Sabla 740 som inte startar.

DeWhy
9 december 2007 · 36 Inlägg

Tjenna. sitter på en volvo 740 glt som vägrar starta stillastående. startar jämt när man drar igång den. det har blivit sämre med tiden, för 2 månader sen starta den alltid, sen lite färre gånger å nu inte alls.. ljudsystemet spelar ur batteriet direkt, så en ny generator blir det väll. kommer detta hjälpa tändningen med? Laddar man batteriet fullt för hand startar den ändå inte.. Har inte hur mycket pengar som helst att slänga ut på bilen så några tips om vad det kan vara innan man börjar köpa delar till den någon? hmm

deanrobert workoholic
9 december 2007 · 146 Inlägg

´startmotorn brukar väl va en vanlig felkälla på dom prova o byt den. min g:a fotbollstränare hade d problemet att bilen inte ville starta så vi fick putta igång den efter träningen.

Saab_Emil Bilmekaniker
9 december 2007 · 199 Inlägg

Alla dessa 740 som inte startar... roll

DeWhy
10 december 2007 · 36 Inlägg

Mjaa men startmotorn är relativt ny cool

twin_cam Smålänning
10 december 2007 · 7 877 Inlägg

DeWhy skrev:
Mjaa men startmotorn är relativt ny cool

Kan ju vara fel på den ändå.

För det låter onekligen som startmotorn, så jag skulle nog plocka väck den och ta isär, eller om den är så ny, åka in och byta den mot en fungerande.

Mät upp så du inte har spänningfall fram till startmotorn också.
Och hur direkt drar ljudsystemet ur batteriet? Och vad har du för ljudsystem i så fall...

Batterier blir kassa när dom har vart helt urladdade. Ta väck minuspolen, koppla in en multimeter eller amperémeter mellan batteri och polsko och kolla om den drar tjuvström.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
spj MED[liten]LEM
10 december 2007 · 226 Inlägg

Kan du låna ett annat batteri av någon och prova med, eller mäta upp ditt batteri? Jag skulle nog satsa på ett batteribyte. Batterier är ju förbrukningsvaror och ett vanligt bilbatteri som hängt med i några år tappar ofta orken när det blir lite kallare ute, det kan även ha blivit kortslutning i det. Så batteribyte är mitt tips innan du byter start och generator.

---> Om du kan läsa det här har du Internetanslutning <---
* * * Att bli gammal är oundvikligt, att växa upp är valfritt * * *
Det spelar ingen roll hur lite man skiter i byxorna, det är ändå för mycket!
R0b1n hej
10 december 2007 · 291 Inlägg

jag ta o börja med o mäta lite. hur den laddar när du har fått igång bilen.

och ja, som alla andra säger. en gång urladdat. så e inprincip batteriet skrot.


kan vara startmotorn som spökar ja. och nya kan bli dåliga me smile.


lycka till.! har själv haft 2 740. och båda har krånglat mest av alla mina bilar.

Vi är gulsvarta Elfsborg!, Elfsborg från Borås!
torpis Forummoderator
10 december 2007 · 10 572 Inlägg

kan ju vara tändningslåsat som pajjat och inte ger konstant ström till soppapumpen/tändning/insprut vid startläge?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
DeWhy
10 december 2007 · 36 Inlägg

Va iväg till en bilmeck å fråga lite, han sa att det kunde vara tändmodulen så ja bytte den idag, nu går den inte ens å dra igång hmm Vilket svin han va, ljuga sådär yikes Har ju batteri laddare i garaget den visar ju att de finns nog me ampere, den vägrar starta ändå.. men får väll åka å köpa ett nytt batteri, de e ju som sagt lika bra ändå, det är inte direkt nytt. Men vad är det som bilen tvingar igång när man drar igång den som inte startar när bilen står stilla? Det måste ju vara svaret på denna gåta..?

Sharky
10 december 2007 · 10 287 Inlägg

Börja med att berätta om startmotorn går runt. Detta är det mest elementära och för att ens kunna börja gissa så måste vi veta det.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
spj MED[liten]LEM
10 december 2007 · 226 Inlägg

Ja, det kan vara så att batteriet är så svagt att när du bogserar/knuffar igång den så räcker batteriets power till tändningen/soppapump osv. Och när du kör startmotorn så tar den så mycket kräm att det inte blir över nog mycket till resten av "startprocessen". Om du har möjlighet att låna ett batteri av någon att provstarta med så slipper du köpa i onödan. Koppla isåfall i det "på riktigt" (inte med startkablar), för det blir inte rätt... Skriv gärna när du har löst problemet så man får veta vad felet var.
Lycka till!

---> Om du kan läsa det här har du Internetanslutning <---
* * * Att bli gammal är oundvikligt, att växa upp är valfritt * * *
Det spelar ingen roll hur lite man skiter i byxorna, det är ändå för mycket!
DeWhy
10 december 2007 · 36 Inlägg

Ja startmotorn snurrar på som fan..

Förut kunde jag t.ex inte ha på ljudsystemet samtidigt som bilen allt för länge, då bara dör den, då går den INTE å få igång mer. (antar att ljudsystemet sörplar i sig för mkt el) Då va det batteriet, bytte då, men de va ett tag sen. Den har dock börjat göra så igen, hade igång den förut, den gick till macken men dog på vägen hem (1km) fram och tbx.. Bara sådär, kan ju fan inte byta batteri flera ggr om året tongue Men jag ska testa med ett annat batteri imorgon så återkommer jag. smile


Testade med ett annat batteri förut, gjorde ingen skillnad.. hmm

Senast redigerat av DeWhy (11 december 2007)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang