Privatist + Uppkörning= Omöjligt!

Jessieb
27 november 2005 · 5 Inlägg

Har nu kört bil ganska rutinmässigt i 8 år nu både på bilskola och som privatist.
Bestämde mig i höstas att göra allt på en gång, teorin klarade jag första försöket, gjorde halkan 1 vecka efter det utan problem.

Nu kommer vi till problemet...

Dom sista 5 månaderna har jag kört både på bilskola och privat varje dag 4-5 timmar.
Tänkte att du e det dags att köra upp så jag bokar en tid den 25/11, kom till vägverket i göteborg och skulle göra uppkörningen. så fort läraren ropade upp mig tänkte jag med en gång att det va kört! Han sa inte ett ljud i bilen utan suckade och stönade som att det va den tråkigaste bilturen han varit med om...samt att han letade fel. Jag va ganska nervös men inte så att jag tappade min konsentration..
Han ansåg att jag körde monotont men vafasen ska man inte göra det? Han sa att det e ganska bra att göra det men ändå inte..hmm.En som sak kör mot rött i en korsning då jag ska in på samma väg och bromsar för jag ser denna dåren...vill inte tvärnita så man kuggar på det utan saktade in så att jag ändå kunde stanna...under denna tiden ställer sig läraren på bromsen även att jag hade koll på läget...

Vet en som inte ens kunde parkera men fick ändå körkortet för denna personen gick på bilskola.

Dum som jag e har jag lagt ut nära 26000:- på körkort även om jag inte behövs det...ville bara vara stormsäker på att jag skulle klara uppkörningen.
Känns som det e världens diskriminering mot privatister...

Va gör man? Ska man bara köra upp genom sista-minuten bokning tills man e ruinerad och klarar det?

michael561 Rekondare
27 november 2005 · 289 Inlägg

Känns ju som om du kört bil i åtta år så borde det väl inte vara några som helst problem...skulle väl vara griniga uppkörningsfok då...

men om du lagt ut 26k så skulle det väl kännas hopplöst att bara sluta...?

BMW 530iA
Audi 100 2,0E
mrcelica
27 november 2005 · 1 639 Inlägg

Otur, själv har jag tagit lätt mc,tung mc samt bil för under 15000 på körskola, körde väll runt 18 lektioner för alla tre behörigheter, 7 för bil...

Man måste visa prov på större kunskaper som privatist, det är jag ganska övertygad om så det är inte säkert det blir billigare i slutändan..

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
chrizz Administratör
27 november 2005 · 11 790 Inlägg

Låter som att du är "färdigutbildad" ändå. 26k borde ju ha gett något. Det är bara köra igen och igen tills gubben blir på gott humör eller nåt. Han kanske hade en dålig dag, jag vet inte. Eller så hade du otur bara med trafiken.

Jag fick parkera på en stor parkering under uppkörningen. "kör in på den där parkeringen och hitta en bra plats" sa han. Jag åkte rätt in och hade en ledig plats precis rakt framför mig. Jag åkte rätt in, behövde inte ens svänga. "Är du nöjd?" frågade han när jag stod där. "Javisst, hehe" sa jag och sen var det bara köra tillbaka till vägverket =)

Edit: kan säga att jag övningskört nästan varje dag privat sen jag var 15 eller 16 (minns inte vilket år man fick börja?). Men jag gick runt 10 lektioner iaf sen på trafikskola. Man får lära sig mycket som man kanske inte tänker på som privatist... att bara köra privat är nog ingen höjdare, men det ger mycket trafikvana och bättre kontroll över bilen. Vilket nog är poängen också kan jag tänka mig.

Senast redigerat av chrizz (27 november 2005)

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
turboskåpet
27 november 2005 · 102 Inlägg

Jag frågade nämligen under uppkörning om dom skulle se bedömde någon skillnad på privatister och dom som gått på körskolan, men det gjorde dom inte sa dom. Jag körde som privatist och jag körde så slött på uppkörningen att jag var hyffsat nära på att kugga på det.. wink det kom en idiot som körde dubbelt så fort som man fick, och när vi höll på att köra ut i korsningen som han kom i fick vi tvärnita för att inte krocka, och igentligen om körskoleläraren ingriper så ska man kuggas men han ansåg att vi nitade samtidigt så det var ingen fara. Och jag klarade det på första försöket, och jag tyckte det bara fanns fördelar med att köra upp som privatist, billigare och det gick snabbare att fixa tider, mitt körkort gick på 4800kr..

n0jas OEM <3
27 november 2005 · 194 Inlägg

Jag har nog fixat de billigast körkortet ;D vad sägs om ca: 1000 kr för ett körkort hehe smile Inte fel ..

These days ♪♫
chrizz Administratör
27 november 2005 · 11 790 Inlägg

n0jas skrev:
Jag har nog fixat de billigast körkortet ;D vad sägs om ca: 1000 kr för ett körkort hehe smile Inte fel ..

då kan du säkert minst av oss alla också wink

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Darkie dARKiE
27 november 2005 · 5 031 Inlägg

n0jas skrev:
Jag har nog fixat de billigast körkortet ;D vad sägs om ca: 1000 kr för ett körkort hehe =) Inte fel ..

