5995
Sök

Intercooler i T5-R

Fortare än kvickt
241 Inlägg
8 december 2007
Trådstartare
Det här kanske kan uppfattas som en dum fråga...

Har volvo 850 T5-R 2.0 en intercooler? Jag har legat ute i regnet o försökt hitta den utan att lyckas. Det ser inte ut som jag är van vid. Måste vara en rätt liten isåfall?

Akta lacken pappskalle!

Maskin & Lastbilsteknik -06 / Volvo summerboy -08
366 Inlägg
8 december 2007
Ska inte säga säkert, men jag har för mig att det inte sitter någon intercooler på dom..

PS, Ingen fråga är dum, frågar man inte så lär man sig inte och då förblir man dum tongue
Senast redigerat av bmw pure power (8 december 2007)

207 Inlägg
8 december 2007
det lär ju sitta en där.. följ bara tryckrören!

IT-Tekniker
376 Inlägg
8 december 2007
Vet du vad en intercooler är för något?

wikipedia skrev:
Intercooler eller laddluftkylare är en form av kylare som kyler insugsluften i en överladdad förbränningsmotor. Värmeutvecklingen i ett turboaggregat gör att även insugsluften, som komprimeras av turbon, blir varmare. Luften leds genom en intercooler, monterad mellan turbon och insuget, för att sänka temperaturen, detta för att motverka spikningar och höja verkningsgraden. En intercooler hämmar luftens flöde något, men vinsten i verkningsgrad genom lägre temperatur på insugsluften är betydligt större än vad förlusten blir av det hämmade flödet.

Svar ja, det sitter en intercooler på din bil också, följ bara tryckrören, sitter bakom grillen ifram.. wink

366 Inlägg
8 december 2007
Om det nu alltid är IC varför sitter det inte någon på t.ex Nissan 200sx s13??

IT-Tekniker
376 Inlägg
8 december 2007
bmw pure power skrev:

Det är inte alltid ic på alla turbobilar.. tex 240 turbo hade inte någon ic när den kom.. däremot fick 740 Tic (turbo intercooler) en intercooler.. precis som 850 osv.

Fortare än kvickt
241 Inlägg
8 december 2007
Trådstartare
bmw pure power skrev:

Det gör det, har själv haft en sån. den är typ 25x30cm stor och sitter nere i ena hörnet.

Akta lacken pappskalle!

IT-Tekniker
376 Inlägg
8 december 2007
Gonken skrev:
bmw pure power skrev:

Det gör det, har själv haft en sån. den är typ 25x30cm stor och sitter nere i ena hörnet.

Där ser man smile

366 Inlägg
8 december 2007
Jasså så pass.. jajja kanske är så då.. tongue

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
8 december 2007
billy skrev:
Gonken skrev:
bmw pure power skrev:

Där ser man smile

jasså gör de?, är inte de eftermonterat då? hade för mig att de var raka rör från turbon.. där ser man lär sig nå nytt var eviga dag....

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Fortare än kvickt
241 Inlägg
8 december 2007
Trådstartare
alltid lika roligt att se att folk engagerar sig lite. kan någon säga mig om jag kan montera pysventil och dumpventil på bilen? verkar som att (nästan) alla har något att klaga på när det gäller 2.0, men det är väl bara vevstakarna och en lite mindre turbo som skiljer den från 2.3??? funkar JB:s dumpventilkit?

Akta lacken pappskalle!

IT-Tekniker
376 Inlägg
8 december 2007
Gonken skrev:
alltid lika roligt att se att folk engagerar sig lite. kan någon säga mig om jag kan montera pysventil och dumpventil på bilen? verkar som att (nästan) alla har något att klaga på när det gäller 2.0, men det är väl bara vevstakarna och en lite mindre turbo som skiljer den från 2.3??? funkar JB:s dumpventilkit?

Funkar för mig.. roll

http://www.garaget.org/archive/3594/54555/54555-611056.jpg

4 824 Inlägg
8 december 2007
Gonken skrev:

Har volvo 850 T5-R 2.0 en intercooler? Jag har legat ute i regnet o försökt hitta den utan att lyckas. Det ser inte ut som jag är van vid. Måste vara en rätt liten isåfall?

Den sitter mellan AC kylet och kylet och är nästan lika stor som kylet.

Gonken skrev:

Dumpventil kan du montera, JB:s funkar bra.
Pysventil ska du skita i utan skaffa ett chip istället om du vill öka laddtrycket.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

2 452 Inlägg
8 december 2007
japp kolla bara hans bild med dumpen monterad så ser du att det är en intercoler där...sitter på samma sätt i din bil med...pysventil skall du inte lägga på...chip är vad du skall ha som reglerar istället för det sitter som sagt i chipet laddtrycket...vi trimmade kompisens bil med ett chip igår o den laddar 1,0 nu...han har med en 2,0....det som skiljer 2,0 mot 2,3 är mindre turbo samnt så tål ju inte stakar höga effekter utan att man byter...

döden kommer tillbaka

1 587 Inlägg
24 januari 2008
Hut stor IC kan jag få in i min 850 R ??

4 824 Inlägg
24 januari 2008
Finns modellanpassade till 850/X70 som passar på orginal platsen utan att man behöver ta bort AC:n, visst det går att få dit en större men då får du bygga om endel.
Jag har bestället en modellanpassad från www.xtremt.se (samma som MotorNord säljer).

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

726 Inlägg
24 januari 2008
Gonken skrev:

Min uppfattning är att vet du inte om din turbo bil har en intercooler eller inte så känns de som att turbo-bil överhuvudtaget är lite överklass för dej

1 688 Inlägg
24 januari 2008
__r0b1n skrev:
Gonken skrev:

Min uppfattning är att vet du inte om din turbo bil har en intercooler eller inte så känns de som att turbo-bil överhuvudtaget är lite överklass för dej

Så du viste vad en ic var när du klämdes ut på bb? roll
Hur skall han lära sig utan att något från början är överkurs för han big_smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Sök