4348
Sök

lättat svänghjul på automat?

257 Inlägg
10 december 2007
Trådstartare
Hej!
Jag har lite funderingar över lättat svänghjul. för jag funderar på att skaffa ett lättat svänghjul men jag vet inte hur det påverkar automatlådan. Passar det och så?
Jag har en volvo 740 gle aut. 88. b230e motor. Kan någon säga ifall ett svänghjul från en b23 motor passar också?

Tacksam för svar.

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.

Körv
3 535 Inlägg
10 december 2007
Bilen har gått 70.000 Mil big_smile

Truckdriving Man

257 Inlägg
10 december 2007
Trådstartare
Dock så ska det i en likadan motor som bara rullat 16 000

Körv
3 535 Inlägg
10 december 2007
Men det ska även sägas att volvon är i minst lika bra skick som min som inte ens gått hälften smile

Truckdriving Man

257 Inlägg
10 december 2007
Trådstartare
men du kör ju ford också tongue

4 824 Inlägg
10 december 2007
Beaverus skrev:
Hej!
Jag har lite funderingar över lättat svänghjul. för jag funderar på att skaffa ett lättat svänghjul men jag vet inte hur det påverkar automatlådan. Passar det och så?
Jag har en volvo 740 gle aut. 88. b230e motor. Kan någon säga ifall ett svänghjul från en b23 motor passar också?

Tacksam för svar.

Det sitter inget svänghjul på en bil med automatlåda utan det sitter en flexplate så du har inget svänghjul att lätta wink
En flexplate är en metallskiva kan man säga, på den sitter det enbart en startkrans och en annan "krans" eller vad man ska kalla det för vevaxelgivaren.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Meister
6 763 Inlägg
10 december 2007
Christian S skrev:
Beaverus skrev:
Hej!

Tacksam för svar.

Det sitter inget svänghjul på en bil med automatlåda utan det sitter en flexplate så du har inget svänghjul att lätta wink
En flexplate är en metallskiva kan man säga, på den sitter det enbart en startkrans och en annan "krans" eller vad man ska kalla det för vevaxelgivaren.

Jag hade för mig att det va så här men jag vågade inte säga någet och verka dum big_smile

257 Inlägg
10 december 2007
Trådstartare
aha. tack så mycket. har aldrig plockat isär min så jag vet inte. funderade på att byta (ifall jag hade) till ett lättare när jag ändå byter motor.

men tack för svar.

men jag är fortfarande nysiken på ifall ett svänghjul ifrån en b23 passar på en b230. får köpa ett lättat för 300

257 Inlägg
10 december 2007
Trådstartare
förresten. finns det någon motsvarighet till att lätta ett svänghjul man kan göra på en automat?

Chef
379 Inlägg
11 december 2007
Man kan byta turbiner, om det finns.....

Vanligt till jänkarna iaf att byta storlek samt annat stallvarv...... vet dock inte om det finns till volvo smile

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille

257 Inlägg
11 december 2007
Trådstartare
tack för tipset. vet inte så mycket om aut förutom att den här verkar ha gått dubbelt så långt som alla andra volvo aut jag sett tongue

Smålänning
7 887 Inlägg
11 december 2007
Plocka bort systemtryckregulatorn och köp en vassare så höjer du systemtrycket i lådan.
Kan vara så väl att den är justerbar på din bil, och då är det bara att vrida, men inte för mycket åt gången.
Ibland har jag sett att dom är isärtagbara, och då är det bara att ta isär den och chimsa fjädern så får du mer spänn.

Högre tryck = Mindre slirning = ryckigare växlingar = piggare bil = går åt mer däck tongue

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

257 Inlägg
11 december 2007
Trådstartare
twin_cam skrev:
Plocka bort systemtryckregulatorn och köp en vassare så höjer du systemtrycket i lådan.
Kan vara så väl att den är justerbar på din bil, och då är det bara att vrida, men inte för mycket åt gången.
Ibland har jag sett att dom är isärtagbara, och då är det bara att ta isär den och chimsa fjädern så får du mer spänn.

Högre tryck = Mindre slirning = ryckigare växlingar = piggare bil = går åt mer däck tongue

låter som nåt att tänka på. vart sytter detta mirakel? är som sagt inte så van med aut. känner visserligen ingen slirning men då jämför jag visserligen med gamla jänkare som jag brukar köra tongue

1 002 Inlägg
11 december 2007
twin_cam skrev:

vissa ställer in detta ifall de drar mkt tunga släp.. för att inte slita så mkt på lådan har ja för mig,, polarn har sånt på sin mb300 tdi auto

"Det är slut med bilen den dagen då det kostar mer att parkera den än att köra med den"

257 Inlägg
11 december 2007
Trådstartare
aha. låter bra. ska kolla upp det. men kan någon tala om vart det sitter så jag inte behöver riva hela bilen i onödan tongue
tack så mycket iaf

Körv
3 535 Inlägg
11 december 2007
Beaverus skrev:
aha. låter bra. ska kolla upp det. men kan någon tala om vart det sitter så jag inte behöver riva hela bilen i onödan tongue
tack så mycket iaf

nu har du fått många fina tips.. In till garaget med dig!..

(logga in på msn!!!)

Truckdriving Man

246 Inlägg
11 december 2007
Som sagt en automat har bara en startkrans monterad på konverten
Men som jag förstår skaffa en liten konverter blir liknande effekt men vet ej om det finns till volvos lådor finns uppsjö av det till jänkare ger högre stallspeed o rappare starter

257 Inlägg
13 december 2007
Trådstartare
ok. ska kolla upp det.
tack så mycket

Sök