3830
Sök

höja oktan...

539 Inlägg
12 december 2007
Trådstartare
Har tänkt testa höja oktan talet till 104-105 med en tillsatts. Bara för att testa hur kommer bilen dra med sån bränsle smile Frågan är bara, kommer det funka att ha 104 oktan i min bil utan att ställa om tändningen o sånna här grejer? Alltså bara tanka och åka...

Snälla, säg inte om att jag får massa bly på ventilerna o i katalysatorn, jag är medveten om det smile
Senast redigerat av Garic (12 december 2007)

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
12 december 2007
Den ställer inte om tändningen själv då?

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

___ "ByggSnubben" ___
2 456 Inlägg
12 december 2007
Vet ej men hört att det kan rubba den kemiska prossesen i gammla bilars katalysatorer.
å bilar med elektronisk tändning så kompenserar den upp eller ner den när den känner hur bränslet bräns via lamban om jag är rätt iförstånd å kanske andra mär punkter ... men på en orginal bil e kraften marginell såg hur dom gjorde en test på att åka 95 oktan eller V-Pover på Femmansväxel på Discovery ... om man ej har en trimmad eller en sport bil av något slag så ger det endast marginell power boost ... dom körde en fiat snik bil på den ej några som hälst skilnader i dynon en Vw golf GTI nyare +5-10 hp i skilnad senaste subaru impreza var det +15-20 i motorn på driven .....

//WolfMan

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se

905 Inlägg
12 december 2007
Garic skrev:
Har tänkt testa höja oktan talet till 104-105 med en tillsatts. Bara för att testa hur kommer bilen dra med sån bränsle smile Frågan är bara, kommer det funka att ha 104 oktan i min bil utan att ställa om tändningen o sånna här grejer? Alltså bara tanka och åka...

Snälla, säg inte om att jag får massa bly på ventilerna o i katalysatorn, jag är medveten om det smile

bly på ventilerna? trode inte det faanns kvar nå blyat bränsle på mackarna här i sverige.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
12 december 2007
Hur skulle de vara möjligt att höja oktantalet såpass mkt med en liten flaska på en halv liter? Isf skulle väl ändå alla bensinbolag vara all over detta

945 Inlägg
12 december 2007
Mortalis skrev:
Hur skulle de vara möjligt att höja oktantalet såpass mkt med en liten flaska på en halv liter? Isf skulle väl ändå alla bensinbolag vara all over detta

OT. för oss som åker amerikanskt på sommaren så är det här med tillsatser i soppan inget nytt smile
Mustang-klubben gjorde en egen utvärdering på några av preparaten för några år sen, slutsatsen vart.
Alla blyersättningsmedel på marknaden är i princip helt likvärdiga. Man kan alltså lika bra tjacka ett billigt på macken å skita i den dyra som hansen racin mfl säljer.
Vad det gäller oktan boost så kunde dom inte påvisa några mätbara skillnader.

blinka blått om du vill rejsa!

VW-nörd?
4 332 Inlägg
12 december 2007
Ne precis, blyersättning vet jag gör skillnad, fick jag köra på min gamla Golf, men de där med oktanboost har jag hört så mkt om o aldrig hört/läst osv om några verkliga tester där de kommer fram till annat än att det är bluff.

539 Inlägg
12 december 2007
Trådstartare
oj det blev intressant tråd det där smile

tack för alla svart, har bestämmt mig pröva imorgon, skriver senare om hur det gick wink

Nej det finns ingen blyad bensin i sverige. Man höjer oktan talet genom en tillsatts, så kallade octan booster eller liknande produkter. Så länge jag vet så det går inte undvika att använda bly i dem, det är en viktig komponent om man vill höja oktantalet på konst sätt.

Ja, bly lägger sig i katalysatorn och resultatet blir att den fungerar inte korrekt.

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
12 december 2007
Mortalis skrev:
Ne precis, blyersättning vet jag gör skillnad, fick jag köra på min gamla Golf, men de där med oktanboost har jag hört så mkt om o aldrig hört/läst osv om några verkliga tester där de kommer fram till annat än att det är bluff.

fifth gear har gjort tester med med 5st olika oktanboosters o anlycerat i lab o testat på bilar. två st av dom där var riktik kända märken ( NOS coch STP) om ja inte missminer mig visade sig att bilen gick sämre med alla 5. smile

edit: http://youtube.com/watch?v=2jbcCr2ll3c där har ni testet
Senast redigerat av UseDubbelTurbo (12 december 2007)

Bmw osv..

Sök