toyota supra, förklaringar.

ExXtr3me Kiss my palewhite ass
21 december 2007 · 1 898 Inlägg

skulle vilja veta en liten del om just supra , älskar bilarna och vill äga en senare i livet.
för och nack delar. skulle vara bra och veta.
Sen vad alla förkortningar står för skulle vara fint , Bpu / Euro . och så finns det säkert mera.
skulle vara schysst om någon orkar big_smile

MVH

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
Eisenhut
21 december 2007 · 1 827 Inlägg

BPU: Basic Performance upgrade (gäller samtliga bilar)
Euro: Modellen som såldes i Tex Tyskland. Den lyxigaste varianten.

Det finns väl ett forum supras.nu? Tror dom har bättre koll på dina frågor. Testa att sitta där ett tag och läs igenom all fakta så kommer du lära dig mycket.

Mvh

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Muttley
21 december 2007 ·

ExXtr3me skrev:
skulle vilja veta en liten del om just supra , älskar bilarna och vill äga en senare i livet.
för och nack delar. skulle vara bra och veta.
Sen vad alla förkortningar står för skulle vara fint , Bpu / Euro . och så finns det säkert mera.
skulle vara schysst om någon orkar big_smile

MVH

snygga att titta på, dyra i allt när de gäller att äga och köra och hålla i drift. äldre modeller får man skruva en del på.
Bpu är bastrimmning ?? Avgassystem och lite smågrejer väl? kommer inte ihåg vilket de är.
Euro spec heter de väl? att den är ombyggd för europeiska vägarna?
smile mer kan jag inte direkt. men de är sköna att åka en liten bit iallafall.

Ksj
21 december 2007 · 1 217 Inlägg

bpu är väll oftast bara avgas, öppet filter och chip..

Saab 900 "2.1an" (1992)
ExXtr3me Kiss my palewhite ass
21 december 2007 · 1 898 Inlägg

Eisenhut skrev:
BPU: Basic Performance upgrade (gäller samtliga bilar)
Euro: Modellen som såldes i Tex Tyskland. Den lyxigaste varianten.

Det finns väl ett forum supras.nu? Tror dom har bättre koll på dina frågor. Testa att sitta där ett tag och läs igenom all fakta så kommer du lära dig mycket.

Mvh

okej det ska jag, Tack! big_smile

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
Jimm
21 december 2007 · 1 661 Inlägg

Herregud....
BPU har man oftast avgas, filter, större spridare, bränsle och laddstyrning och hamnar på ca 450hk i en Supra.

Eurospec menas oftast att den är för europa: Västerstyrd! (kanske nån utrustning men vet ej säkert)

Senast redigerat av Hardjim (22 december 2007)

NitrousOxideSystem Zoom Zoom
22 december 2007 · 381 Inlägg

har inte helt koll men Eurospec har väll 330hk och större bromsar jämför med japspec som har 280hk? och andra bromsar

Power is Nothing Without Control
Aerodynamik ...
22 december 2007 · 7 120 Inlägg

NitrousOxideSystem skrev:
har inte helt koll men Eurospec har väll 330hk och större bromsar jämför med japspec som har 280hk? och andra bromsar

Euro-Spec har 330hk och Jap-Spec har 280hk (på pappret), ligger nog på ca 300 i verkligheten.

Euro-spec har större bromsar, annan huv, mer effekt och så självklart ratten på vänster sida. Finns säkert mer saker, men det är dessa jag kommer på just nu. cool

supraz
22 december 2007 · 95 Inlägg

eu spec är att du sitter på vänstersida och kör, skinklädsel, Större turbo än jap spec och större bromsar som de andra skriver en luftintag på huven som kyler 5 och 6 ventilen.

Bpu= avgassystem, boostcontroller dvs ställbartladd tryck, bc boostcut controller tillåter högre laddtryck och sen downpipe och luftfilter, ska du ha plus grejer sen så är det ic och andra kamdrev.

Sen har du apu, dvs singel uppgradering.

Grejorna att köpa till kostar endel men det är ju en prestanda bil utöver det vanliga.

Så dyrt är det inte att äga en supra,
har säkert missat endel

Mvh Emanuel

varför bromsa när man kan gasa
Muttley
22 december 2007 ·

supra-power skrev:
Så dyrt är det inte att äga en supra,
har säkert missat endel

Mvh Emanuel

dyrt är de väl smile en kompis i min ålder 22 år han hade en TT 94 eller 95 kommer ej ihåg, han betalade 22 tusen i försäkringen och de var innan de höjde den. de kallar jag dyrt hehe.

Karlzzon The One Evolution
22 december 2007 · 1 627 Inlägg

tkd_rille skrev:

supra-power skrev:
Så dyrt är det inte att äga en supra,
har säkert missat endel

Mvh Emanuel

dyrt är de väl smile en kompis i min ålder 22 år han hade en TT 94 eller 95 kommer ej ihåg, han betalade 22 tusen i försäkringen och de var innan de höjde den. de kallar jag dyrt hehe.

det är inte så farligt jag har en audi s4 från 92 och skulle få ge 20 tusen i försäkring

Fäll ner pungen och landa
Darkie dARKiE
22 december 2007 · 5 031 Inlägg

tkd_rille skrev:

supra-power skrev:
Så dyrt är det inte att äga en supra,
har säkert missat endel

Mvh Emanuel

dyrt är de väl smile en kompis i min ålder 22 år han hade en TT 94 eller 95 kommer ej ihåg, han betalade 22 tusen i försäkringen och de var innan de höjde den. de kallar jag dyrt hehe.

det beror ju på vilket bolag och hur man bor och ens "bonus" Skiljer från person till person..

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Jimm
22 december 2007 · 1 661 Inlägg

Jag ger 20 000 helår för min, fast det blir ju bara halva eftersom den står avställd över vintern. Men en Supra och en 3000GT (gen2) borde vara nästa precis lika dyra att äga.

Stefan Varberg Supraman
22 december 2007 · 2 300 Inlägg

Euro spec: gjord för den europeiska marknaden, 330 hk, större bromsar, kylare till bakaxeln, turbinerna i stål, bpu på denna ger runt 450 hk
UK spec: samma som euro spec fast högerstyrd
J spec: gjord för den japanska marknaden, 280 hk (mer i verkligheten), keramiska turbiner, bpu ger 400 hk, utr skiljer sig lite från övriga, mer vridmoment är i 330 hk modellen.
US spec: som euro spec dock utan kylare till bakaxeln, sitter extra sidomarkeringsljus.

BPU: detta är normalt för ett bpu, Fuel cut defenser, boostcontroller, boost cut defenser, eftermarknads avgas, öppet filter, IC ( ic:n byts oftast ut i samband med bpu då den inte håller för högre effekt samt att den klarar inte av att ge tillräckligt med kylning. på j-spec monterar man även en speed cut defenser, detta gör att spärren vid 180 km/h försvinner.

Detta är en bra sida för info om supror. http://mkiv.supras.org.nz/index.htm

APU: Sammanfattning av stegen ovenför BPU

Finns hur mkt som helst hittar du inte det du söker så är det bara att googla

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Goli
22 december 2007 · 793 Inlägg
Toyota Supra MKIV TT J-Spec HKS-Edition
Toyota Supra MKIV HKS GT2835
BMW 318iS E36
supraz
22 december 2007 · 95 Inlägg

tkd_rille skrev:

supra-power skrev:
Så dyrt är det inte att äga en supra,
har säkert missat endel

Mvh Emanuel

dyrt är de väl =) en kompis i min ålder 22 år han hade en TT 94 eller 95 kommer ej ihåg, han betalade 22 tusen i försäkringen och de var innan de höjde den. de kallar jag dyrt hehe.

ger ca 11k om året i helförsäkring på min bil, tycker inte det är så dyrt, men visst det kostar, behöver inte vara överdrivet dyrt.

mvh

varför bromsa när man kan gasa
supraz
22 december 2007 · 95 Inlägg

Goli skrev:
www.supraclubsweden.se

måste vara medlem samt ha en supra för att kunna vara med på denna sida,

kolla  www.supramannen.com finns mycket info där med

mvh Emanuel

varför bromsa när man kan gasa
merl
22 december 2007 · 202 Inlägg

Supran är inte så farligt dyr att äga om man ser till vilken bil det är..
Reservdelarna är inte dyrare än till någon annan bil.
Försäkringen är inte heller farlig.
dom är dock rätt dyra i inköp, men å andra sidan så är andrahandsvärdet relativt stabilt.. iaf om man ser till vänsterstyrda exemplar.

Det som kostar en slant är väl soppan då.. den drar väl ca 1.5l milen blandad körning för min del, men klart de går säkert att köra den snålare (Men hur skoj är det?)

Sen är det ju eftermarknaden.. som är enormt stor, lätt att gräva ner sig o köpa på sig massa delar smile

Mkt trevlig bil annars, håller mkt mkt bra även om dom körs väldigt aktivt.

merl
22 december 2007 · 202 Inlägg

supra-power skrev:

Goli skrev:
www.supraclubsweden.se

måste vara medlem samt ha en supra för att kunna vara med på denna sida,

kolla  www.supramannen.com finns mycket info där med

mvh Emanuel

Måste inte ha en supra. Men efter årsskiftet måste man vara medlem i föreningen för att få tillgång till forumet. Det går att vara stödmedlem och det kostar 200kr per år.
Kan lätt rekommendera dig att bli det, för SCS är det bästa supraforumet vi har i sverige.

supraz
22 december 2007 · 95 Inlägg

merl skrev:

supra-power skrev:

Goli skrev:
www.supraclubsweden.se

måste vara medlem samt ha en supra för att kunna vara med på denna sida,

kolla  www.supramannen.com finns mycket info där med

mvh Emanuel

Måste inte ha en supra. Men efter årsskiftet måste man vara medlem i föreningen för att få tillgång till forumet. Det går att vara stödmedlem och det kostar 200kr per år.
Kan lätt rekommendera dig att bli det, för SCS är det bästa supraforumet vi har i sverige.

var det inte sagt först att man var tvungen att ha en supra eller en bil med supra motor i för att vara med?
kan bara jag som är ute och cyklar

mvh

varför bromsa när man kan gasa
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang