Kör DU bil bra - tycker du själv ?

Bjork OEM <3
29 december 2007 · 6 957 Inlägg

Finns ingen anledning att framstå som en stjärna här inte.

Körteknik:

Kör ju 20ggr bättre nu än för 2 år sedan då ja tog kortet, ja har lärt mig mkt
genom misstag och av andras misstag!
Växlingar allt sånt sitter ju som smäck, fast kl.04.00 på morronen är ja kass,
sen att bilen e kall gör ju inte saken bättre tongue

Övergångställe:

Kör ALLTID lugnt när ja närmar mig eller åker förbi, håller mkt uppsikt
runt omkring, har hänt så mkt skit här hemma så ja kör lugnt i stan.
Varför rejsa när man kan glida?
Sen är de ju så jäkla mkt gropar å bulor nu så...

Motorväg:

Saktar ner, svänger ut om möjligheten finns, thats it!

På skalan ligger ja emellan 60-70! Aldrig hört gnäll av polare, flickvän
eller övriga familjemedlemmar...många polare man har bör tänka sig för!

Sen när man är 18 är man inte kung, även om många i mammas å pappas bilar
tror de wink

Peace! å Gott Nytt År smile

OEM <3
bazooka_
29 december 2007 · 406 Inlägg

hmm vill inte påstå att jag e proffs, men nog fan kan man köra iaf, 65 säger vi då, vill inte överdriva, ganska medel skillad,

:DPlattan i mattan:D
Masterworks
29 december 2007 ·

Ligger väll på 40 kanske, men ibland så har
man tur i trafiken och nosar väll på 45? hehehe... cool

OverBoosted AUTOBAHNRASER
29 december 2007 · 3 804 Inlägg

Jag kör totalt värdelöst i stockholms trafiken och i mörkret.. men jag är helt okej på att hantera bilar... Tror jag skulle va bättre på bankörning än stadskörning smile


Jag försöker ta det lungt i trafiken o sakta ner farten vi övergångs ställen o itta mig o kring just pga att jag vet att jag är värdelös i trafiken smile o att köra i stockholms trafik när det är mörkt o spö regnar o man har 10tusen xenon lampor i ögonen ja då åker jag mer än gärna i 30blås på 50vägarna.

Vem vet.. jag kanske är en bra trafikant just pga att jag vet att ja inte har sån jävla pejling på läget? Hmm


Drive safe bitches! wink

Senast redigerat av UseDubbelTurbo (29 december 2007)


Bmw osv..
Rallyhalle
29 december 2007 · 4 299 Inlägg

hur anpassar du dig exempelvis till ett övergångsställe ?

Släpper lite på gasen och e bered på bromsen om de e folk i närheten.

Det står en bil på väggrenen på en motorväg - vad gör du ?

Byter fil.

Sen så e jag väl 25-30 på skalan. Övningskör än så jag har ju inte fått så överdrivet bra kunskap än. Men de kommer med åren wink

Elvis
29 december 2007 · 122 Inlägg

Rallyhalle skrev:
Övningskör än så jag har ju inte fått så överdrivet bra kunskap än. Men de kommer med åren wink

Huvudet på spiken!

Det enda som gäller är erfarenhet, dvs körda mil. Trist för er med färska styrlappar som tror att ni är fullfjädrade chaufförer. Vilket ni inte alls är.
Ni kan dock trösta er med att ni bara blir bättre wink

Givetvis finns undantag, medicinska skäl eller att man helt enkelt inte kan lära sig köra, men generellt sett är en 50-åring alltid en bättre förare än en 20-åring, helt enkelt eftersom han är mer erfaren.

Själv har jag haft styrlapp sedan 1993, och kör uppskattningsvis 5-7000 mil per år (långt till jobbet, och kör en hel del bil i jobbet).

Hur jag kör får andra bedömma, men jag inbillar mig att det går rätt hyffsat.
Det beror säkerligen inte på några bländande förarkunskaper, utan på att jag genom åren lärt mig undvika situationer som kan bli farliga.

Ordförande, Turbo Performance Club
V70 T5 | 740 Turbo | S70 GLT |
http://elvis.horisont.net | http://www.turboperformanceclub.com
Batta
30 december 2007 · 1 353 Inlägg

jag tycker enligt mig själv att jag kör bra iallafall, haft körkortet i 9 månader nu , fast började köra sandloppa när jag var 13 år smile

och fått beröm av många föräldrar också faktiskt!

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
noomadic
30 december 2007 · 258 Inlägg

haha ! jadu, jag ligger väl runt ca 95. en a-traktor får ju inte gå fortare än 30 km/h (A)

Och framför ratten när jag övningskör håller jag mig till lagen i stadskörning .
grusväg osv går det på tok för brett.

enpetar-klubben
Mitsubishi Evolution 2 "GSR RWD" (1994)
Volvo V70 2.4D "summun" (2006)
Nichlas_H Leg. Däckbrännare!
30 december 2007 · 547 Inlägg

Har haft lappen sen i början av oktober.. tycker att de går riktigt bra big_smile men man "leker" väll av sig i de här stadiet.. håller alltig hast. på 30 resp. 50 sträckor.. O motorvägs frågan: Byter fil.. Ajuste o vart ligger man på skalan?? Skulle gissa på 27 + - 5 wink

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!
tobee
30 december 2007 · 735 Inlägg

Elvis skrev:

Rallyhalle skrev:
Övningskör än så jag har ju inte fått så överdrivet bra kunskap än. Men de kommer med åren wink

Huvudet på spiken!

Det enda som gäller är erfarenhet, dvs körda mil. Trist för er med färska styrlappar som tror att ni är fullfjädrade chaufförer. Vilket ni inte alls är.
Ni kan dock trösta er med att ni bara blir bättre wink

Givetvis finns undantag, medicinska skäl eller att man helt enkelt inte kan lära sig köra, men generellt sett är en 50-åring alltid en bättre förare än en 20-åring, helt enkelt eftersom han är mer erfaren.

Själv har jag haft styrlapp sedan 1993, och kör uppskattningsvis 5-7000 mil per år (långt till jobbet, och kör en hel del bil i jobbet).

Hur jag kör får andra bedömma, men jag inbillar mig att det går rätt hyffsat.
Det beror säkerligen inte på några bländande förarkunskaper, utan på att jag genom åren lärt mig undvika situationer som kan bli farliga.

Jag håller inte alls med Elvis som påstår att en 50 åring ALLTID är en bättre förare än en 20 åring. Det är ju rent löjligt att påstå något sådant. Har man ett brinnande intresser för att lära sig KÖRA BIL och samtidigt en talang som gör att man har god reaktionsförmåga, bra på att fånga intryck och att läsa andra människor så kan man kompensera ganska bra för den sämre erfarenheten. Ja då är man säkerligen en bättre bilförare än Britta 50 år i vissa uppkommande situationer. Hon som aldrig brytt sig om att ta reda på hur bilen uppför sig i en nödsituation(eftersom hon alltid kört så lugnt hemma i byn och att det aldrig uppkommit någon)

Själv har jag haft lappen i 4 år och är en ganska ödmjuk medemåttig förare som kör rätt lagligt och riskmedvetet så länge det finns folk i kring. Är rätt kass när jag kommer till sthlm dock, där är jag nog under medelmåtta:P Är ju van vid Falun där man kan varenda rödljus och väjningsplikt utantill!

Men visst flyger fan i mig ibland när det är tomt på bilar och folk samt god sikt. Det är väl mest här jag har lite att jobba med så att säga=) Det finns alltid i bakhuvudet att jag inte skulle kunna leva med att jag dödat en människa orsakat av att jag kört vårdslöst.

Holiace
30 december 2007 · 1 754 Inlägg

Hmm...

Jag har övningskört ett tag... 60-75?

Jag kan inget om allt.
zovix Maskinbefäl
30 december 2007 · 1 038 Inlägg

Ser mig själv som en hyffsat säker förare med många mil bakom mig. Kör med fantasi så att säga, så man försöker vara berädd på vad som kan hända.

Om det t.ex. kommer en boll nära vägen bromsar jag, för den kan ju rulla ut och då kommer det garanterat en unge efter.

Anser mig själv hålla en ca 65-70 på skalan

Ang övergångstället, intager bromsberedskap som det så vackert heter. Är det någon i närheten av övergångstället  tänder jag upp bromljuset.

Ang. motorvägen. Byter fil till vänsterfil och saktar farten (släpper på gasen), för att kunna bedömma om han/hon behöver hjälp.

Kör alltid lagligt på 30-sträcka. Kör i övrigt för fort. Olika fort beroende på tid ock plats.

Sänker farten duktigt vid tecken på halka.

Ses av andra som en säker förare, när vi är några stycken som skall åka någon stans är det alltid jag som blir ombedd att köra. Kanske på grund av att jag kombinerar fart med ett säkert betende i trafiken.

Kan tillägga att när jag hde nytaget körkort kvaddade jag två bilar på ett halvår... Sedan dess, många olyksfria och tillbudsfria mil. Nu var det 6 år sedan jag tog lappen.

1 fortkörningsböter har jag lyckats få också och det var för 130km/h på 110 väg på den tiden då det kostade 1400kr. Annars så är det ganska lätt att förutse var polisen kommer att stå, använd fantasin ;-)

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
OverBoosted AUTOBAHNRASER
30 december 2007 · 3 804 Inlägg

Holiace skrev:
Hmm...

Jag har övningskört ett tag... 60-75?

Nu tog du väl i så du sprack? 60-75 kanske du är när du är 40... annars måste du vara nått underbarn som blir 60-75 på att övningsköra ett tag.... om det forsätter så komm du ligga på 9999999 om 10år. Jag tror att dagen ajg fick körkort o körde själv för "första" gången så var jag nog en 0 och idag kanske 15... och om 5år kanske 40..


Bmw osv..
snackcalahan
30 december 2007 · 482 Inlägg

haha skön tråd. vad ska man säga kör nästan jämnt för fort, har svårt för bilköer. pensionärer o andra sega människor som ligger långt under hastighetsgränsen för då ligger jag inte kvar där länge. kör säkert men för fort så runt 40-50

just real power
no turbo shit
HyperSonica Amor Patriae Nostra Lex
30 december 2007 · 2 258 Inlägg

skulle nog klassa mej själv som.. hmm... nån stans under 50 iallafall...
Men jag är ta mej fan 100 när jag har parkerat ;P

Sump Runk Rätt O Slätt!
Tuppjuck
30 december 2007 · 63 Inlägg

Haft lappen i snart 7 månader och har kört starx över 2000 mil stadskörning sen dess men inte fan ligger jag högt på skalan ändåtongue
händer ganska ofta att man kör för fort tyvärr fast vid övergångsställen släpps oftast gasen sen på motorvägen så är det ju självklart att man försöker komma så mycket till vänster som det bara går.
så 25 på skalan kanske:P

ReApEr__88
30 december 2007 · 620 Inlägg

haft kör kort i ca 14 månader och jag tkr jag klarar av trafiken hära uppe väldigt bra... så kanske 70-80... men ibland så tycker man att man ligger på 110... men de e ju bara dummt!

Volvo S60 (2006)
Alecci
30 december 2007 · 2 014 Inlägg

Har körkort sedan 9 år och en jäkla massa mil inrymt i dessa. De senaste tre åren cirka 15000-16 000 mil per år, varav cirka 1500-2000 mil privat i personbil och resterande i yrket som lastbilschaffis. Detta är ändå inte särskilt mycket om man jämför med andra yrkeschaufförer, väl att märka.

Har kört löstrailer i Sverige samt linje på både Oslo och Stockholm, så en hel del variation i körning och trafiksituationer har det allt blivit.

Trots allt detta endast inblandad i en mindre olycka där jag ansetts som vållande, endast befunnits skyldig till trafikförseelse två gånger (en gång privat och en gång i yrkeslivet).

Håller mig till hastigheter och övriga trafikregler, utom på motorväg där det förstnämnda ibland överskrids lite smått när situationen tillåter det. Har aldrig varit vidare intresserad av topphastigheter, det är accelerationen jag är ute efter. Bara hänt typ tre gånger att någon av mina Skylines fått smaka på hastigheter över 150 km/h.

Förespråkar att man i de flesta trafiksituationer kan och bör använda sig av sunt förnuft.

Intet av detta spelar egentligen särskilt stor roll. Trafiken är en miljö i ständig förändring, ibland ganska oförutsedd sådan. Man blir helt enkelt aldrig fullärd som förare. Därför ger jag mig själv ett betyg på de stadiga 65 när allmänna vägar avses.

På bana däremot så talar väl mitt resultat för sig självt... Men men, man får väl se det som en nyttig lärdom, så runt 20 på bana kanske.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Karlzzon The One Evolution
30 december 2007 · 1 627 Inlägg

vet inte 50 kanske har haft körkort 32 månader jobbat med att köra budbil dom sista 14 kört cirka 8000 mil på den tiden ungefär

Fäll ner pungen och landa
Fimpha
30 december 2007 · 557 Inlägg

Det är svårt, jag är olika bra på olika saker. Landsväg ca 70 motorväg ca 70 inne i smeten i stockholm skulle jag säga 25. men i helhet skulle jag säga 65.

//Jerry
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang