saab 9-5 VS volvo s40 t4

richardoo290 VOLVO for life..
29 december 2007 · 2 113 Inlägg

vad skulle du välja?

en Saab 9-5 2,3 T 167 HK -99

eller

en Volvo S40 T4 -99


motivera även ditt svar!

Senast redigerat av richardoo290 (29 december 2007)

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
29 december 2007 · 6 170 Inlägg

Saaben såklart wink

EDIT: För att dom e snuskigt sköna att köra och dom krånglar nog inte lika mycket som dom flesta vill påstå smile

En grej som ju ofta lämnar in på 9-5 och 9-3 är ju SID-displayen men den fixar man lätt på en kvart (väl tilltaget).

Bättre så ??   tongue

Senast redigerat av TBOC_Razor (29 december 2007)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
TheBlackBullit
29 december 2007 · 195 Inlägg

inte för att jaf har en saab men jag hade tagit saaben

BMW E39 M5 (2000)
chrille_ Servicerådgivare
29 december 2007 · 715 Inlägg

saaben lätt för att jag har haft en sån och saknar den faktiskt ganska mycke .. grym komfort i den !

har ente 2.3t 170 hk? min hade iaf det

//chrille

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_
Audi A4 1.8T "Prosport S-line" (2008)
Markolainen
29 december 2007 ·

Hade valt Saaben, gillar den bara mer än Volvon.

beta
29 december 2007 · 804 Inlägg

Jag hade med valt saab, men det beror på min uppväxt så finns bara ett fåtal volvos jag skulle välja framför. Typ S60R eller en 1800 i nyskick. tongue

myran88 glidare
29 december 2007 · 105 Inlägg

Jag hade valt saaben...för komfortens skull och att de förövrigt e en jävligt trevlig bil wink

Men på 9-5:an så sitter katalysatorn precis under oljetråget vilket gör att oljan blir jävligt varm. oljan kan då förlora sin smörjfunktion och det kan bildas klumpar i oljan.

(finns ett fint ord för vad som händer med oljan... nått ord på K tror ja....koeficient??)

vilket i sin tur sätter igen vevhus ventilationen..

vilket i sin tur gör så att man förbränner oljan...

och givetvis efter de så skär dom.


men de går ju och lösa väldigt smidigt...

byta till en en sportkatalysator och sätta den 30-40 cm längre bak eller helt enkelt bygga om avgasröret lite...


hoppas ja gjorde dig lite klokare
och att de går å förstå va ja har skrivit....


//myra

Senast redigerat av myran88 (29 december 2007)

member off brownridge hellracers
beta
29 december 2007 · 804 Inlägg

myran88 skrev:
(finns ett fint ord för vad som händer med oljan... nått ord på K tror ja....koeficient??)

Kougalation/koualegera? Nej, för mycket e85 i systemet för att stava, skulle bara komma på ordet.

viccoA
29 december 2007 · 3 111 Inlägg

myran88 skrev:
Jag hade valt saaben...för komfortens skull och att de förövrigt e en jävligt trevlig bil wink

Men på 9-5:an så sitter katalysatorn precis under oljetråget vilket gör att oljan blir jävligt varm. oljan kan då förlora sin smörjfunktion och det kan bildas klumpar i oljan.

(finns ett fint ord för vad som händer med oljan... nått ord på K tror ja....koeficient??)

vilket i sin tur sätter igen vevhus ventilationen..

vilket i sin tur gör så att man förbränner oljan...

och givetvis efter de så skär dom.


men de går ju och lösa väldigt smidigt...

byta till en en sportkatalysator och sätta den 30-40 cm längre bak eller helt enkelt bygga om avgasröret lite...


hoppas ja gjorde dig lite klokare
och att de går å förstå va ja har skrivit....


//myra

Är det inte oilsludge du tänker på?
Det bildas inte för att oljan blir för varm pga av katalysatorn.
Brukar snarare uppkomma med långa service intervall och mycket kallstarter och korta körningar.
Finns en uppgradering av vevhusventilationen man kan göra som sägs förebygga problemet.

Flytta inte bak katalysatorn för långt, då kanske den inte funkar alls.

Senast redigerat av viccoA (29 december 2007)

Muttley
29 december 2007 ·

volvon hade jag valt, för den är jävligt skön, snyggare invändigt och utvändigt enl mig.
  om man kör som man ska så är de en bil som typ bara går och går.
men sen har jag bara en 2.0T själv. just för att T4 var nästan dubbelt så dyr att äga.

JoKKe Fortkörare
29 december 2007 · 99 Inlägg

SAAB för komfort o Volvon för prestanda

Honda Civic Type-R -05
Invidia GT300
K&N Typhoon
Hanze
29 december 2007 · 4 Inlägg

Alltid dessa jämförelser räcker det inte med att tidningarna försöker jämföra hela tiden...

mebben Troligen galen...
29 december 2007 · 567 Inlägg

Jag skulle välja SAABen om du behöver en stor bil som tyvärr även dricker en hel del mer soppa än vad T4an gör, SAABen är även lite mer komfortinriktad än T4an.
Jag skulle välja volvon om låga driftskostnader (soppa, försäkring mm) i förhållande till prestandan känns viktigt, till skillnad från SAABen så får du i T4an lite mindre komfort men istället får du en råare och "häftigare" motorkaraktär.
.
Det enda rätta är att du åker ut till olika bilhandlare som har objekt du är intresserad av och provkör de båda bilmodellerna.

Fredrik-79
29 december 2007 · 2 164 Inlägg

Du kan få hyfsad bränsle förbrukning med saaben och trim med stabila effekter är lättare till saab än volvo av alla bilar jag har träffat på och hört om.
Men sen så är ju en gräns på saaben vid 300 hk då man måste byta kolvar. Vet inte när de är på volvo.
Men å andra sidan finns de trimmade saabar som man kan köpa begagnade redan färdigtrimmade och man behöver inte vara rädd för olje problemet om kolvarna är bytta.
Beror helt på dåliga kolvringar i dom motorerna innan -04.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
mebben Troligen galen...
29 december 2007 · 567 Inlägg

Fredrik-79 skrev:
Du kan få hyfsad bränsle förbrukning med saaben och trim med stabila effekter är lättare till saab än volvo av alla bilar jag har träffat på och hört om.
Men sen så är ju en gräns på saaben vid 300 hk då man måste byta kolvar. Vet inte när de är på volvo.
Men å andra sidan finns de trimmade saabar som man kan köpa begagnade redan färdigtrimmade och man behöver inte vara rädd för olje problemet om kolvarna är bytta.
Beror helt på dåliga kolvringar i dom motorerna innan -04.

MVH

F

Ligger en "gräns" på T4orna vid 300hk, fast på volvon är det stakarna som inte pallar, det finns T4or som ger strax under 500hk med orginalkolvarna... (fast då är mycket annat bytt, så klart...)

Bjork OEM <3
29 december 2007 · 6 957 Inlägg

Volvon är tråkig inuti, fast hyfsat snygg utvändigt,
Ett par schyssat 18", sänkning osv...så är ju en S40 fin.

Saaben är snyggare inuti, snyggt yttre, sen är de samma sak där.
Fälgar, sänkning etc.

T.ex. Autotech och Speedparts har ju fina och hyfsat billiga Steg 1-2 trim till
vardera märke.

Sen är de väl bara att leta runt efter köpguider på internet.
Kika på X40 klubbens hemsida och SaabTurboClubs hemsida så hittar du
nog en del finfin fakta om dessa bilar.

Mvh

OEM <3
Greatsnyggo saabtok
29 december 2007 · 1 306 Inlägg

Kan säga  sabben  och inte  för ja har de  själv , men ja är  uppvuxen med  volvo från 140á  till farsans  nya  v70 07á  och ja läre säga  tråkigare  bilar än volvo  får man leta  efter. Men som sagt de är en smaksak med ...

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar
Saab 9000 cse "Vinterpulkan" (1997)
Niklas1987 NO
29 december 2007 · 2 182 Inlägg

Skulle köpt den som är billigast för jag gillar båda bilarna smile så då får plånboken välja.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
richardoo290 VOLVO for life..
29 december 2007 · 2 113 Inlägg

hm, majoriteten verkar ju gilla SAAB:en  hmm
så de lutar nog åt den för mig med..
men ja ska provköra dom båda innan jag bestämmer mig. ville bara ha eran åsikt om villken som är bäst.. och de va kanon me lite för o nackdelar!

bmx
29 december 2007 · 7 100 Inlägg

hadde faktiskt nog tagit volvon!
den enda av dom två jag har åkt i är faktiskt volvon,så ja vet inte hur saaben är,men i volvon var det ett bra tryck i af smile

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang