180hk i en 240glt -85

RomyMontana
11 december 2007 · 123 Inlägg

Går det att få ut 180hk i en 240glt från 85 med planat och portad topp och inställt insprut och tändningen?

Några synpunkter kring detta?

decib3L Körv
11 december 2007 · 3 535 Inlägg

Kläm i en stressfläkt också big_smile

Truckdriving Man
RomyMontana
11 december 2007 · 123 Inlägg

decib3L skrev:
Kläm i en stressfläkt också big_smile

Ge mig ett seriöst svar ist..

znajoh
11 december 2007 · 8 Inlägg

du måste nog på med ett extraktor grenrör samt avgassytem och byta kamm för att komma upp i 180 hk..

Germax
11 december 2007 · 12 086 Inlägg

Jag är ingen volvoexpert, men 180hk i en 240 från 85 utan turbo låter som en del o göra.
Med andra ord, nej, inte med dina mods.

Senast redigerat av JapMax (11 december 2007)

gregolt teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
11 december 2007 · 444 Inlägg

Frågan är om sprutet räcker hela vägen. Ett redigt topplock och rätt kamaxel tillsammans med dubbla 45:or och ett extraktor ger då ganska nära dessa 180hk. Med smakar det så kostar det.

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå
tias aka katten
11 december 2007 · 245 Inlägg

bygg en motor efter VOC-reglementet, dom får ju inte göra så mycket men ändå lämnar dom 170hk. Borde ju räcka med å porta å en värre kam sen ju

BMW 540 e39 -97
940Turbo -91 brukis *såld* BMW 318is e36 -92*såld*
240GLT -83 projekt *skrotad* 240DL -85 möjligt tidsfördriv *skrotad*
LEG. åkafrånpolisåcykla6månder *genomförde kursen med bravur*
BMW 540i/6 (1997)
Fubbarn
11 december 2007 · 39 Inlägg

portad 531 topp 44-40mm , h-kam, gnistat sprut, extraktor,2.5", öppna upp luftburken o bort med restriktorn, då hamnar du runt 180hk kanske, om motorn är fräsh för övrigt. ringar osv..

varvstopp är bättre än sex:)
Volvo V70 Sport Edition "Polestar" (2015)
TTTTT
12 december 2007 · 945 Inlägg

frågan är om din 22 år gamla motor öht skulle palla d. om du nu skulle lyckas klämma ur den 180 kusar. antar att den har ett antal 10.tusingar på mätarn. Börja med rätt grundkomponent istället. En hyffsat ny motor. Förutsättningarna för att allt ska hålla blir bra mycke bättre då.

blinka blått om du vill rejsa!
turbotompa fritidsprofessor
12 december 2007 · 1 197 Inlägg

Viktning, balansering och lättning av motordelar är saker som det inte pratas allt för mycket om.. Men det finns en hel del att hämta bara där, dock kostar det litegrann om man inte kan utföra nåt själv..

Lindberg88
12 december 2007 · 1 418 Inlägg

porta och plana topp, värre kam, extraktor och annat avgassystem så är du iaf en bit på väg.

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.
gregolt teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
12 december 2007 · 444 Inlägg

TTTTT skrev:
frågan är om din 22 år gamla motor öht skulle palla d. om du nu skulle lyckas klämma ur den 180 kusar. antar att den har ett antal 10.tusingar på mätarn. Börja med rätt grundkomponent istället. En hyffsat ny motor. Förutsättningarna för att allt ska hålla blir bra mycke bättre då.

Det är ju bara bra att det är en begagnad motor. Den har hunnit blivit genomvarm och genomkall ett antal gånger om så dom flesta innbyggda spänningarna försvunnit. Sen att man måste renovera den är ju en annan sak, men det är ju bara byta lager och packningar så är den som ny eller bättre.

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå
bumpe Lastbilsmekaniker
12 december 2007 · 3 878 Inlägg

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=50493

Har du funderingar sen så kan du fråga vidare smile

TTTTT
12 december 2007 · 945 Inlägg

gregolt skrev:

TTTTT skrev:
frågan är om din 22 år gamla motor öht skulle palla d. om du nu skulle lyckas klämma ur den 180 kusar. antar att den har ett antal 10.tusingar på mätarn. Börja med rätt grundkomponent istället. En hyffsat ny motor. Förutsättningarna för att allt ska hålla blir bra mycke bättre då.

Det är ju bara bra att det är en begagnad motor. Den har hunnit blivit genomvarm och genomkall ett antal gånger om så dom flesta innbyggda spänningarna försvunnit. Sen att man måste renovera den är ju en annan sak, men det är ju bara byta lager och packningar så är den som ny eller bättre.

ja fy fan, byta lager packningar ny kam,lite ventiler, d e fan helt gratis, släng på några kolvar åxå, checka va prislappen hamnar på sen smile...har du hört talas om metall utmattning, om inte, d e den som göra att eventuellt ett vevstaks överfall slits bort å med lite tur så slår du ett snyggt hål i blocket åxå smile...kan man ju kika in där å se hur det ser ut åxå.
Men d e klart, att folk som preppar bilar på riktigt har väl ingen aning om hur fan man gör. e ju bättre å ta en 20 tusen milare å bygga på.

blinka blått om du vill rejsa!
N_W V8 de bästa som finns!
12 december 2007 · 1 092 Inlägg

Mycket stämmer in på den här  http://www.blocket.se/vi/14460826.htm?ca=4_s  du kanske är spekulant på den smile

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Mack Forum- och sitemoderator
12 december 2007 · 26 160 Inlägg

http://www.blocket.se/vi/14437551.htm?ca=3_s&last=1

Eller den...själva karossen kanske inte är så vackert men motorbygget
är en fin pjäs. (sett bilen live och den går som *****)
En fin grundplåt om man vill fortsätta trimma smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
gregolt teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
13 december 2007 · 444 Inlägg

TTTTT skrev:
...

Ja, i en gammal rödblockare är det nästintill gratis att byta lager och packningar. Kolvarna kostar lite däremot, men jämfört med att köpa en hyffsat ny motor är det ju fruktansvärt billigt.
Vevstakar plockar man från B23-motorn, m-stakarna, som bevisligen tål över 500 drivhjulshästar. Annars finns det en hel uppsjö av nytillverkade vevstaksprofiler som också håller för en hel del.

KG Trimning Katalog #16, sid 25  skrev:
Det du är ute efter är en motor som har gått ett antal mil. Den skall ha varit vam och kall, expanderat och krympt så att alla eventuella spänningar har försvunnit. Ibland kan man vara tvungen att använda ett nytt motorblock. Men ett begagnat block som varit med ett tag är att föredra.

Men vad vet KG, han har bara trimmat volvos rödblocksmotorer så länge som dom funnits hmm

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå
Fubbarn
13 december 2007 · 39 Inlägg

KG is tha shit:P
vänd dig dit så får du 180hk till bra pris iaf i mina ögon..

varvstopp är bättre än sex:)
Volvo V70 Sport Edition "Polestar" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang