... min Golf IV tdi drog 0.45 l/mil. och gick hyffsat bra

gemini78 Jägermeister
22 november 2007 · 909 Inlägg

Vet inte hur mkt man kan tjäna på att köra på diesel i södra Sverige men här i Norra delarna är det ialf MKT man kan tjäna på att köra med dieselbil.

Tar min golf som exempel, den drar 0,45l landsväg, 0.55-0.6l i stadstrafik, betalar 5kr litern för bränslet, skatten ligger nu i januari efter sänkningen, på 4400kr i skatt per år.

Med vilken bil kan du köra mkt billigare då än med en diesel, ialf här uppe?

Senast igår var jag och tankade full tank + att jag köpte med 200liter diesel i dunkar, till priset av 1250kr, det får man just och just 2 fulla tankar bensin för till en bensingolf med 55liters tank.

Sen att jag tar mig ca 4600km på det bränslet är ju inte illa heller, det tar man sig bara kanske lite över 1000km på med en bensin golf med 2 fulla tankar.

Så 4400kr i skatt är inget i jämförelse med liknande bensinar golf som har ca 1600kr i skatt enligt vägverket, alla fattar att man fort sparar in dieselskatten även fast man kör på vanlig 12kronors diesel.

Säg att man kör 15000km per år med en diesel som i snitt drar 0.55 milen, för 12kr litern blir bränslekostnaden 9900kr.

Sen ta en bensingolf som vi säger drar i snitt 1 liter milen för 12kr blir bränslekostnaden 18 000kr.

För mig kostar det 4129kr att köra 15 000km...

Man sparar fortfarande ca 6000kr per år trotts skillnad på 2800kr i skatt per år och bränslepris på 12kr för båda, den som kör mer sparar ännu mer.

Senast redigerat av gemini78 (22 november 2007)

En gång är ingen gång...
Volkswagen Golf "Red Devil" (1988)
Honken_ Klyphuggare
22 november 2007 · 328 Inlägg

BMW635_Robban skrev:
Ja men varför betala 5000kr mer i skatt/år när priset just nu är högre än bensin??

ja just nu ligger priset på det men kanske inte imon eller om en vecka eller månad.
Sen har jag full tank nu så om en månad när jag ska tanka nästa gång kanske det är billigare

Varför ska man åka i lera och sörja när man kan åka på is och ha det glatt
Hackespretsvin
22 november 2007 · 13 Inlägg

Vad i... fan man skulle köra en vanlig bil istället, ligger på strax under halv tank och har ändå tankat för en tusenlapp sen förra måndan. sad
Kan tillägga att jag bara har kört runt lite i stan och fram å tillbaks till affären.

__hogberg__
22 november 2007 · 1 161 Inlägg

helt enkelt en diesel bil tar väldigt lite bensin tonguetonguetonguetongue

TheHumbleGangstas Gangsta medlem
22 november 2007 · 59 Inlägg

Här i kalmar är ju diesel priset nästan 1kr dyrare!

golf88
22 november 2007 · 956 Inlägg

__hogberg__ skrev:
helt enkelt en diesel bil tar väldigt lite bensin tonguetonguetonguetongue

det har du fan helt rätt i:p

eldus veldus
Audi A6 (2017)
Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
24 november 2007 · 1 781 Inlägg

BMW635_Robban skrev:
http://www.garaget.org/gallery/archive/3671/195142_qrejtm.jpg

Denna tog jag igår nere i skåne...


Ser fortfarande inga fördelar med diesel....

ser precis likadant ut här uppe i Arvidsjaur:P

nu kan man mobba alla Diseldriva Merca-Raggare här uppe iaf:P

Team Insane Racing
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang