4491
Sök

12" bas till hemmabio

726 Inlägg
21 november 2007
Trådstartare
#1
hej. har tänkt köpa en ny bas till min aktiva låda... sitter en 12" bas i nu. vill veta vilken som ni rekommenderar som ni vet man får mycket bas för pengarna. spelar mest techno musik, och används även till att se på filmer med. så djup bas med mycket tryck söker jag.


priset får ej vara över 2000:-


tack på förhand


726 Inlägg
21 november 2007
Trådstartare
#3
Alpinabiturbo skrev:
Hur stor är lådan?

hittar bara i mm . och då är den 535x360x450


2lateuloose
543 Inlägg
21 november 2007
#4
Jag använder mej av en Orion XTR 12" till min hemma bio, funkar ypperligt
men det är lite klurigt för man ska ju anpassa låda efter högtalaren! så den högtalaren du köper & slänger in i din låda som ska låta bra , kan låta skit helt enkelt!

Jag testade & bytte ut min orion mot värsting högtalaren Digital Designs men det lät skit!
mest för att basen kräver massa watt som jag inte har & en större låda med en annan avstäming så jag bytte tillbaka orkar inte bygga en ny låda!:.

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young

8 156 Inlägg
22 november 2007
#5
__r0b1n skrev:
Alpinabiturbo skrev:
Hur stor är lådan?

hittar bara i mm . och då är den 535x360x450

Den är alltså helt rektangulär?
Jag antar att den har ungefär 20mm tjocka väggar på varje sida.
Så 5,15dm x 3,40dm x 4,30dm = 75 liter.

Vad har du för baselement nu? Är lådan portad?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

726 Inlägg
22 november 2007
Trådstartare
#6
Phaetoon skrev:
__r0b1n skrev:
Alpinabiturbo skrev:
Hur stor är lådan?

hittar bara i mm . och då är den 535x360x450

Den är alltså helt rektangulär?
Jag antar att den har ungefär 20mm tjocka väggar på varje sida.
Så 5,15dm x 3,40dm x 4,30dm = 75 liter.

Vad har du för baselement nu? Är lådan portad?

lådan är portad med ett 3" rör. vetej vad de e för baskagge som sitter i nu . är den som satt i när ja köpte lådan från affär


21 761 Inlägg
22 november 2007
#7
Vilken längd är det på röret?

726 Inlägg
26 december 2007
Trådstartare
#8
jaa den är rektangulär! och röret är cirka 15 cm från ända till ända


21 761 Inlägg
26 december 2007
#9
Okej. Lådan är alltså gissningsvis på 75 liter, basen tar upp kanske 2,5-3 liter och den aktiva förstärkaren tar upp några liter. Hur mycket den tar upp är lite svår att säga, kollar man på lite större slutsteg hos HIFIKIT så tar de upp allt mellan 3,5-14 liter.

Det innebär att nettovolmen i lådan kan tänkas variera mellan 58-68 liter, med det där röret så bor avstämningen bli ca 28-30 Hz. Gäller att hitta en bas som får hyffsat rak frekvensgång i 60-70 liters låda med 30 Hz avstämning.

726 Inlägg
26 december 2007
Trådstartare
#10
Drönirettab skrev:
Okej. Lådan är alltså gissningsvis på 75 liter, basen tar upp kanske 2,5-3 liter och den aktiva förstärkaren tar upp några liter. Hur mycket den tar upp är lite svår att säga, kollar man på lite större slutsteg hos HIFIKIT så tar de upp allt mellan 3,5-14 liter.

Det innebär att nettovolmen i lådan kan tänkas variera mellan 58-68 liter, med det där röret så bor avstämningen bli ca 28-30 Hz. Gäller att hitta en bas som får hyffsat rak frekvensgång i 60-70 liters låda med 30 Hz avstämning.

tack så mycket! någon som kan hjälpa mig hitta en sådan bas med de egenskaperna som folk har erfarenhet av?


21 761 Inlägg
26 december 2007
#11
Vet du hur mycket effekt som slutsteget är på ungefär, 200-300W eller liknande?

JBL GT4-12 hos www.hifikit.se  Den kan nog fungera relativt bra tror jag, men kan ju inte garantera det förstås.
Senast redigerat av Drönirettab (26 december 2007)

726 Inlägg
26 december 2007
Trådstartare
#12
Drönirettab skrev:
Vet du hur mycket effekt som slutsteget är på ungefär, 200-300W eller liknande?

JBL GT4-12 hos www.hifikit.se  Den kan nog fungera relativt bra tror jag, men kan ju inte garantera det förstås.

300 eller 350w ligger de på . okej ska kolla den:) tack , ös på med mer förslag


726 Inlägg
26 december 2007
Trådstartare
#13
http://www.dbakuten.se/detail.php?item_id=12135 har kollat lite på den.. va tror ni om den i jämförelse med tex den jbl basen ovanför?


1 400 Inlägg
27 december 2007
#14
kolla lite på infinity basarna.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

21 761 Inlägg
27 december 2007
#15
__r0b1n skrev:
http://www.dbakuten.se/detail.php?item_id=12135 har kollat lite på den.. va tror ni om den i jämförelse med tex den jbl basen ovanför?

Den passar nog bättre i lite större lådor tycker jag, även fast det står 35-50 liter hos dbakuten. Möjligen skulle det gå att ha två såna basar och koppla dem i en isobarik-koppling, det ser iaf hyffsat vettigt ut i beräkningsprogramet. Men det är kanske lite överkurs.

Infinity, som micke7406 föreslår, kan ju vara ett alternativ förstås. Tex REF 1240W hos www.nardik.se ser ut att få liknande frekvensgång som JBL GT4-12.

726 Inlägg
27 december 2007
Trådstartare
#16
Drönirettab skrev:
__r0b1n skrev:
http://www.dbakuten.se/detail.php?item_id=12135 har kollat lite på den.. va tror ni om den i jämförelse med tex den jbl basen ovanför?

Den passar nog bättre i lite större lådor tycker jag, även fast det står 35-50 liter hos dbakuten. Möjligen skulle det gå att ha två såna basar och koppla dem i en isobarik-koppling, det ser iaf hyffsat vettigt ut i beräkningsprogramet. Men det är kanske lite överkurs.

Infinity, som micke7406 föreslår, kan ju vara ett alternativ förstås. Tex REF 1240W hos www.nardik.se ser ut att få liknande frekvensgång som JBL GT4-12.

den infinity basen va intressant med : )så gott folk , vilken hade ni valt ?JBL basen eller Infinity?


726 Inlägg
28 december 2007
Trådstartare
#17
xenon skrev:
avant cs 500, net on net 500:- låter svinigt bra:D har den själv, har testat med portad låda o sluten. underbar!

vad har du att jämföra med då ?


726 Inlägg
29 december 2007
Trådstartare
#18
vilken hade ni valt ?JBL basen eller Infinity?


1 400 Inlägg
29 december 2007
#19
__r0b1n skrev:
vilken hade ni valt ?JBL basen eller Infinity?

Har du ingen bilsterio butik i närheten så att du kan provlyssna. Alla har olika uppfattningar om hur en bas ska låta. infinity basen låter lite (renare) eller hur man nu ska förklara dett. Det är trotts allt samma tillvärkare. Men infinity passar bättre som hemma bio högtalare än JBL

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

726 Inlägg
29 december 2007
Trådstartare
#20
micke7406 skrev:
__r0b1n skrev:
vilken hade ni valt ?JBL basen eller Infinity?

Har du ingen bilsterio butik i närheten så att du kan provlyssna. Alla har olika uppfattningar om hur en bas ska låta. infinity basen låter lite (renare) eller hur man nu ska förklara dett. Det är trotts allt samma tillvärkare. Men infinity passar bättre som hemma bio högtalare än JBL

nej inte med det urvalet, finns micro , och dom har ju bara MDS..



Sök