Urkas skrev:
En jävla massa text det där.

Och ändå har jag faktiskt lika rätt ändå. För rent tekniskt är en HDR en 32-bit floatbild. Ja, den är det. Jag har ett antal personer på mitt jobb som har sett den här tråden ibland när jag surfat in här och säger ungefär samma sak som jag. Och det är personer som är betydligt mer tekniska än vad jag är. Sen kan du ju kolla upp vad guden Paul Debevec säger om saken också.
Men som jag sa, rent TEKNISKT är en hdr 32-bit. Men rent visuellt så bara man trycker ihop det på rätt sätt så duger en 8-bit jpg finfint. Så många bilder som är postade i den här tråden tycker jag är mycket bra grejer. Till och med jag postade en för några sidor sen.
Däremot dom bilderna som Lidodido (no offence!) postade på toppen förra sidan (om man kör standardvisning för forumet vill säga

) är helt åt helvete fel om det ska vara hdr. Visst, man kan gilla stilen, men att kalla det hdr är inte rätt.
Jag säger INTE att du har fel, men som jag skrev, du tittar på detta ur en grafikers perspektiv, ENDAST. Och det är där diskutionen uppstår. (Om vad som räknas som HDR och inte) Resten av oss som sitter och skriver här i tråden, eller åtminstånde 99,9% av oss, ser HDR som att man bätrar på bilden med flera exponeringssteg än vad kameran klarar. Och allt e flesta är ute efter, är bilder som ser OK ut på en skärm som ändå bara klarar av att visa 8 bitars djup. (Knappt det.)
Urkas skrev:
Men det jag gjorde var att sätta ihop hdr-bilden direkt i photoshop utifrån tre eller flera 12-bit raw bilder. Och då får jag ju en 32-bit bild som jag måste dra ner till 16 eller 8 bit.
Den där får du gärna utvekla vidare, för du tappade bort mig på vägen

?
Hur blir bilden 32 bitar? Tar du tre 12 bitars bilder och gångrar, blir de 36 bitar, eller?
Om man maskerar bort felexponerade delar i en 12 bitars bild, och lägger resten på en annan 12 bitars bild, borde ju summan fortfarande vara 12 bitar... Som sagt, du tappade mig där, förklara gärna om du har lust.
Urkas skrev:
Och föresten, man kan faktiskt tjäna en del på att jobba i 16-bit även fast bilden man arbetar med är 8-bit från början. Man slipper nämligen nåt som heter "posterization".
Läs lite mer
här. För övrigt grymt bra sida som aaaalla borde läsa igenom. Finns mycket att lära.
tackar för länken. Lärde man sig nått nytt idag också.

Fast som det står på sidan, Posterization uppstår när man drar i histogrammet. Det gör jag (nästan) aldrig när jag gör HDR. Och det är väl lite tanken med HDR så som vi andra jobbar. Istället för att gå och ändra i histogrammet, byter vi ju ut den dåligt exponerade delen i bilden mot en som är bra. =Ingen posterization.
Urkas skrev:
Kan föresten säga att du är en av dom som jag har en del respekt för här, men dock så har jag fortfarande lika mycket rätt som förut, för jag vet faktiskt vad jag pratar om.

Fast så fort du har mer rätt än mig så är du den första som får veta det.

Tackar för det! Jag har insett för ganska många sidor sedan att du sitter inne med massor med kunskap i ämnet. Vad jag har försökt att påpeka några ggr är att du har svårt att se detta från en lekmans sida. (Resten av oss som inte jobbar som grafiker.

)
Vi har INGEN som helst nytta av alla bitar som du som proffs arbetar med. För vi kan inte se dem! De flesta av oss sitter väl idag med vanliga LCD skärmar? Vad kan en sådan återge? 16000 färger? Mera?
Jag vet att det finns skärmar som klarar av att återge flera färger än 8 bitar färg djup. (Du sitter med stor sannorlikhet vid ett gäng sådanna på jobbet, kanske hemma med?) Men de kostar minst 3x mot vad motsvarande "vanlig" skärm kostar, så det är inte många här som här som sitter med sådan.
Vi får hålla oss till jpg (Som går att posta på nätet, går att skicka över nätet för framkalning på fotopapper.) och vanliga skärmar. Därför pratar de aldra flesta här om HDR gjord i jpg, 8 bitar.
Det må vara att det inte klassas som HDR av proffsen, men om man säger en sak nog många gånger, så blir den sann. Den 8 bitars HDR vi pratar här, har blivit sann iom att vi döpt den till det. INTE samma HDR som grafiker arbetar med. Men HDR lika förbannat ändå!

EDIT:
Jag lade in
länken du postadesom favorit, skall utforska sidan lite nogrannare när jag får tid.