5632
Sök

varför bytte man från kamkedja till rem?

Os Difuntos
1 822 Inlägg
22 november 2007
Trådstartare
kommer säkert bli noob förklarad av den här frågan men jag e så nyfiken så jag måste få veta. Varför bytte man från kamkedja till kamrem?? tycker att en kamkedja skulle hålla bättre. min är 40år och perfekt än

Guns dont kill people, Chuck Norris kills people.

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
22 november 2007
baca skrev:
kommer säkert bli noob förklarad av den här frågan men jag e så nyfiken så jag måste få veta. Varför bytte man från kamkedja till kamrem?? tycker att en kamkedja skulle hålla bättre. min är 40år och perfekt än

det har man inte gjort..s13 har rem,s14 har kedja tex

Os Difuntos
1 822 Inlägg
22 november 2007
Trådstartare
visst en och annan kanske kör med kedja fortfarande men majoriteten har rem, är det bara för att märkesverkstäder skall kunna skinna en på mer pengar än nödvändigt som dom har stoppat in en rem eller fyller den en bättre funktion än en kedja?

3 148 Inlägg
22 november 2007
BMW har kamkedjor i väldigt många modeller fortfarande smile

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
22 november 2007
viccoA skrev:
BMW har kamkedjor i väldigt många modeller fortfarande smile

Bara de motorstarkare modellerna va?

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

1 827 Inlägg
22 november 2007
Honda har mer eller mindre bytt från rem till kedja på samtliga motormodeller.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Os Difuntos
1 822 Inlägg
22 november 2007
Trådstartare
ok låt mig omformulera frågan. Varför bytte man på 80talet från kedja till rem och nu tillbaka?
Senast redigerat av baca (22 november 2007)

Personbilssystemstekniker.
365 Inlägg
22 november 2007
man hade inte lyckats med att lösa "skramel" problemet på 80-talet och efter många försök så ansågs kedjan fortfarande "opålitlig". Saabarna hade ju stora problem, men höll dock fast vid kedjan, medans andra fabrikanter mer och mer gick över till rem.
Nu har utvecklingen gått framåt och kedjan är minst lika tyst som remen plus mkt hållbarare, så nu börjar biltillverkarna gå över till kedja igen tex V70II:an.

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur

Sök