Kör DU bil bra - tycker du själv ?

twin_cam Smålänning
31 december 2007 · 7 877 Inlägg

Svårt att bedöma sig själv...
Fick beröm på uppkörningen att jag hanterade bilen bra, hade bra uppsyn och visade hänsyn, och har fått beröm av en polares bror, som sa att i jämföresle så är hans bror livsfarlig i trafiken...

Har haft körkort i 1 år och 3 månader, och kört kanske 5000 - 6000 mil (sommarjobbade med budbil), och märker hur mycket bättre man blir för varje mil...

så jag skulle väll säga 25 - max 45 beroende på vart man kör och vilken tid... Som bekant är man lite sämre när man är trött.

Har dessutom tröttnat på att leka, tar bara en jävla massa bensin... Dessutomgillade inte min bil som gått snart 40 000 mil att byta från en gubbe 50+ som aldrig passerade 70 till mig som förstabilsägare som mer än gärna drar till varvstoppet big_smile nu har man dock lugnat ner sig, tyvärr försent... Ty han innan va helt oitresserad av bilar och sket i service så nu har jag en dålig kamkedja på halsen hmm

Övergångsställen: Släpper gasen långt innan och lägger foten på bromsen. Stannar alltid om nån vill över.

Motorvägspåfarter: Alltid plattan i mattan för att försöka hinna få upp farten för att andra inte ska behöva sakta ner. Är ju som bekant inte väjningsplikt ut på motorvägen, utan det är hänsyn som gäller. Är det mycket trafik så får man ju anpassa farten till dom andra smile

Men jag tror att vill man köra bil och är intresserad av det så kör man bättre, om inte annat så lär man sig köra bättre.

PS. Det finns inget som lärt mig lika mycket om bilkörning som en dikeskörning första tiden tongue

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Niklas1987 NO
31 december 2007 · 2 182 Inlägg

Jag kör bättre nu än vad jag gjorde när ja fick körkortet, ligger kanske på 60-70 på skalan

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
DPB Öh, barlös.
31 december 2007 · 300 Inlägg

35-50 beror på lite humör... Håller alltid hastighet på 30/50 väg. 70 vägarna blir det lätt 75-80 km/h men inte snabbare.. 90 väg så blir det väl 100 max. 110 så brukar jag cruisa i 120-130 för bilen går som bäst och där ligger flödet på trafiken.

Digital_Kicker
31 december 2007 · 3 721 Inlägg

Utan att skryta så tycker jag att jag ligger runt 85-90 på skalan. Lever i princip i bilen. Både tjänstebilen och min egen. Har bara haft körkort i  snart 4 år och kört tusentals mil.

Rushman Evolution Garage
31 december 2007 · 1 299 Inlägg

Hur det verkligen står till vet jag inte. Men jag lever i alla fall i tron om att jag kör 100/100 annars hade jag aldrig vågat "exprimentera" olika typer av körglädje...

Givetvis blir man ju påmind om att man inte är bäst i världen emellanåt. Men försöker ignorera det, och fortsätta mig intala att jag är bäst å har full koll på allt hehe wink

EDIT: Dock aldrig någonsin riskera någon annans säkerhet... Men bor väldigt öde. På en laglös glest befolkad ö smile

Senast redigerat av Rushman (31 december 2007)

Sky´s the limit...
_ZooN_ Blästrare/Lackerare
31 december 2007 · 651 Inlägg

Jag säger som dom flesta andra, jag kör som en gud och alla andra som en hög med skit wink big_smile

alain www.bimmerpower.org
31 december 2007 · 3 995 Inlägg

tokig bil förare jag är. är inte hastighets skyltar till dom som inte har körkort? big_smile
250-270 i Tyskland känns som ingenting med stor bil, underbar känsla och bara glider. cool
Klart att jag respekterar Hastigheter 30 är 30, 50 kan blir 70, 90 kan blir 120, 110 kan blir ???
Man måste tänka också att det kan ta länge tid att köra från 0 till 250 än 250 till 0.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
DeLorean Live the dream
31 december 2007 · 358 Inlägg

Hur kör jag? Antagligen kör jag mer mil och offtare än er andra.. (Mitt yrke) Ca:70 mil om dagen. Hur frågar du då.. Svaret är att jag bryter mot lagen... Jag skiter i körtider (det är ett måste i min bransch) Kör jag bra? Kanse..men inte när jag är trött. men i övrigt ligger jag nog i topp här. Jag har kört ett E.X mil utan olyckor, snarare avvärgt ett par, Racear på min fritid (Ett par mil till) Så hur ser jag på mitt körande? Jag är varken bäst eller sämst, Lite åt den högre skolan, men jag följer inte lagen alla gånger. Jag kommer aldrig bli en David Cholthart.

Senast redigerat av DeLorean (31 december 2007)

I want to die in my sleep like my grandfather..
Not screaming and yelling like the passengers in his car....
"DeLorean DMC-12 -82 Vin#10429"
Min bil underhålls här!!
De Lorean DMC-12 "Rostfri" (1982)
N0obee Mr:P
31 december 2007 · 28 Inlägg

Ja... Vad skall man svara på detta tro?

Anser att jag är grymm förare, Haft körkört sen 2001-09, Blev av med det 03-01. 230 km/h på 50 strecka. Fick ta om allt, Sen har jag haft oturen att krocka 11 Grr. Men bara varit vållande 1 av dessa. O i detta fall handlade det om en omlackering av en kofångare.

påpekar att jag kör 6000 mil/år.

Skulle säga att jag är 75 % iaf smile

Just Turbo SHIT! And Sushi Power
loudness
31 december 2007 · 4 554 Inlägg

som peter apelgren sa man e ju fan inte mer än människa tongue kan inte äsga kag kör spec bra fast inte dåligt heller ligger nog lite över mitten kan inte alla regler men upprör inte andra trefikanter iaf

Nova_70
31 december 2007 · 104 Inlägg

Kör fet & stor pickup med V8.....behöver inte köra bra, folk blir så hjälpsamma & vänliga i trafiken ändå, flyttar på sig gör dom oxå när dom ser bowtie-emblemet i innerbackspegeln.... Men när jag kör min Micra kör jag väldigt bra ...tycker jag : )

Dogs have owners, cats have staff....
Chevrolet K1500 "SOPTRUCK III" (1991)
Mankan1978 Son Of Murphy
31 december 2007 · 782 Inlägg

KHRacing skrev:
Vad anser du om din egen körteknik bakom ratten ?

hur anpassar du dig exempelvis till ett övergångsställe ?

Jag saktar farten lite lagom - även om det är tokfritt om inga gående inom synhåll.

Det står en bil på väggrenen på en motorväg - vad gör du ?

SJälv så blinkar jag alltid vänster / lägger mig i vänster körfält.

----------------------------------------------------------------------------------

Hur BRA kör du på en skala 1 -100 ?

1 = kass ---------- 100 =Shumacher


Själv så skulle jag vilja placera mig i den övre 1/4 av skalen.




GOTT NYTT ÅR PÅ ER & KÖR FÖRSIKTIGT.

K

Nu vill jag inte vara sådan, så här i Nyårstider o så. Men folk som tycker dom är bra i trafiken är en trafikfara! sad Dom tror alltid dom gör rätt i trafiken o att alla andra gör fel, vilket kan få dåliga koncekvenser.
Däremot kan man vara erfaren i trafiken, men det räcker inte 5-10år till på långa vägar.

En bra förare däremot i mina ögon är en sådan som ser till sina egna och andras fel, och till nästa gång då ändrar sitt beteende.
Man ligger inte 110km/h på motorväg i spöregn, bara för att man KAN det! Utan man ligger kanske 90km/h för att vara säker på att klara en eventuellt kommande situation.
Jag kan tänka mig att min farsgubbe är en bra bilförare, men han har haft körkort i 41år också... tongue Och många klagar på honom så som han kör, men han kör med hjärnan!

Åter då till inläggets frågor:
Ja jag saktar ner farten vid ett övergångsställe. Oftast uppkommer sådant inom stad, där det är 50km/h, så jag ligger kanske i 35-40km/h.

Bil på väggrenen:
Om det är fritt så blinkar jag o går ut i vänsterfilen, annars drar jag mig så nära vänsterfilen som går, och håller god uppsikt mot den stannade bilen och passerar den i låg hastighet.

Var på skalan jag placerar mig?
45 kanske, på sin höjd.

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!
mebben Troligen galen...
31 december 2007 · 567 Inlägg

Mankan1978 skrev:
Däremot kan man vara erfaren i trafiken, men det räcker inte 5-10år till på långa vägar.

Är det åren eller milen som ger erfarenhet?

T.ex:
Jag har på de år jag haft körkort kört mer än dubbelt så många mil som min mor har kört totalt sedan 1968 då hon tog körkort.
Har då hon eller jag mest erfarenhet av att köra bil???

Bjork OEM <3
31 december 2007 · 6 957 Inlägg

N0obee skrev:

r-ted skrev:

N0obee skrev:
Ja... Vad skall man svara på detta tro?

Anser att jag är grymm förare, Haft körkört sen 2001-09, Blev av med det 03-01. 230 km/h på 50 strecka. Fick ta om allt, Sen har jag haft oturen att krocka 11 Grr. Men bara varit vållande 1 av dessa. O i detta fall handlade det om en omlackering av en kofångare.

påpekar att jag kör 6000 mil/år.

Skulle säga att jag är 75 % iaf smile

ja du måste ju vara skit grym 230km/h på en 50väg , tänk att sånna idioter får ta nytt körkort.
skulle ju bli av med körkortet 5år eller nått i den stilen

Äckliget feta gubbar som tror att de äger vägen för att de har en bil som de knappt har råd att avamortera lånen på, Borde inte heller ha körkort, Visst fan var det inte begåvat. Men som 18-åring gör man saker som inte är så jävla mogna. Men gammla gubbar som dig fattar väl inte de. Tror ju att ni äger vägen. Fast ni kör som krattor!

Fan tagga ner va mad
Tkr du va rätt dum som körde så fort.

Gott Nytt År, surpuppa wink (skoja bara)

Mvh

OEM <3
Mankan1978 Son Of Murphy
31 december 2007 · 782 Inlägg

mebben skrev:

Mankan1978 skrev:
Däremot kan man vara erfaren i trafiken, men det räcker inte 5-10år till på långa vägar.

Är det åren eller milen som ger erfarenhet?

T.ex:
Jag har på de år jag haft körkort kört mer än dubbelt så många mil som min mor har kört totalt sedan 1968 då hon tog körkort.
Har då hon eller jag mest erfarenhet av att köra bil???

Ja självklart är milen av betydelse. Men en sketen liten snorvalp på 20år som åkt 4000mil fram o tillbaka till skolan/jobbet sen han fick körkortet har ju ingen erfarenhet jämnfört med den som är ute o reser på ALLA vägar runt om.
T.ex. en inbiten Sthlmare kan ha haft körkort i 5år men har inte kört utanför tullarna. Han är då ingen bra bilförare i mina ögon

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!
mebben Troligen galen...
31 december 2007 · 567 Inlägg

Mankan1978 skrev:

mebben skrev:

Mankan1978 skrev:
Däremot kan man vara erfaren i trafiken, men det räcker inte 5-10år till på långa vägar.

Är det åren eller milen som ger erfarenhet?

T.ex:
Jag har på de år jag haft körkort kört mer än dubbelt så många mil som min mor har kört totalt sedan 1968 då hon tog körkort.
Har då hon eller jag mest erfarenhet av att köra bil???

Ja självklart är milen av betydelse. Men en sketen liten snorvalp på 20år som åkt 4000mil fram o tillbaka till skolan/jobbet sen han fick körkortet har ju ingen erfarenhet jämnfört med den som är ute o reser på ALLA vägar runt om.
T.ex. en inbiten Sthlmare kan ha haft körkort i 5år men har inte kört utanför tullarna. Han är då ingen bra bilförare i mina ögon

Självklart är det så, jag ville bara flytta fokus från att det enbart skulle vara åren som har betydelse och få igång lite diskussion om vad det är som ger en erfarenhet hos en förare...   wink

Team-Adolfsson Gödseldräng
31 december 2007 · 4 529 Inlägg

N0obee skrev:
Ja... Vad skall man svara på detta tro?

Anser att jag är grymm förare, Haft körkört sen 2001-09, Blev av med det 03-01. 230 km/h på 50 strecka. Fick ta om allt, Sen har jag haft oturen att krocka 11 Grr. Men bara varit vållande 1 av dessa. O i detta fall handlade det om en omlackering av en kofångare.

påpekar att jag kör 6000 mil/år.

Skulle säga att jag är 75 % iaf smile

Mankan1978 Son Of Murphy
31 december 2007 · 782 Inlägg

mebben skrev:

Mankan1978 skrev:

mebben skrev:

Är det åren eller milen som ger erfarenhet?

T.ex:
Jag har på de år jag haft körkort kört mer än dubbelt så många mil som min mor har kört totalt sedan 1968 då hon tog körkort.
Har då hon eller jag mest erfarenhet av att köra bil???

Ja självklart är milen av betydelse. Men en sketen liten snorvalp på 20år som åkt 4000mil fram o tillbaka till skolan/jobbet sen han fick körkortet har ju ingen erfarenhet jämnfört med den som är ute o reser på ALLA vägar runt om.
T.ex. en inbiten Sthlmare kan ha haft körkort i 5år men har inte kört utanför tullarna. Han är då ingen bra bilförare i mina ögon

Självklart är det så, jag ville bara flytta fokus från att det enbart skulle vara åren som har betydelse och få igång lite diskussion om vad det är som ger en erfarenhet hos en förare...   wink

Ja precis... smile
Minns en f.d. kompis som under sin (!) ÖVNINGSkörning (!) påstod sig vara en "sååå bra bilförare"! Fan höll på o flyga på han. Där satt vi 3 killar som haft körkort i kanske 4-5år då, och fanskapet påstod sig vara en BRA bilförare medan han höll på o övningskörde! Snacka om idiot!

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!
Bjork OEM <3
31 december 2007 · 6 957 Inlägg

r-ted skrev:

N0obee skrev:

r-ted skrev:

ja du måste ju vara skit grym 230km/h på en 50väg , tänk att sånna idioter får ta nytt körkort.
skulle ju bli av med körkortet 5år eller nått i den stilen

Äckliget feta gubbar som tror att de äger vägen för att de har en bil som de knappt har råd att avamortera lånen på, Borde inte heller ha körkort, Visst fan var det inte begåvat. Men som 18-åring gör man saker som inte är så jävla mogna. Men gammla gubbar som dig fattar väl inte de. Tror ju att ni äger vägen. Fast ni kör som krattor!

gamla gubbar som inte klarar av lånen ?? herregud vilka fördommar du har då .
jag är 26 år å det är inte så gammalt vettö.

vad jag har råd med eller itne hör knappast hit och hur jag kör har du ingen aning om.

Du har väl ganska fett jobb om ja minns rätt...jobbar i Norge..?

OEM <3
Tagg3N Konsult
31 december 2007 · 1 247 Inlägg

Tycker det är bara korkat att gnälla på folk som skriver på ett forum att de kör fort.
Sålänge du själv inte blir skadad ska man väl f*n inte bry sig?! Eller?

Blir trött på folk som gnäller när någon skrivit att det gått fort, vet du som gnäller hur vägarna ser ut? Om det bor mycket folk runt?

Jag själv kör inte som lagen tycker, men jag kör aldrig fort där det kan skada någon/några andra och jag tror nog många tänker lika. Race och dyl ska hållas på bana det tycker jag men vaf*n låt ungdomarna leka och sen ta konsekvenserna. Det är inte förrän då de lär sig ju!

Håll dig av vägarna om du är rädd istället...


Jag placerar mig själv någonstans mitt i, 50 ungefär eftersom jag fortfarande göra dumma saker men håller f*n på mig själv inne i städer, många gånger fått höra att jag kör som en pensionär men jag vill då inte köra på någon..

Tack för mig


Med (inte så) vänlig hälsning:
Kim

Senast redigerat av Tagg3N (31 december 2007)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang