16 januari 2008
Trådstartare
Märkt sedan några dagar att min höger fram bromsar har tagit slut på min volvo 740 glt 16v -90 genom att bromsarna ekade, gick in till volvo och kollade upp priset för skivor + klotsar för fram. Gav honom mitt registeringsnummer. Han gav mig prisuppgift och jag sa att jag skulle återkomma. Det gjorde jag och köpte alltihop idag.
Fick först fel klotsar eftersom jag inte visste vad jag hade, finns två olika. Det märkte jag direkt typ när en polare hjälpte till. Så vi stack tillbaka till volvo och bytte till de som passar min bil. Frågade då om jag hade fått rätt skivor, då sa han ja. Okej då åkte jag tillbaka till verkstaden och fixade skiten, tog ett tag för att få loss oket och skivan för att det var mycket rost och seg som fan var skiten. Första gången som skivorna byts och bilen har rullat 20000mil precis. Farsan är den enda ägaren så därför är den extrem rostig och seg. Tog en timme (första gången jag bytar bromsar) så när jag skulle sätta dit den nya skivan tänkte jag, lätt som en plätt. Skulle sätta dit okhållaren (antar att det heter så). Märkte då att skivan var 6mm tjockare än min gamla. Jaha tänkte jag, hur fan ska detta gå till nu då.. Eftersom han sa det var rätt så trodde jag att jag skulle slipa bort lite rost + lite mer för skivan är ny...det gjorde jag och jag hade bara tillgång till en fin fil som knappt tog något. Tog långt tid och till sist fick jag dit skiten. Men när jag skulle spänna okhållaren så kunde inte skivan röra på sig. Då gav jag upp och det var för 20min sedan. Har totalt varit där 5h helt frustrerad och inte fått något bytt.
Vad tycker ni jag ska begära av Volvo ? Själv tycker jag att de ska utföra jobbet gratis imorgon eller ge mig rabatt på skivorna som jag har köpt redan. Eller är detta för mycket begärt?