Elektronisk laddtrycksstyrning, är jag ensam om det? (Gizzmo MS-IBC)

Jonnymoberg
3 januari 2008 ·
#1

http://www.garaget.org/gallery/archive/61236/221187_knoq6z.jpg
Gizzmo MS-IBC

jag har nyss fått hem min Gizzmo MS-IBC.

Nu undrar jag om någon har några erfarenheter av om det blir stor skillnad/fördel att styra laddtrycket elektroniskt ist för bara med WG-fjäder? är det någon som verkligen har några erfarenheter eller är jag den första?


här är lite fakta om Gizzmon:
http://www.creatix.se/Shop/Index.php?sArtId=CR-IBC
http://www.gizzmoelectronics.com/
http://www.gizzmoelectronics.co.uk/

Texten nedanför är direkt kopierad från: http://www.creatix.se

"Justerbart laddtryck upp till 3.5 BAR
Multi Scramble Boost.
Remote Scramble/Boost Memory button facility, dvs du kan ansluta en extern knapp för tex extra 0,3 bars laddtryck
Over-Boost varning
Selectable open/closed loop boost control
6 st laddtrycksminnen
40mhz Höghastighets RISC Processor
Omslutning i svart aluminium
Blå 7 segments LED display
Vita bakbelysta knappar
Fungerar även som elektronisk realtids laddtrycksmätare
Enkel 2-kabelsinstallation
Passar både extern och intern wastegate
Levereras komplett med monteringstillbehör


På svenska betyder alltså detta att du får en grym pryl som förutom att den fungerar som laddtrycksmätare även kan styra ditt laddtryck och din spool-up.
Dessutom medföljer extern knapp som du kan använda på två sätt:
Tex använder du den som scramble boost, dvs att du får extra boost när du trycker på knappen. Eller använder du knappen för att växla mellan dina kanaler - tex lägg upp en kanal för varje växel och tryck på knappen innan varje växling!
Det mest intressanta är gizzmoenhetens trademarkade multi scramble boost.

Multi-Scramble™ Supersnabb spetsning/uppjustering av laddtrycket.
Med ‘scramble’ funktionen hos enheten ökar laddtrycket under en kort tid med ytterligare 3lb under 5 sekunder innan den återgår till tidigare inställt laddtrycksvärde. Detta kan vara en fördel när du behöver en spetsning av motorns effekt mot slutet av ett jämnt race eller om du kör ett race och vill ha högre laddtryck vid högre växlar.

Multi-Scramble: Grepp är ofta ett problem under den första delen av ett race på strippen på grund av motoreffekten i förhållande till banans grepp; detta är speciellt tydligt för framhjulsdrivna turboladdade bilar. MS-IBC har två möjliga lösningar för detta. Lösning ett är att använda den snabba minnesväxlingen för att starta racet med en låg inställning tex. 8lb hos minne nummer 1 vid startlinjen och snabbt växla till nästa minne för mer laddtryck vid hägre växel osv... Fördelen med att använda denna metod är att du anpassar laddtrycket efter förutsättningarna i racet. Tex. 8lb på första växeln, 12lb på andra växeln, 20lb på tredje växeln etc. Lösning två är att använda multi-scramble.

Med multi scramble kan du starta racet med lägre laddtrycksinställning och när du har fått tillräckligt grepp kan du progressivt öka laddtrycket med multi-scramble. Om du återigen börjar spinna kan du avlsuta scramble och aktivera den igen så snart du återfått greppet.

Om du letar efter en överdesignad elektronisk laddtrycksstyrning med det senaste flashiga modet inom displayer, är Gizzmo MS-IBC inte svaret.

Gizzmo MS-IBC har istället försetts med en mycket lättläst, tresiffrig, blå LED laddtrycksdisplay och detta i en urstark, svartanodiserad aluminiumlåda.

Är du på jakt efter en elektronisk laddtrycksstyrning som ger en kompromisslös laddtrycksrespons och som har laddtrycksstyrning i sex steg, är Gizzmo MS-IBC det självklara valet och detta till ett pris som passar de flestas budget.

Bakgrund
MS-IBC är konstruerad för att ge optimal laddtrycksrespons och reglering av alla turboladdade motorer där en wastegate används, både extern och intern. Den har många funktioner och det är enkelt att ställa in MS-IBC för att få maximal effekt ur motorn. Med MS-IBC installerad i bilen, visas laddtrycket i realtid på displayen. MS-IBC har en MAP-sensorn känner av laddtrycket. När enheten visar "000" efter uppstarten och solenoiden är korrekt inmonterad, har du framgångsrikt installerat din Gizzmo MS-IBC.

Så här gör du
Installationen av MS-IBC är väldigt enkel och kan göras av nästan alla. Huvudenheten placeras på en lämplig plats i närheten av föraren. Anslut huvudenhetens ena strömkabel till en kabel som ger plus när nyckeln är i tändläge och den andra till jord i chassiet. När detta steg är slutfört, behöver du dra en tunn vakuumslang från MAP-sensorns uttag på baksidan av huvudenheten och därifrån ut till motorrummet. MS-IBC består även av en laddtrycksregulator (en solenoid som placeras i motorrummet) som ansluts med det medföljande kablaget till huvudenheten. Solenoiden skarvas sedan in på slangen som går till wastegaten. Vilken av solenoidens anslutningar som ska användas beror på om turbon har intern eller extern wastegate. Därefter ansluts vakuumslangen från huvudenheten till solenoiden. Ett enkelt installationsarbete, se bara till så att kablage och slang inte utsätts för extrem värme.

När installationen av enheten är färdig, är det dags att konfigurera MS-IBC styrningen. Först ställer du in MS-IBC så att den visar laddtryck i den enhet du själv önskar. Du kan välja mellan PSI, kPa eller BAR. Nästa steg är att ställa in och lagra din första laddtrycksparameter. MS-IBC kan spara upp till sex olika laddtrycksinställningar vilket är toppen för att ha anpassade inställningar för gatan, strippen, bromsbänk, och bränslen med olika oktantal. Du kan välja sex laddtrycksinställningar med sex olika stegs laddtrycksstyrning med det medlevererade fjärreglaget.

Grundläggande programmering
Det är bäst att starta processen i "OPEN" loop reglerläge med laddtryck duty cycle inställd på 10 procent. Efter körning med max gaspådrag på treans växel, registrerar MS-IBC maximalt uppnådd laddtrycksnivå. MS-IBC mäter laddtrycksnivån och när den hittat ett maximalt laddtryck som varit stabilt under minst en halv sekund, används detta som referensvärde för MAXIMALT STABILT LADDTRYCK för just denna specifika duty cycle inställning. Skriv ned detta nummer och öka duty cycle till 20 procent för att utföra ännu en fullgaskörning. Om första körningen ger 12psi laddtryck och andra körningen ger 15psi laddtryck, har detta givit dig en bild av boost-to-duty-cycle förhållandet hos turbosystemet i din bil.

Med denna information kan du nu justera duty cycle tills du uppnått önskad laddtrycksnivå. I ovanstående exempel leder 10 procent ökning av duty cycle till en ökning av laddtrycket med 3psi. Vi kan därmed uppskatta att en inställning av 30 procent duty cycle skulle resultera i ett laddtryck av 18psi. Det är en bra ide att aldrig höja duty cycle mer än 10% åt gången eftersom du kan överskrida önskad laddtrycksnivå. När du har verifierat duty cycle inställningen för din önskade laddtrycksnivå, kan du testa att byta läge till "CLOSED" loop. I closed läge, övervakar MS-IBC laddtrycket och reglerar kontinuerligt duty cycle för att stabilisera laddtrycket. När du väljer bland de olika laddtrycksinställningarna från de sex minnespositionerna, visar MS-IBC minnesnumret på displayen, följt av MAXIMALT STABILT LADDTRYCK för detta minne innan den går över till realtidsläge och övervakning av laddtrycket.

Avancerad programmering
I tillägg till inställning av duty cycle och reglerläge (open/closed) för varje av de sex inställbara laddtrycksnivåerna, kan du även ställa in förstärkningsnivå. Att öka förstärkningen ökar laddtrycksresponsen. Den ökar även laddtryckets översvängning. Översvängning av laddtryck är den mängd ytterligare laddtryck som uppnås innan trycket svänger in till önskad nivå. För att ställa in förstärkningsnivån, är det bäst att datalogga laddtrycket i förhållande till motorvarvtalet (rpm) för att se hur mycket laddtrycket svänger över vid respektive förstärkningsnivå.

Senast redigerat av Jonnymoberg (3 januari 2008)

DLS
21 maj 2008 · 258 Inlägg
#2

Är intresserad av Gizzmon, hur funkar den tycker du? smile

"She said its just a car, I said you're just a girl"
AeroMalm BMW fantast
21 maj 2008 · 1 172 Inlägg
#3

jag har den... satt på när jag köpte den.. har testat att justera laddet lita grann.. rätt lått, men man gör det i blindo känns det som...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!
shogun
21 maj 2008 · 2 117 Inlägg
#4

Hehe...känner igen den där texten lol

Det är ett väldigt lättinstallerat system. Gjorde det på en 200:a på väg från Japmeet för ett tag sedan. Hela installationen tog mindre än en halvtimma och vi gjorde det på en parkering utanför ett burgerhak.

Jämfört med pysventilen som satt där innan så höll turbon uppe trycket mycket bättre och bilen kändes helt klart rappare. Eftersom den inte pyser hela tiden så blir responsen förbättrad. Justeringen av laddtrycket var busenkelt. Ut och gasa, tryck på knappen när önskat laddtryck är uppnått, spara...

Festlig liten pryl det där. Jag gillar speciellt den lilla reglerventilen.

Stefan Varberg Supraman
21 maj 2008 · 2 300 Inlägg
#5

Elektroniskt e mkt bätte.
Enklare och mer exakt samt säkrare mot laddtryckspikar.

Har apexi själv men samma sak, en mkt bra.
Känns bättre helt enkelt

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
DLS
21 maj 2008 · 258 Inlägg
#6

Nån som testat o märkt nån skillnad på att köra open loop vs closed loop?

"She said its just a car, I said you're just a girl"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang