4410
Sök

Lambdavärde vid halvgas

671 Inlägg
9 december 2007
Trådstartare
Undrar över lambdavärdet

Kollade med bredbandarn och hade mestadels 0.9 till 1 förutom vid fullgasväxlingar.
Vid fullgasväxlingar går det ner mot 0.8 vid 1 Bars laddtryck...
Åker jag o marschar 130-160 blir grenröret illrött..
Ska jag höja tändning eller öka soppa i mellanregistret för att få ner tempen..
Är AFR på 11.8-12.2 vid fullgas OK och AFR 14-14.6 upp till 0.9 Bar OK..

Kompisen envisas med att tycka att jag ger för mkt soppa !
Jag vill påstå motsatsen !
Är det helfel...
Jag vill ha en motor som tål belastning på långkörningar utan att slitas för mkt..

Har haft Bayersk bil med Prospark förr och den blev aldrig röd på grenröret..
Det blir däremot mina volvo rödblockare fort..
De har iofs originalsprut o inga eftermarknadssprut..
M a o inga exakta tändpunkter o bränslekurvor(bänkade)..
Nu e de bara chippat efter trimmet...
Inte 100% jag vet...

tack på förhand
e

Servicerådgivare
715 Inlägg
9 december 2007
hej vet ej vad AFR står för.
men vad det gäller lambdan så har din kompis rätt 1.0 är ju ultimata blandings förhållandet
över 1 så blir de för mager blandning
och under 1 så är det för fet blandning!

mvh christian

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_

671 Inlägg
9 december 2007
Trådstartare
E hrrm

Jag e osäker

Lambda 1 är AFR 14.7
Båda står för 14.7 delar luft och 1 del bensin...

När jag hade mappad bil av VIBY racing så var det 2piggar fetare blandning hela tiden..
När jag senare gjorde något med bilen och mappade själv höll jag mig till dessa 2 piggar..
Med 2 piggar menar jag skalan på den smalbandslambda jag körde med på den tiden..
(Kan inte se att bredbandslambdan ska vara värd dessa pengar))
Kommer inte ihåg vad det betydde i verkligheten men det var en fetare blandning än 1..

I manualen till min nya bredbandare står det att AFR 11.5-12.5 är bra vid full last...
14.7 kör man lugnt med...

Det ger tydligen mest effekt med fen lite fetare blandning. 
Det går ihop med VIBYracings mappning av min gamla bil....
Soppa blir avgaser vilka funkar som turbosnurrare..m a o mkt bra med avgaser..

Kompisen säger att desto snålare desto mer kraft....
Men då tappar ju bilen orken och motorn rasar....

Någon som vet någe i detta ämne...

e...

Proffa
282 Inlägg
9 december 2007
chrille_ skrev:
hej vet ej vad AFR står för.

AFR= Air/Fuel Ratio

Forummoderator
10 576 Inlägg
10 december 2007
Man brukar feta på när laddet/lasten kommer ner mot 0.86 och sikta på 1.0 vid låg last pga bränsleekonomin smile Vet inte hurvida originalsprutet fetar på vid växlingar eller hastiga gaspådrag.
Senast redigerat av torpis (10 december 2007)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
10 december 2007
endorfinslaven skrev:
E hrrm

Kompisen säger att desto snålare desto mer kraft....
Men då tappar ju bilen orken och motorn rasar....

Någon som vet någe i detta ämne...

e...

Många säger mycket... enligt honom så går bilen som bäst precis efter man fått soppatork då ju... 

Förefaller rimmligare att anta att mest kraft finns när bränslet brinner som fortast vid lambda 0.92 för bensin (om jag minns rätt)

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Smålänning
7 887 Inlägg
10 december 2007
Lamda 1 är korrekt när du kör i lungn takt som du och alla andra påpekat, och originalsprut, även chippade sådana, fettar oftast på väldigt mycket när laddet kommer bara för att spara motorn. Bensinen kyler, och då blir det inte samma påfrestningar på grejerna. Sänker även tändningen för att få snabbare ladd och hålla det bättre, därför blir grenröret rött snabbt.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

671 Inlägg
10 december 2007
Trådstartare
Än mer förvirrad

Jag vet att visa backar tändningen på lågvarv utan last vid dragracing för att få ett tidigare ladd... antar att det innebär mer avgaser och det sätter fart på fläkten..
När låg tändning gör förbränningsrummet o grenröret rött borde det slita på prylarna..
Pluss om man åker mkt på ställ eller med lite sidkrafter studsandes på dåliga svenska vägar så slits upphängningen ikring turbons bultar o downpipe som följd. Röd till vit metall borde bli skörare än bara het ofärgad..

Min tanke var att öka tändkurvan med ett chip eller Mappning för att få ner avgastempen med sämre respons som följd..
Feta på soppan på mellanregistret för effektens o kylningens skull..

Som Torpis sade att mest effekt får man vid lambda 0.92 , o det går lite ihop med VIBY racings mappningsförfarande o vad jag läst..

Ska man inte eftersträva så hög tändning som möjligt innan spikningarna och ett fetare lambdavärde än 1... Det göres bäst med ett eftermarknadssprut såklart men den här gången vill jag åka original så långt det går.. Original slår inte ner tändningen så mkt vid ladd som ett eftermarknadssprut o har inte en lika exakt tändkurva... Men man vill ju ha en motor som e så mkt original som möjligt...

Är jag helt ute o cyklar
e...

Forummoderator
10 576 Inlägg
10 december 2007
Låter som du hittat rätt spår nu.  Att bara öka soppan är ingen bra lösning utan mappning/chip är rätt väg att gå, MEN välj då ett chipp som är rätt gjort inte allt för sällan är "lägstaprisgarantichippen" ihopfuskade med mer soppa för att dölja spikningar vid höjda laddtrycket och tändningen orörd.

Sök