Ta körkort privat eller via körskola?

MrTegefeldt Stålverksarbetare
5 december 2007 · 372 Inlägg

Tjo!

Det är så att jag blev av med mitt körkort den 20e november (körkortet på prövotid) och har fått en spärr tid på 2 månader från det att jag blev av med körkortet (D.V.S. till 20e januari.)

Jag ska givetvis skaffa nytt körkort så fort som möjligt.
MEN den stora frågan är om jag ska ta det via körskola eller om jag ska fixa uppskrivning och körningen privat?
Jag tänker mer på risken att dom kuggar en på uppkörningen pga. privatist.
Jag bor och ska köra i Halmstad (Om det nu kan ha något med saken att göra) smile

//Jocke

Subaru Impreza WRX STI "Petter Solberg Edition" (2005)
Holiace
5 december 2007 · 1 754 Inlägg

Både och! Båda är viktiga!

Jag kan inget om allt.
Squadron
5 december 2007 · 1 833 Inlägg

Billigare att köra privat big_smile

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!
Okim Dra mig i draken!!!
6 december 2007 · 616 Inlägg

kan du kör ao allt detta är privat bäst eftersopm du har haft körkort antar ja du kan köra men har varit lite slarvig wink

så de tär frågan  billigare priva tmen uppkörning o liknande  tasnke på innan så kanske  körskola e bättre??

kankse inte har nån skillnad  men en tanke smile

Mvh// Okim // Jocke
alain www.bimmerpower.org
6 december 2007 · 3 995 Inlägg

Vad har du gjort för fel för blir av redan med körkort?, det är det du måste plugga,
Måste du göra båda och?
Eftersom du har haft kort innan, du behöver inte övningköra, i din plats skulle jag bara beställa tid när det är dags.
Jag vet inte vad som krävs nu för tiden när man blir av med kort.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
Wiechert tysk.
6 december 2007 · 592 Inlägg

Uppskrivningen kan du ju garanterat göra privat, uppkörningen är väl värt att pröva. Har för mig att den ändå är ganska billig?

Volkswagen Golf "dropfden" (1999)
Caffe
6 december 2007 · 1 436 Inlägg

Jag körde upp som privatist, inga invändningar från vv-gubben han var nöjd. Så att man blir kuggad lättare som privatist tror jag inte på, det skulle vara att körskolan vägrar släppa iväg folk till uppkörning (var så för mig, därav uppkörning som privatist).

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
Mortalis VW-nörd?
6 december 2007 · 4 332 Inlägg

Blev ivägsläppt till uppkörning efter 5 lektioner, men tog 2 till för o va säker så inte alla vill hålla kvar sina elever tongue
Privatister har en högre felprocent på uppkörningen, sen om du tillhör en av de som klarat de så betyder de fortfarande att majoriteten inte gör det.
Och att det är billigare som privatist behöver ju inte vara fallet, fick ju lägga runt 6-7000 totalt med halkbana o alla prov/avgifter för bil osv, var tre år sedan nu så inte ngn gubbe från 50-talet tongue
Kör körningen i skola och teorin privat. Det tror jag på. Om du inte har rejäla svårigheter med teorin såklart, kan de vara bra med handledning..

klimpan
6 december 2007 · 2 600 Inlägg

jag tycker bilskola smile man lär sig mycket på igenom skolan.

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
John87 Stolt Volvoägare
6 december 2007 · 4 913 Inlägg

En blandning tycker jag är bäst.

Mängdträningen hemma och sen finslipet på skola.
Ju mer skola, desto mer kostar det.

Eftersom du haft kortet innan så borde du klara dig ganska bra.
Du behöver inte skryta med att du bara kört privat när du sen kör upp wink

Senast redigerat av John87 (6 december 2007)

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
RaggarVargen
6 december 2007 · 210 Inlägg

har du en gång gått igenom plågan via bilskolan så ska du fan ta och boka privat!!!!!

Drive It Like You Stole It!
Raggar Vargen
brillmongo
6 december 2007 · 874 Inlägg

Läste häromdan att de som kör upp idag måste kunna ekodriving för att få godkänt, så några lektioner på körskola för att veta vad de förväntar sig kanske inte vore helt onödigt
En uppkörning är ju ändå inte helt gratis...

Eller de kanske inte har infört den regeln ännu? Men vet att det iaf skulle bli så hmm

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-
Audi A4 2.8 V6 quattro "bea II" (1997)
John87 Stolt Volvoägare
6 december 2007 · 4 913 Inlägg

brillmongo skrev:
Läste häromdan att de som kör upp idag måste kunna ekodriving för att få godkänt, så några lektioner på körskola för att veta vad de förväntar sig kanske inte vore helt onödigt
En uppkörning är ju ändå inte helt gratis...

Eller de kanske inte har infört den regeln ännu? Men vet att det iaf skulle bli så hmm

Det var så när jag körde upp för ett år sen. Hon "kontrollanten" jag körde upp med berättade att det var ganska viktigt, så jag vet att hon tänkte på det.

Enda man behöver tänka på är att inte varva för mycket, använda motorbroms när man kan och att hoppa från 3'an till 5'an när man kan göra det smidigt.
Det mesta är alltså sånt man redan gör.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
6 december 2007 · 5 650 Inlägg

jag skulle taigt körskolan ja för lärarna vet mer än folk man kör på fritiden

sen om jag skulle bli av me körkortet innan prövotiden går ut
så skulle jag bara plugga terion för körningen är de ju inge specilet me när man kört varje dag i evigheter känns de som

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
6 december 2007 · 5 650 Inlägg

brillmongo skrev:
Läste häromdan att de som kör upp idag måste kunna ekodriving för att få godkänt, så några lektioner på körskola för att veta vad de förväntar sig kanske inte vore helt onödigt
En uppkörning är ju ändå inte helt gratis...

Eller de kanske inte har infört den regeln ännu? Men vet att det iaf skulle bli så hmm

ecodriving har de haft de senaste åren jag jag tog mitt b-kort 2006 va vi tuvgna och lära oss de me fast man kan ju säga att man kör inte me efter man fick kortet

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
kakmonstret Obotlig fortåkare
6 december 2007 · 11 Inlägg

Har också läst att vägverket skall lägga stor vikt på just ecodriving.. sen e det ju inte så JÄTTESVÅRT att läsa sig till vad ecodriving handlar om.. körde själv upp som privatist, tog 1 lektion på bilskola för att "kolla läget" sen va det bara att köra upp... men du som redan har haft körkort så kan det ju inte vara så svårt att få körkort igen.. släng en blick i körskoleboken och frisk upp minnet bara innan teorin, köra bil kan du väl förhoppningsvis om du nu har haft kort förut

[size=18]Underskatta inte dumma människor i stora grupper[/size]
Mortalis VW-nörd?
6 december 2007 · 4 332 Inlägg

Inte nödvändigtvis om man lyckas bli av med de innan prövotiden e slut dessutom wink hehe

MrTegefeldt Stålverksarbetare
6 december 2007 · 372 Inlägg

Hehe, mycke lustiga och mycke bra svar.

Jag har ju som sagt haft körkort innan och blev ju av med det under prövotiden (=haft körkortet mindre än 2år)
Så jag kan ju köra och eco-skiten kan jag redan.
Det jag undrade mer över va om det är större risk att dom kuggar en för att jag inte bokat via körskola...

För de som var intresserade så lyckades jag köra mot rött :-)

Subaru Impreza WRX STI "Petter Solberg Edition" (2005)
_eD_
6 december 2007 · 67 Inlägg

kör privat. de gjorde ja .

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
6 december 2007 · 5 650 Inlägg

kvittar ju hyur man bokar provane ju kan man köra så klarar man de

som tex att man skulle enklare kugga teoriprovet för man bokar de på vv.se istället för körskolan de me

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang