4858
Sök

Slitage på motorn om man tankar etanol?

3 235 Inlägg
5 januari 2008
Trådstartare
Hej,

undrar om man sliter på motorn om man tankar en viss procent etanol i bensinen.
Bilen är inte etanolkonverterad, men jag vet att den klarar ca 20% inblandning.
Bensin innehåller ju smörjmedel, men innehåller etanol det, eller sliter man mer på motorn?

1 587 Inlägg
5 januari 2008
Bra fråga big_smile !!

1 241 Inlägg
5 januari 2008
Motorn klarar mer än 20% etanol. Jag kör min 900a på 50% etanol, funkar finfint... Byter olja lite oftare bara.

3 235 Inlägg
5 januari 2008
Trådstartare
master_lars skrev:
Motorn klarar mer än 20% etanol. Jag kör min 900a på 50% etanol, funkar finfint... Byter olja lite oftare bara.

Helt rätt, vissa motorer klarar rätt stor procent etanol i tanken, medan andra inte gör det.

Men tillbaka till frågan: slits motorn mer då? Och om ja, finns det i så fall nåt man kan göra för att unvika onödigt slitage? Som t ex bränsletillsatser, eller tvåtaktsolja...I don't know, something?

1 241 Inlägg
5 januari 2008
Inte tvåtaktsolja, då har du sönder katten om du har någon... Det spriten gör att packningar och liknande tar stryk, de torkar ut. men säg att du tankar 20-30% etanol så är det inga problem... Bara man byter olja lite oftare, så håller sakerna lika länge som annars.

emil1986
5 januari 2008
Dagens bensin innehåller redan en del etanol, mer än det är inte alls bra. Det sliter på motorn, gör så att du måste serva bilen oftare, gör så att bilen drar mer bränsle och ökar utsläppen av gift eftersom en vanlig motor inte är gjord för etanol.

2 126 Inlägg
5 januari 2008
Tänk bara på att bilen kan bli mer svårstartad med etanolblandning och gå som en påse nötter tills motorn blivit lite varm!!! Kör själv på 20-30% etanol i Forden!!
Får inte glömma bort att det e 15% bensin i E85 utom på vintern då dom blandar i mer bensin!!

Sök