2880
Sök

Detta kan omöjligt stämma? (Snabba svar tack)

557 Inlägg
6 december 2007
Trådstartare
Hej.

Min flickväns pappa äger en BMW 635CSI M6 som står på en bekant till han. Han bor ca 1 kilometer ifrån henne och bilen står pa hans parkering. Föreningen där vi bor skickade ut en lapp till personen som står på bilen där det stog att han inte får ha en bil som man inte äger ståendes på sin parkering.

Detta kan väl omöjligt stämma? finns det nån som vet vilka regler som gäller och länka gärna till en sida där det står vad som gäller för dom måste bevisa att föreningen har fel annars måste bilen bort.

//Jerry

2 271 Inlägg
6 december 2007
Om han hyr parkeringen så bör han väl få välja själv vilken bil som står där?
I och för sig kanske dom gör så pga att man inte ska kunna hyra ut i andra hand osv.

4 767 Inlägg
6 december 2007
Undrar hur dom har tänkt att tjänstebilsförarna ska göra.

Mvh
Erick

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

945 Inlägg
6 december 2007
lingua skrev:
Om han hyr parkeringen så bör han väl få välja själv vilken bil som står där?
I och för sig kanske dom gör så pga att man inte ska kunna hyra ut i andra hand osv.

dom kanske misstänker att han hyr ut platsen i andrahand, vilket ju inte är tillåtet utan markägarens eller föreningens tillåtelse.
Men jag kanska åxå missförstog din fråga, den är väldigt krångligt skriven.

blinka blått om du vill rejsa!

2 924 Inlägg
6 december 2007
Detta var lite rörigt.
Först och främst så kan din flickväns pappa aldrig hävda att han äger den om den står registrerad på någon annan.

Vems är parkeringen där bilen står parkerad?
Är det en;
Allmän parkeringsplats för vem som helst? (antar att det inte är så)
Allmän parkeringsplats för alla hyresgäster/medlemmar i föreningen?
Endast parkeringsplats för någon specifik hyresgäst/medlem i föreningen?

~ Life is short, have FUN! ~

Administratör
11 968 Inlägg
6 december 2007
Fimpha skrev:
Hej.

Min flickväns pappa äger en BMW 635CSI M6 som står på en bekant till han. Han bor ca 1 kilometer ifrån henne och bilen står pa hans parkering. Föreningen där vi bor skickade ut en lapp till personen som står på bilen där det stog att han inte får ha en bil som man inte äger ståendes på sin parkering.

Detta kan väl omöjligt stämma? finns det nån som vet vilka regler som gäller och länka gärna till en sida där det står vad som gäller för dom måste bevisa att föreningen har fel annars måste bilen bort.

Det är med största sannolikhet föreningen som bestämmer hur reglerna ska se ut, och säger dem att den inte får stå där så får den väl inte göra det.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

165 Inlägg
6 december 2007
Varför står bilen inte på honom själv? låter ju lite mysko.. men om din flickvänns pappa betalar för parkeringaplatsen så får han väl bestämma själv vilken bil som ska stå där och inte stå där tycker jag..

945 Inlägg
6 december 2007
JH skrev:
Varför står bilen inte på honom själv? låter ju lite mysko.. men om din flickvänns pappa betalar för parkeringaplatsen så får han väl bestämma själv vilken bil som ska stå där och inte stå där tycker jag..

Nej så behöver det som sagt inte alls vara. På fordonsverket så står han ju inte som ägare på bilen. Och antagligen så är det så att markägaren (den som hyr ut p-platsen) misstänker att han hyr ut platsen i andrahand. Vilket inte är tillåtet utan markägarens medgivande, precic samma som för bostäder, står inskrivet i hyreslagen, tom tror jag.

557 Inlägg
6 december 2007
Trådstartare
Anledningen till att han inte äger bilen själv är på grund av skulder (Kronis) han vill inte bli av med bilen.

Parkeringen som dom har är en Perkering som man kan hyra.

//Jerry

945 Inlägg
6 december 2007
Fimpha skrev:
Anledningen till att han inte äger bilen själv är på grund av skulder (Kronis) han vill inte bli av med bilen.

Funkar precis på samma sätt där jag hyr parkeringsplats (av carpark)  vi får inte heller ha andras (kompisars, flickvänners etc) bilar stående i våra rutor.

7 548 Inlägg
6 december 2007
TTTTT skrev:
Fimpha skrev:

Funkar precis på samma sätt där jag hyr parkeringsplats (av carpark)  vi får inte heller ha andras (kompisars, flickvänners etc) bilar stående i våra rutor.

sjukt,, om jag hyr den å låter polarna ha den ibland,, är ju mitt problem,, snart skall de väl lägga sig i vilka vänner som man låter sova över,, eller du får inte ha din flickvän,, i din lägenhet,, för det bestämmer vi,,hmm

945 Inlägg
6 december 2007
granadadr skrev:
TTTTT skrev:
Fimpha skrev:

sjukt,, om jag hyr den å låter polarna ha den ibland,, är ju mitt problem,, snart skall de väl lägga sig i vilka vänner som man låter sova över,, eller du får inte ha din flickvän,, i din lägenhet,, för det bestämmer vi,,hmm

hahahahaha...jag håller med dig....d e mangas, men e så re ligger till iaf !

Flickspanare
731 Inlägg
6 december 2007
chrizz skrev:
Fimpha skrev:
Hej.

Det är med största sannolikhet föreningen som bestämmer hur reglerna ska se ut, och säger dem att den inte får stå där så får den väl inte göra det.

Instämmer med chrizz här att så är det.
I ett sådant här fall så är det föreningen som håller i korten var det gäller uthyrningsparkeringar!

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..

3 137 Inlägg
6 december 2007
I vissa föreningar ska man uppge vilket reg nr som kommer stå på platsen, då är det ok att uppge andra bilar än de man själv äger. Men behöver ju självklart inte vara så i det här fallet.

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
6 december 2007
Men alla ungdomar som har bilen på föräldrarna då? då kan dom helt enkelt inte flytta till en sådan förening då?

det måste ju gå att lösa ifall man pratar med föreningen...

4 299 Inlägg
6 december 2007
Faan va löjligt. Men tyvärr kan de nog vara så. Vet att vi hade likadant på ett ställe jag bodde på förrut. Iof slutade dom me de efter ett tag, för de va ett sånt jävla dumt system. Har för mig att vi fick böter på vår P-plats när vi precis hade köpt ny bil roll

Han kan ju lika gärna ha lånat bilen (även om han nu äger den). Så länge de e han som använder den borde den fan få stå där. De enda e nog att tjafsa lite eller helt enkelt flytta på bilen. För de kan mycke väl vara så att endast bilar som är reggade på boende får ha sina bilar på parkeringen hmm

Smålänning
7 887 Inlägg
6 december 2007
Här hemma så hyr vi av hyresvärden med carpark som bevakar.
Men här är det så att sålänge man betalar dom 100 kronorna per månad så får vem som helst stå på platsen sålänge dom har lov av den som hyr platsen.
Alltså, om jag ger fan själv tillåtelse att stå på min plats så får han det.

Hur skulle det gå i trådskaparens fall om han t.ex inte hade dragkrok och behöver låna en polares bil för att dra släp? Får inte han ställa sig på sin egen parkering då eller?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

study
772 Inlägg
6 december 2007
prata med föreningen det är ju inte som så att det måste vara samma ägare till palts och bil.
hur går det i sådana fall med tjänstebilarna.

2 924 Inlägg
7 december 2007
Xoff skrev:
Men alla ungdomar som har bilen på föräldrarna då? då kan dom helt enkelt inte flytta till en sådan förening då?

Finns en tydling förklaring på det nämligen, bor inte ungdomarna hemma hos sina föräldrar så är det helt otillåtligt att ha den ståendes på sina föräldrar för det blir en sk skenförsäkring då, alltså en falsk försäkring som inte gäller för nånting och ingen förening vill ju tillåta något otillåtet såklart!

[OT]
...men mot skenförsäkringar kommer väldigt snart en hård lagstiftning som gör det i stort sett omöjligt och framförallt helt olagligt att ha sin bil ståendes på sina föräldrar som bor i annat hushåll eller någon annan, så skenförsäkringar är snart ett minne blott!
Då kommer det bli väldigt dyrt för ungdomar att ens ha en bil med ex Turbo... vilket kommer i långa loppet slutresultera att ärliga människor som har sina bilar på sig själva kommer få lägre premier och slipper betala för ungdomar som har dyrare bilar än de klarar av äga och hantera (undermening, mycket färre onödiga och dyra försäkringsskador).'
[/OT]
Senast redigerat av peegee (7 december 2007)

~ Life is short, have FUN! ~

Gammelbilsnörd
450 Inlägg
7 december 2007
peegee skrev:
Xoff skrev:

Finns en tydling förklaring på det nämligen, bor inte ungdomarna hemma hos sina föräldrar så är det helt otillåtligt att ha den ståendes på sina föräldrar för det blir en sk skenförsäkring då, alltså en falsk försäkring som inte gäller för nånting och ingen förening vill ju tillåta något otillåtet såklart!

Lite OT, men mot skenförsäkringar kommer väldigt snart en hård lagstiftning som gör det i stort sett omöjligt och framförallt helt olagligt att ha sin bil ståendes på sina föräldrar eller någon annan, så skenförsäkringar är snart ett minne blott!
Då kommer det bli väldigt dyrt för ungdomar att ens ha en bil med ex Turbo... vilket kommer i långa loppet slutresultera att ärliga människor som har sina bilar på sig själva kommer få lägre premier och slipper betala för ungdomar som har dyrare bilar än de klarar av hantera och reparera (undermening, mycket färre onödiga och dyra försäkringsskador).

Hur kommer dessa regler byggas upp mer exakt? I dagens mening är det ju inte tillåtet att skriva bilen på sina föräldrar heller, men hur skall man bevisa att det inte e pappa som kör runt i supra?
MVh

Sök