kostnad och hur gör man för att diffa en bak axel på 740?

Ekbl0m Stövarn
9 januari 2008 · 225 Inlägg

tjenare hade tänkt att diffa bakaxeln men vet inte direkt hur man gör och hur mycket det kostar.

mvh niklas

Jag såg ljuset i tunneln men det var visst tåget
Saffranskalle Palfinger tekniker
9 januari 2008 · 1 248 Inlägg

köp en på skroten istället det e lättare tongue

Volvo Xc70 (2001)
Ekbl0m Stövarn
9 januari 2008 · 225 Inlägg

jo det kanske är sant men har inte ens ett garag att byta den på sen är bakaxeln som sitter på nu i ricktigt fint skick:P

Jag såg ljuset i tunneln men det var visst tåget
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
9 januari 2008 · 5 042 Inlägg

Du kan göra det gratis med men det rekomenderas ej!
Bara svetsa ihop axeln! Mycket svets,
Men tycker du ska ha Detroitlocker diff .

C H E V R O L E T <3
Saffranskalle Palfinger tekniker
9 januari 2008 · 1 248 Inlägg

ja men du måste nästan ha en lyft för att göra om till diffat om du inte ska ha aga diff

Volvo Xc70 (2001)
Ekbl0m Stövarn
9 januari 2008 · 225 Inlägg

Children-Of-Bodom skrev:
Du kan göra det gratis med men det rekomenderas ej!
Bara svetsa ihop axeln! Mycket svets,
Men tycker du ska ha Detroitlocker diff .

okok men hur fixar man det och hur mycket kostar det skiten? alltså Detroitlocker diffen?

Jag såg ljuset i tunneln men det var visst tåget
Saffranskalle Palfinger tekniker
9 januari 2008 · 1 248 Inlägg

det finns på bakaxel.se

Volvo Xc70 (2001)
Sharky
10 januari 2008 · 10 287 Inlägg

Byta diff kräver också en del. Vet du hur man mäter in kuggflankspelet?

/Göran

Ekbl0m skrev:
jo det kanske är sant men har inte ens ett garag att byta den på sen är bakaxeln som sitter på nu i ricktigt fint skick:P

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Germax
10 januari 2008 · 12 086 Inlägg

Sharky skrev:
Byta diff kräver också en del. Vet du hur man mäter in kuggflankspelet?

/Göran

Ekbl0m skrev:
jo det kanske är sant men har inte ens ett garag att byta den på sen är bakaxeln som sitter på nu i ricktigt fint skick:P

Det skulle jag vilja veta, dessutom vill jag veta vad en Detroitdiff är? Är de slang lr ett märke?

Saffranskalle Palfinger tekniker
10 januari 2008 · 1 248 Inlägg

det e inget slan diffen heter detroit locker men om du vill veta mer om den så står det på bakaxel.se

Volvo Xc70 (2001)
vickeH
10 januari 2008 · 151 Inlägg

vadmenas med, Ej diffad makaxel och diffad bakaxel? Mvh vicke

John87 Stolt Volvoägare
10 januari 2008 · 4 913 Inlägg

vickeH skrev:
vadmenas med, Ej diffad makaxel och diffad bakaxel? Mvh vicke

Om båda hjulen snurrar samtidigt eller om bara ett snurrar när du spinner.

Enklaste förklaringen jag kom på tongue

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Mickius
10 januari 2008 · 4 670 Inlägg

tydligen är de så att diffad bakaxel har alla!! odiffat är tillval med lätta ord.. så du har diffad just nu och vill ha odiffat... diffen ser till att hjulen snurrar olika snabbt o odiffat ser till att hjulen snurrar lika hela tiden...

Rätta mig om ja har fel!

MeloveGolf Vw trimmare
10 januari 2008 · 2 995 Inlägg

mickius skrev:
tydligen är de så att diffad bakaxel har alla!! odiffat är tillval med lätta ord.. så du har diffad just nu och vill ha odiffat... diffen ser till att hjulen snurrar olika snabbt o odiffat ser till att hjulen snurrar lika hela tiden...

Rätta mig om ja har fel!

Med en vanlig differental så snurrar hjulen olika fort vid kurvtagning rakt fram är det ingen skillnad...alla bilar Rwd/awd eller fwd har diff eller diffar mer korrekt benämnelse är diffspärr när du vill tvinga båda hjulen till samma hastighet oavsett situation...

finns andra modeller som gör dom "Halv stumma" olika diffbromsar eller lsd..rekommenderar hellre en sån om man vill kunn köra normalt/fickparkera osv..

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
twin_cam Smålänning
10 januari 2008 · 7 877 Inlägg

Men om du bakaxel är i bra skick så är det väll synd att plocka på nått som gör att den slits mer? Bättre att hämta en på skroten som sagt.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Pan
10 januari 2008 ·

tydligen är de så att diffad bakaxel har alla!! odiffat är tillval med lätta ord.. så du har diffad just nu och vill ha odiffat... diffen ser till att hjulen snurrar olika snabbt o odiffat ser till att hjulen snurrar lika hela tiden...

Rätta mig om ja har fel!

Du har så rätt jobbigt när alla bara å den diffar haha. Differens något diffar=skiljer sig tolkar jag det som iaf hjulen går inte lika långt i kurvor. Vem fan vill att bilen ska diffa tongue Inte jag iaf. Fattar inte vem som förvrängde detta begrepp från början?? jag sa också innan att bilar diffade när det var odiffat. Men nu vet jag bättre;)

Svetsdiff kmr att äta däck iaf. Så en detroitlocker är nog vettigare vet inte riktigt hur den funkar men den spärrar ju iaf smile

turboforssen Telge Drifting Team
10 januari 2008 · 5 398 Inlägg

mickius skrev:
tydligen är de så att diffad bakaxel har alla!! odiffat är tillval med lätta ord.. så du har diffad just nu och vill ha odiffat... diffen ser till att hjulen snurrar olika snabbt o odiffat ser till att hjulen snurrar lika hela tiden...

Rätta mig om ja har fel!

ne alla har inte diffat men alla har en differential smile diffa är lite slang:P

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
Marcus_89 Biltokig elektriker
10 januari 2008 · 3 352 Inlägg

Svetsdiffar du så kommer det låta fint från bakaxeln när du kör lungt i kurvor wink

Opelmadness German cars, quality and beyond
10 januari 2008 · 8 197 Inlägg

Svetsa inte för helsicke.. Om du har ett så bra skick på bakaxeln, så förstör du den bara. Plus att det är ett helvete att backa och svänga med svetsat. Och det blir oväsen...
Kosta på en riktig diffad axel, eller en Detroit Locker som dom säger. smile

MVH Thomas

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
turboforssen Telge Drifting Team
10 januari 2008 · 5 398 Inlägg

Irmscher Vectra skrev:
Svetsa inte för helsicke.. Om du har ett så bra skick på bakaxeln, så förstör du den bara. Plus att det är ett helvete att backa och svänga med svetsat. Och det blir oväsen...
Kosta på en riktig diffad axel, eller en Detroit Locker som dom säger. smile

MVH Thomas

nu är du kinkig svänga är ju skit lätt med diffat:) behöver knappt  vrida på ratten:P

Senast redigerat av turboforssen (10 januari 2008)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang