Hur tjock bör isen vara

pippaaN
20 december 2007 · 987 Inlägg

Om man ska ut med bilen på sjön att köra, ungefär hur tjock för isen vara ?

i like it load
richardoo290 VOLVO for life..
20 december 2007 · 2 113 Inlägg

30cm om du ska ut me bil...

Senast redigerat av richardoo290 (20 december 2007)

Has
20 december 2007 · 191 Inlägg

Det är ju bara att chansa tongue
Här i trakterna har det varit minst -7 grader i över en vecka nu så det borde vara hållbart.

Volvo 855 T-5R "Plommon" (1995)
pippaaN
20 december 2007 · 987 Inlägg

richardoo290 skrev:
30cm om du ska ut me bil...

Okej, tackar! smile

i like it load
pippaaN
20 december 2007 · 987 Inlägg

Has skrev:
Det är ju bara att chansa tongue
Här i trakterna har det varit minst -7 grader i över en vecka nu så det borde vara hållbart.

Chansa känns inte som ett alternativ faktiskt, kommer bli så kallt & blött utefall det skulle brista (:

i like it load
Sushikocken Sleeper
20 december 2007 · 3 084 Inlägg

havsis ät starkare än tjärnis eller var det tvärtom?? går väl att köra på 10cm is också men är den 30cm så är man lite säkrare att det inte finns isvakar/förtunningar här och var

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Husssar Blivande servicetekniker
20 december 2007 · 117 Inlägg

havsis är starkare. Läste om det i nummer 23/24 av bilsport. Stog jävligt bra om att köra på isen etc.

Men dom rekomenderade minst 30cm och sen kolla isen på olika punkter. Kolla inte på en punkt enbart!

brumbrumbrum vad är det?
DET SKA DU VETA SOM ÄR MEKANIKER!
Has
20 december 2007 · 191 Inlägg

pippaaN skrev:

Has skrev:
Det är ju bara att chansa tongue
Här i trakterna har det varit minst -7 grader i över en vecka nu så det borde vara hållbart.

Chansa känns inte som ett alternativ faktiskt, kommer bli så kallt & blött utefall det skulle brista (:

Äsch då, du har väl katapultstol i bilen? tongue

Volvo 855 T-5R "Plommon" (1995)
pippaaN
20 december 2007 · 987 Inlägg

Has skrev:

pippaaN skrev:

Has skrev:
Det är ju bara att chansa tongue
Här i trakterna har det varit minst -7 grader i över en vecka nu så det borde vara hållbart.

Chansa känns inte som ett alternativ faktiskt, kommer bli så kallt & blött utefall det skulle brista (:

Äsch då, du har väl katapultstol i bilen? tongue

Haha nej tyvärr, ingen James Bond bil här inte.. ^^

i like it load
pippaaN
20 december 2007 · 987 Inlägg

Husssar skrev:
havsis är starkare. Läste om det i nummer 23/24 av bilsport. Stog jävligt bra om att köra på isen etc.

Men dom rekomenderade minst 30cm och sen kolla isen på olika punkter. Kolla inte på en punkt enbart!

Okej, tackar! Nej det är klart, blir väl att kika runt om hela "banan"

i like it load
richardoo290 VOLVO for life..
21 december 2007 · 2 113 Inlägg

är isen 10-15 cm håller den givetvis men den är inte så tjock överallt.. på vissa ställen kan den då vara på 5-8 och då kan du plumsa igenom... tråkigt för bilen!

så för att vara säker så ska det vara 30 cm .. då är isen på de tunnare ställena cirka 15cm villket är hållbart. men märk ut och kolla isen noga innan du beger dig ut... för mkt svaga punkter (10-15cm) ge dig inte ut!

ha kul! cool

pippaaN
21 december 2007 · 987 Inlägg

richardoo290 skrev:
är isen 10-15 cm håller den givetvis men den är inte så tjock överallt.. på vissa ställen kan den då vara på 5-8 och då kan du plumsa igenom... tråkigt för bilen!

så för att vara säker så ska det vara 30 cm .. då är isen på de tunnare ställena cirka 15cm villket är hållbart. men märk ut och kolla isen noga innan du beger dig ut... för mkt svaga punkter (10-15cm) ge dig inte ut!

ha kul! cool

Tackar för svaret! (: Blir att kika tjockleken imorgon! Det ska jag, kan jag lova! big_smile

i like it load
richardoo290 VOLVO for life..
21 december 2007 · 2 113 Inlägg

vad är det för bil du ska leka med?