1000kr ? Bara halkan kostar 1500kr? teori 180 och uppkörning runt 800? är inte säker dock på uppkörnings kostnaden.   

det blir 2480kr ialf hur kunde ditt kosta 1000kr då?

har du köpt körkortet svart eller jobbar din mor/far på uppkörningsavdelningen?  hmm :D

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
pimp-in-rby
27 november 2005 ·

n0jas skrev:
Jag har nog fixat de billigast körkortet ;D vad sägs om ca: 1000 kr för ett körkort hehe smile Inte fel ..

dom som går på fordon i blekinge får det för 150:-

MarcusL #2573
27 november 2005 · 1 489 Inlägg

Jag fixade mitt körkort 20 dagar efter min födelsedag. Och då gjorde jag allting privat och sket i bilskolan. Totalt kostade mitt B-kort 2400:- och det tycker jag är helt OK. Lycka till med ditt körkort ! Det är inte omöjligt även om man kör privat !

Mvh Marcus

• Även den starka måste ta i när han skiter
zaza
27 november 2005 · 49 Inlägg

boka en ny tid och sen kör på den. ta inte sista minuten för där är dom oxå konstiga. dom tänker att du bara vill ha körkortet snabbt och så.
och till att dom som kör upp privat har svårare att klara uppkörningen på första försöket så är det nog sant. dom gör det lite svårare för att se att man verkligen kan köra. men det är inte omöjligt att man kan klara det om man kör upp privat har kompisar som gjort det

jag körde upp med en bilskola och de var bara att köra helt normalt. dom gjorde det inte så svårt det vara bara att köra upp på motorvägen och sen vända tillbaka och sen till vägverket.

Darkie dARKiE
27 november 2005 · 5 031 Inlägg

Jag tog körkort 2 ggr innan jag fyllde 19år.

körde med körskola första gången jag tog körkort. klara allt första försöket inget strul.

Andra gången gjorde jag det som privatist och klara det galant igen inga problem. så det går inget snack om det smile

Hoppas du fixar det nästa gång ialf smile /gl darkie

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Attenator
27 november 2005 · 404 Inlägg

Har tagit alla mina körkort som privatist utan problem, visst kollar de dig hårdare som privatist men det är enligt min mening bara bra då man i regel lärt sig betydligt mindre om man inte gått på körskola.

Det är bara att försöka igen och igen, nästa gång sitter det nog en annan person i sätet bredvid dig!

BMW 2002 (1972)
parayaCar
27 november 2005 · 424 Inlägg

jag tog tre lektioner på tre olika skolor och körde sedan upp. dom har ingen som helst aning om hur många lektioner du tagit, om du ens tagit några.

**// Toyota \\**
Germax
27 november 2005 · 12 086 Inlägg

Ok.. kört bil 4-5 timmar varje dag i 5 månader och övningskört i 8 år?tongue Hum.. tyvärr tror jag inte du ska ha körkort om du inte lärt dig köra än.

Jag känner folk så du kan få ditt körkort säkert för ytterligare 8000kr smile

Echelon
27 november 2005 · 186 Inlägg

MarcusL skrev:
Jag fixade mitt körkort 20 dagar efter min födelsedag. Och då gjorde jag allting privat och sket i bilskolan. Totalt kostade mitt B-kort 2400:- och det tycker jag är helt OK. Lycka till med ditt körkort ! Det är inte omöjligt även om man kör privat !

Mvh Marcus

inräknat bensin??? många missar denna faktorn då föräldrarna oftast betalar wink

Den största njutningen i livet är att gör det andra säger att man inte får göra
Volvo XC90 (2006)
Eliza Tro inte allt du hör om mig, sanningen är värre.
27 november 2005 · 991 Inlägg

kör upp i en annan stad, de brukar vara tt rekomendera..

Varför följa strömmen när de bränner mer kalorier att simma motströms?
www.mondoblog.se/misscarbon
Dodge Magnum SRT8 "VORTECH" (2006)
Jessieb
27 november 2005 · 5 Inlägg

FKoff det som gjort att jag inte har kört upp e att man inte har fått det gjort bara, handlar inte om att man inte kan köra för det har jag kunnat länge...bara att man har haft några avbrott under dom åren också. Som sagt det va första gången jag körde upp i fredags.
Och man borde väl klara av att köra efter att ha kört så mycket...eller? så den kommentaren--->tyvärr tror jag inte du ska ha körkort om du inte lärt dig köra än. <---- va ganska onödig...läs vad jag skrev i inlägget istället..

tobee
28 november 2005 · 735 Inlägg

Echelon skrev:
inräknat bensin??? många missar denna faktorn då föräldrarna oftast betalar wink

När jag tog mitt körkort som privatist körde vi aldrig bara för övningskörandets skull.. Alltid t.ex. till affären, släktingar etc etc. Med andra ord skulle dessa turer ändå köras så den summan kan man väl räkna bort då eller hur ? wink Tror nog de flesta kör på denna princip..

Jessieb
28 november 2005 · 5 Inlägg

dfå va det en uppkörning idag kl 14.15.....håll tummarna för mig nu big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang