5025
Sök

Hur mycket HK kommer jag få?

Jonnymoberg
4 december 2007
Trådstartare
Toyota starlet 1986 1.3L 12V 75hk orginal...
Turbo T25 (nissan 200sx) 0.8 bar Grundladdtryck.
Insprutning från Saab 900 Turbo (K-jetronic) mekaniskt...
2.5" avgas, intercooler från Saab....

Någon som skulle kunna uppskatta en rimlig Hk siffra?
jag vet att man kan ränka tex 0.1 bar ger ca 10% effektökningså... jag vet att det är mycket som spelar in men vad kan vara rimligt på en 1.3 liters-motor?

Det Ger ju en följdfråga:

Hur mycket är ett rimmligt laddtryck med tex Dubbla topp packningar?
(Önskar mig en knacksensor i Julklapp)

http://www.garaget.org/gallery/archive/61236/202190_91h1v5.jpg
0.8bar

http://www.garaget.org/gallery/archive/61236/202205_de2c3d.jpg
Hårblås
Senast redigerat av Jonnymoberg (7 december 2007)

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
4 december 2007
Normalt brukar man anta ca 100hk per liter på turbomotorer /turbokonverterade motorer.

Säg att du lyckas få 130hk om allt lirar då.

Sådana här uppskattningar är egentligen värdelösa då de inte säger någontning.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Jonnymoberg
4 december 2007
Trådstartare
zovix skrev:
Normalt brukar man anta ca 100hk per liter på turbomotorer /turbokonverterade motorer.

Säg att du lyckas få 130hk om allt lirar då.

Sådana här uppskattningar är egentligen värdelösa då de inte säger någontning.

Mvh Magnus

Låter lite lite med pluss 50hk, för bara att montera insprutning borde ge 20hk?
annars så får jag ladda mera då hehe smile

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
4 december 2007
Jag kan säga att du får 350++ Hk också, men den uppskattningen är precis lika mycket värd som 130hk.

Det som är värt något är om du får grejerna att lira ihop som de ska, fixar du inte det skiter motorn i vad det är för märke eller typ av grejer, den går skit iaf.

Tänkte passa på och kommentera ett citat från dig: "jag vet att man kan ränka tex 0.1bar =10hk så om jag laddar 0.8bar får jag 80hk?"

Hur räknar du då?

I alla sammanhang där man vill ha reda på en effekt och rörelsen är roterande spelar vridet in. Vridet varierar med varvtal osv, och går bara att göra grova uppskattningar räknemässigt på, men det går att räkna ut, om du har medeltrycket vid förbränning inne i cylindern och cylindervolymen kan man räkna ut en kolvhastighet, har man borret kan man vidare räkna ut kraften som verkar på varje kolv, men man måste ha tungan rätt i mun, för det förbrukas kraft  (energi) när nästa kolv (eller den samma, ett varv senare) ska komprimera gasblandningen igen. Dessutom har du friktionsförluster i motorn mm. mm.

Om du bara anger att du ökar laddet med 0,1bar och har tillräcklig luftpump (turbo) och soppa för det skulle du kunna få ut säg 2000hk om du har en motor med tillräckligt stor slagvolym.

Allt hänger ihop!

Sist men inte minst, det spelar ingen roll hur högt laddtryck man har om luften inte fritt utan störningar kan nå cylindern. Det handlar lite om aerodynamik där.

/Magnus
Senast redigerat av zovix (4 december 2007)

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

10 287 Inlägg
4 december 2007
130Hkr är en rimlig siffra. Men en vettigare kompsänkning är dubbla packningar är nog på plats plus en koll på att man får ett vettigt tändläge på laddtryck.

Det som OOP far efter är att 0.1 bar ger ca 10% effektökning. Inte 10Hkr....

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

2 164 Inlägg
4 december 2007
Flödet och volymen på turbon i jämfört med volymen på motorn har mer avgörande än själva laddtrycket.

Jag får ju ut ca 280 hk med 1,2bar i max laddtryck.

mitt tips är att få allt och lira bra och ta tider sen. Efter de kan man räkna ut hur myckte effekt du har om du väger din bil effer de.
De blir ungefär men de är mer exakt än att gissa.

MVH

F

10 287 Inlägg
4 december 2007
Och jag 443 Hkr vid 1.18bar i 2.3L 16V fyra....
Så flödet, grundmotorn etc mm är mycket intressantare än laddtrycket ja.

/Göran

Fredrik-79 skrev:
Flödet och volymen på turbon i jämfört med volymen på motorn har mer avgörande än själva laddtrycket.

Jag får ju ut ca 280 hk med 1,2bar i max laddtryck.

(Groucho Marx).

Jonnymoberg
4 december 2007
Trådstartare
Ok så vad ni menar är att det är mycket viktigt att det är bra flöde i motorn/insug/avgas...

så om man ska trimma en motor så är det först o främst flödet man ska rikta in sig på?

en sak jag har oklart är det där med Lufttryck i en turbo (hur mycket luft den pumpar)
och sammbandet med att man mäter i tryck (Bar) så vad är det man ska titta på när man väljer turbo?

Borde man inte ange hur mycket luft en turbo laddar då? ist för hur mycket tryck?

eller hänger dom ihop? någon som har stenkoll?

550 Inlägg
4 december 2007
Ring en firma som säljer turbos och berätta hur mycket effekt du är ute efter och din cylinder volym så kan dom hjälpa dig med ett agg som är anpassat.

Jonnymoberg
4 december 2007
Trådstartare
The_Dude skrev:
Ring en firma som säljer turbos och berätta hur mycket effekt du är ute efter och din cylinder volym så kan dom hjälpa dig med ett agg som är anpassat.

nja den jag har duger nu, en T25 från en 1.8liters Nissan 200sx

har hört att dom ska räcka till 250-300hk vad dom nu menar med det, (har jag alltid funderat på)...

Jonnymoberg
4 december 2007
Trådstartare
hittade intresant "fakta" om turbo och laddtryck.....

"Myter och vanföreställningar:

Liten motor = liten turbo: Myt. En turbo dimensioneras efter den effekt den skall pumpa luft till. 400Hkr är 400Hkr både på en 5 liters V8 och på en 1.8 liters fyra.

Addera effekt: Myt. Man kan inte "katalogtrimma" och lägga ihop försäljarens snack om " luftfilter 10Hkr", "avgas 15 Hkr", "dump 10 Hkr", och få det till 35 Hkr. Man vet faktiskt inte ett skit förrän motorn är effektmätt.

Bränslesnålare med chip: Ofta sant ! Många biltillverkare lägger in säkerhetsmarginaler i form av att fetta på med soppa i vissa effektregister. Tar man bort dessa i ett chip så går bilen snålare. Detta kan dock vara riskfyllt och brända turboaggregat och avgasventiler pga detta är inte helt ovanligt.

Mera laddtryck är mera effekt: Ofta fel. Många moderna turboaggregat är så små att dom redan i orginal jobbar på gränsen. Mosar man på mera laddtryck så blir det bara varmluft
och ingen effektvinst."

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=7854
Senast redigerat av Jonnymoberg (4 december 2007)

10 287 Inlägg
4 december 2007
Jo absolut. Och det gör man.

Här har du ett kompressordiagram för en "T3 Trim 60":

http://www.rbracing-rsr.com/turbo/TurboMaps/t3-60.gif

Där har du på axlarna dels tryckförhållandet över kompressorn och massflödet i pound/minute.

Kurvorna kallas för "ballonger" och där ser du kurvor för verkningsgraden.
Laddar du 1 bar (dvs P2C/P1C = 2.00) så har du en "surge limit" på runt 12 lb/m - dvs försöker du få ut högt laddtryck och för lite flöde så går det inte. Tittar du längre till höger längs P2C/P1C = 2.00 så ser du att bästa verkningsgraden ("kallaste" luften från turbon) får du mellan ca 16 - 25 lb/min där du har 74% verkningsgrad. Och du ser att du ligger mellan 110000 och 120000 rpm på turbon där.

/Göran

Överkurs: 100% verkningsgrad innebär att man pumpar förlustfritt enligt allmänna gaslagen: pV = nRT. Se även adiabatiska processer: http://sv.wikipedia.org/wiki/Adiabatisk

Jonnymoberg skrev:
Borde man inte ange hur mycket luft en turbo laddar då? ist för hur mycket tryck?

(Groucho Marx).

Jonnymoberg
4 december 2007
Trådstartare
Sharky skrev:
Jo absolut. Och det gör man.

Här har du ett kompressordiagram för en "T3 Trim 60":

http://www.rbracing-rsr.com/turbo/TurboMaps/t3-60.gif

Där har du på axlarna dels tryckförhållandet över kompressorn och massflödet i pound/minute.

Kurvorna kallas för "ballonger" och där ser du kurvor för verkningsgraden.
Laddar du 1 bar (dvs P2C/P1C = 2.00) så har du en "surge limit" på runt 12 lb/m - dvs försöker du få ut högt laddtryck och för lite flöde så går det inte. Tittar du längre till höger längs P2C/P1C = 2.00 så ser du att bästa verkningsgraden ("kallaste" luften från turbon) får du mellan ca 16 - 25 lb/min där du har 74% verkningsgrad. Och du ser att du ligger mellan 110000 och 120000 rpm på turbon där.

/Göran

Överkurs: 100% verkningsgrad innebär att man pumpar förlustfritt enligt allmänna gaslagen: pV = nRT. Se även adiabatiska processer: http://sv.wikipedia.org/wiki/Adiabatisk

Jonnymoberg skrev:

Ok jag tror jag börgar förstå det hela nu...

När det blir för varmt i förbränningsrummet så minskar effekten och det blir bara till värme... så man strävar efter att förbränna så mycket Luft/bränsle som möjligt och sammtidigt hinna få in och ut det i förbränningsrummet utan att det blir till onödig energi/värme som går förlorad... (verkningsgrad)

nu gick det upp ett ljus för Jonny smile

så det man ska tänka på är att optimera flödet först så man hinner få in och ut bränsle så fort som möjligt och sen mäta avgastempen och justera Turbo tryck där man anser sig ha bästa verkningsgraden...

har jag rätt eller fel?

10 287 Inlägg
4 december 2007
Bra Jonny !

Att börja filosofera över varför är en bra väg.

Men.....

- grundläggande anledningen till att man vill ha kall insugsluft är att kall luft är tyngre och innehåller mera syre = mera pang = mera effekt. Dessutom så blir motorn mera spikningsbenägen med varm insugsluft.

Annars är du på rätt väg. Läs/skriv ut jätte-stickyn om sugmotortrimning. Mycket av det som står där gäller rent allmänt även för turbotrimning, tex "VE" mm.

Och sedan: Var inte rädd för att labba men räkna med att det går åt helvete i alla fall första gången så spar alla dyra investeringar tills du börjar greppa orsak och verkan.

/Göran

Jonnymoberg skrev:
nu gick det upp ett ljus för Jonny smile

(Groucho Marx).

Jonnymoberg
4 december 2007
Trådstartare
Jag får helt enkelt Bänka bilen sen när allt är klart så kan jag svara sen på hur mycket effekt man kan klämma ur en 1.3liters motor med "bondtrimm"

Ingen verkar kunna uppskatta någon rimlig siffra iaf, men jag hoppas värkligen det blir mer än 130hk som vissa förutspår... En Mc motor tex hiabusa med turbo kan ju ge 550hk så det borde iaf gå att klämma ut skapligt med effekt i en Starlet motor oxå tycker jag...

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
4 december 2007
skulle tro att det blir 0 hk efter en stund om du har orginal block  tror du kommer att skjuta en stacke ganska fort med 0,8 i ladd men har du tur så funkar det nog å skulle tippa på runt 150 hk tongue

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

10 287 Inlägg
5 december 2007
Nu får du bestämma dig Jonny....

I din orginalpost så skriver du "rimlig siffra med 0.8 bar" - nu skriver du "hur mycket effekt man kan klämma ur en 1.3liters motor med "bondtrimm".

Välj.

Vill du ha en "rimlig siffra med 0.8 bar"" så är det 130Hkr ...typ..

Vill du veta "hur mycket effekt man kan klämma ur en 1.3liters motor med "bondtrimm" så är det rita-gissa-spring. Jag gissar på 163.5Hkr. (innan motorn kapsejsar)

Och du kan inte ens under värsta fylledille jämföra en Starletmotor med en Hayabusa.

/Göran

Jonnymoberg skrev:
Jag får helt enkelt Bänka bilen sen när allt är klart så kan jag svara sen på hur mycket effekt man kan klämma ur en 1.3liters motor med "bondtrimm"

Ingen verkar kunna uppskatta någon rimlig siffra iaf, men jag hoppas värkligen det blir mer än 130hk som vissa förutspår... En Mc motor tex hiabusa med turbo kan ju ge 550hk så det borde iaf gå att klämma ut skapligt med effekt i en Starlet motor oxå tycker jag...

(Groucho Marx).

Mr.
253 Inlägg
5 december 2007
Sharky skrev:
Och du kan inte ens under värsta fylledille jämföra en Starletmotor med en Hayabusa.

/Göran

haha... Jag tror han vill att alla säger att han kan få ca .500 hk
Senast redigerat av pwei (5 december 2007)

Köpes:
18T Turbo

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 december 2007
Jonnymoberg skrev:
Liten motor = liten turbo: Myt. En turbo dimensioneras efter den effekt den skall pumpa luft till. 400Hkr är 400Hkr både på en 5 liters V8 och på en 1.8 liters fyra.

förvisso, men det blir två helt olika aggregat även om båda är "små"  skillnad på att leverera luft till 500hk vid 0.5 bar eller 2.25bar.

Sen bör man kanske ha rimmliga litereffekter för att få körbarheten.  en 1.3liters motor på 500hk kanske inte börjar ge effekt förrens 7000rpm medans en 2.0liters ger bra mos från 4000rpm...

men det är ju en smaksak smile
Senast redigerat av torpis (5 december 2007)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Jonnymoberg
7 december 2007
Trådstartare
pwei skrev:
Sharky skrev:

/Göran

haha... Jag tror han vill att alla säger att han kan få ca .500 hk

meningen med frågan var att få veta om någon annan har några erfarenheter av att trimma "små motorer" och självklart är det roligt att spekulera i hur mycket Hk man kommer att få/kan få ut...

man blir som ett barn som vill veta vad det är i julklapparna tongue

Sök