unpatterned
21 december 2007 · 294 Inlägg

Isen här omkring håller iaf för mina 120 kilo fördelat på skosulor 52 tongue

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck
Ford Granada "DOHC 8v Turbo" (1985)
Ford Pinto "1 av 19 i sverige" (1974)
richardoo290 VOLVO for life..
21 december 2007 · 2 113 Inlägg

unpatterned skrev:
Isen här omkring håller iaf för mina 120 kilo fördelat på skosulor 52 tongue

hmm... de där lät som du försökte skryta lite om din vikt..? tongue
jaja.. gymmar man så är de väll nästan förtjänt hmm
fast det är väll endå ingen mening me att rabbla upp sådant här där de endast finns killar som inte är intresserade av vad du väger? wink

haha

unpatterned
21 december 2007 · 294 Inlägg

richardoo290 skrev:

unpatterned skrev:
Isen här omkring håller iaf för mina 120 kilo fördelat på skosulor 52 tongue

hmm... de där lät som du försökte skryta lite om din vikt..? tongue
jaja.. gymmar man så är de väll nästan förtjänt hmm
fast det är väll endå ingen mening me att rabbla upp sådant här där de endast finns killar som inte är intresserade av vad du väger? wink

haha

hehe, kanske är 120 kilo fördelad på 2 meter ( får inte plats i t ex en golf)
ja, lite undermedvetet syftade jag nog på att jag anser isen är tjock nog att promenera på, men än så länge så skulle inte jag bege mig ut på sjöarna före nyår iaf....

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck
Ford Granada "DOHC 8v Turbo" (1985)
Ford Pinto "1 av 19 i sverige" (1974)
RedEyeMS3
21 december 2007 · 355 Inlägg

pippaaN skrev:

richardoo290 skrev:
är isen 10-15 cm håller den givetvis men den är inte så tjock överallt.. på vissa ställen kan den då vara på 5-8 och då kan du plumsa igenom... tråkigt för bilen!

så för att vara säker så ska det vara 30 cm .. då är isen på de tunnare ställena cirka 15cm villket är hållbart. men märk ut och kolla isen noga innan du beger dig ut... för mkt svaga punkter (10-15cm) ge dig inte ut!

ha kul! cool

Tackar för svaret! (: Blir att kika tjockleken imorgon! Det ska jag, kan jag lova! big_smile

Jag å en polare var ute å åkte en sväng för en vecka sedan på 2dm kärn is med hans Blazer.. Inga som helst problem:)

Volkswagen Passat 1.8T "Greyhound Taxin" (2000)
Decibel
21 december 2007 · 2 911 Inlägg

När jag bodde i lappland förut så brukade vi ploga upp en bana på isen i en vik, runt 15-16cm så kunde vi ploga första varvet utan problems.
Banan var väldigt stor, vi provborrade med 50m imellan först.

Körde med en gammal baklastare och hydraulplog, på sex år badade vi med traktorn en gång.
Vanligtvis var vädret så dåligt att vi aldrig kunde ploga något alls förrän i mitten på jan.

Fråga de som bor där du ska ploga, gamla gubbar som känner till isen och dom vet hur den ska se ut för att bära. Det är skillnad på 5cm is och 5cm is om den varit mycket milt väder o.s.v. Ta me gubben ut på isen, lyssna på lite historier från gamla tider och få en mer korrekt bedömning av isen än väder-annika själv wink

unpatterned
21 december 2007 · 294 Inlägg

Decibel skrev:
När jag bodde i lappland förut så brukade vi ploga upp en bana på isen i en vik, runt 15-16cm så kunde vi ploga första varvet utan problems.
Banan var väldigt stor, vi provborrade med 50m imellan först.

Körde med en gammal baklastare och hydraulplog, på sex år badade vi med traktorn en gång.
Vanligtvis var vädret så dåligt att vi aldrig kunde ploga något alls förrän i mitten på jan.

Fråga de som bor där du ska ploga, gamla gubbar som känner till isen och dom vet hur den ska se ut för att bära. Det är skillnad på 5cm is och 5cm is om den varit mycket milt väder o.s.v. Ta me gubben ut på isen, lyssna på lite historier från gamla tider och få en mer korrekt bedömning av isen än väder-annika själv wink

Låter som ett vettigt förslag

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck
Ford Pinto "1 av 19 i sverige" (1974)
Ford Granada "DOHC 8v Turbo" (1985)
Mokko
21 december 2007 · 286 Inlägg

unpatterned skrev:
Isen här omkring håller iaf för mina 120 kilo fördelat på skosulor 52 tongue

Isen här i Forsa var uppe i 30cm där den var som tunnast innan det blev varmt igen, så bara det blir lite kyligare så blir det åkdags här igen snart wink

Jag vill då ha runt 30cm för att ge mig ut med bilen, men det går på mycket tunnare om man bara vågar smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang