bilen spikar

norskeniedsbyn
11 december 2007 · 35 Inlägg

tjennare igen. jag har fortfarande problem med min turbo konv 740 med b230fs den rycker "spikar" speciellt när den blivit riktigt varm.. har klämt ihop btr mkt och ställt ner laddtryck till 0.2 bar och ställt lite förtändning. det kan vell inte vara för att oljan i motor är för tunn? eller e de något annat det kan vara?? har inte råd med att köpa något..
tack

Ponuts
11 december 2007 · 220 Inlägg

säker på att den spikar?
Byt tändkablar, stift, fördelare a hela kittet.

E30Tompa Rörpulare
11 december 2007 · 1 453 Inlägg

Testat ställt upp soppatrycket?

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"
loffe007
12 december 2007 · 905 Inlägg

nissan 200sx skrev:
Testat ställt upp soppatrycket?

tja han sa juh han tryckt ihop orginal btr MYCKET.


men skaffa en bränsletrycksmätare och gärna ställbarbtr och mixtra med kan bli bättre annars får du göra det enkelt för dig och tanka e85.

torpis Forummoderator
12 december 2007 · 10 576 Inlägg

loffe007 skrev:
annars får du göra det enkelt för dig och tanka e85.

Om den redan spikar på bensin, hur tror du det blir på E85 då? då får han 40% mindre soppa.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
loffe007
12 december 2007 · 905 Inlägg

torpis skrev:

loffe007 skrev:
annars får du göra det enkelt för dig och tanka e85.

Om den redan spikar på bensin, hur tror du det blir på E85 då? då får han 40% mindre soppa.

det blir nog bra ska du se, eftersom E85 spikar mycket mycket svårare och håller motorn kallare. sen är det inte så att han får 40% mindre soppa.

torpis Forummoderator
12 december 2007 · 10 576 Inlägg

loffe007 skrev:
det blir nog bra ska du se, eftersom E85 spikar mycket mycket svårare och håller motorn kallare. sen är det inte så att han får 40% mindre soppa.

dina påståenden må stämma på en bil anpassad (mappad) för E85 men det ger motsatt effekt om du för på tok för magert.

40% för magert i en turbobil utan att du hör att det spikar komemr leda till smälta kolvar och krökta vevstakar...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
rb
12 december 2007 · 153 Inlägg

kan också ha något med tändningen o göra, elleer någon spridare!!roll

Fiat Uno Turbo i.e "Fullblodet" (1987)
Saab 90 "Gubb bilen" (1986)
Saab 900 2.0t "6 växlad" (1996)
Tomas_H
12 december 2007 · 486 Inlägg

Vad har du för styrboxar? Från original sugmotor?

EDIT: Om bilen "rycker" så är det troligtvis tändmissar och inte spikningar.

Senast redigerat av Tomas_H (12 december 2007)

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!
Volvo 760 (1987)
Wanegardh Asgammal medlem.
12 december 2007 · 2 246 Inlägg

kör du på 98-oktan?

norskeniedsbyn
12 december 2007 · 35 Inlägg

jag har testat 50% 95 och 50% e85. ren e85. e85 50% och 98 50%
styrbox är org från sugmotor

Wanegardh Asgammal medlem.
12 december 2007 · 2 246 Inlägg

norskeniedsbyn skrev:
jag har testat 50% 95 och 50% e85. ren e85. e85 50% och 98 50%
styrbox är org från sugmotor

prova att bara köra på 98

Tomas_H
13 december 2007 · 486 Inlägg

Jag tror det beror på att det är STD styrboxar. För på en B230F så är väl tändningen samma över hela varvtalet. Men på en turbo motor så ändras väl tändningen med varvtalet?

Kan någon bekräfta eller dementera detta påstående? smile

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!
Volvo 760 (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang