4339
Sök

Byte av bromsar till en volvo 740 - delarna köptes hos Volvo.

555 Inlägg
16 januari 2008
Trådstartare
Märkt sedan några dagar att min höger fram bromsar har tagit slut på min volvo 740 glt 16v -90 genom att bromsarna ekade, gick in till volvo och kollade upp priset för skivor + klotsar för fram. Gav honom mitt registeringsnummer. Han gav mig prisuppgift och jag sa att jag skulle återkomma. Det gjorde jag och köpte alltihop idag.

Fick först fel klotsar eftersom jag inte visste vad jag hade, finns två olika. Det märkte jag direkt typ när en polare hjälpte till. Så vi stack tillbaka till volvo och bytte till de som passar min bil. Frågade då om jag hade fått rätt skivor, då sa han ja. Okej då åkte jag tillbaka till verkstaden och fixade skiten, tog ett tag för att få loss oket och skivan för att det var mycket rost och seg som fan var skiten. Första gången som skivorna byts och bilen har rullat 20000mil precis. Farsan är den enda ägaren så därför är den extrem rostig och seg. Tog en timme (första gången jag bytar bromsar) så när jag skulle sätta dit den nya skivan tänkte jag, lätt som en plätt. Skulle sätta dit okhållaren (antar att det heter så). Märkte då att skivan var 6mm tjockare än min gamla. Jaha tänkte jag, hur fan ska detta gå till nu då.. Eftersom han sa det var rätt så trodde jag att jag skulle slipa bort lite rost + lite mer för skivan är ny...det gjorde jag och jag hade bara tillgång till en fin fil som knappt tog något. Tog långt tid och till sist fick jag dit skiten. Men när jag skulle spänna okhållaren så kunde inte skivan röra på sig. Då gav jag upp och det var för 20min sedan. Har totalt varit där 5h helt frustrerad och inte fått något bytt.

Vad tycker ni jag ska begära av Volvo ? Själv tycker jag att de ska utföra jobbet gratis imorgon eller ge mig rabatt på skivorna som jag har köpt redan. Eller är detta för mycket begärt?

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
16 januari 2008
finns så många olika skivor så jag förstår att det är svårt för dom  tror det finns 5 eller sex stycken olika till 740

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

555 Inlägg
16 januari 2008
Trådstartare
Jo, men han frågade mig registeringsnummer, och frågade om jag hade abs eller inte. Jag svarade ja. Sedan gav han mig ett par skivor. Ska inte det räcka? dessutom frågade jag honom en extra gång när jag fick fel klotsar för jag trodde det skulle vara andra skivor då men han sa det var rätt som jag hade fått.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
16 januari 2008
åk å skäll på dom i alla fall   å försök att få rabatt  smile

Fortare än kvickt
241 Inlägg
16 januari 2008
finns inte så mycket man kan begära. så länge delarna inte orsakat skada på din bil är de inte skyldiga att ersätta nåt. det ska däremot inte innebära några problem att byta skivor till de som är rätt, och sen om de vill visa lite "goodwill" (vilket de absolut borde vilja) så ger de dig lite rabatt på dem. om det var killen på volvo som sa åt dig att gå lös på skivorna med en fil så ska inte det vara någon anledning till att inte få nya grejor heller. var vänlig men väldigt bestämd, det brukar alltid ge bäst resultat.

Akta lacken pappskalle!

2 126 Inlägg
16 januari 2008
Att dom e 6mm tjockare än dina gamla skivor e ju inte så konstigt då dom gamla rullat 20000mil ju!
Pressade du tillbaka kolven i oket?
Sen kan det sitta lite tight innan man slitet till det ju, du bytte ju både skivor och klotsar!

375 Inlägg
16 januari 2008
turboforssen skrev:
finns så många olika skivor så jag förstår att det är svårt för dom  tror det finns 5 eller sex stycken olika till 740

finns 5 olika skivor.
3 för bilar utan ABS och 2 med ABS.

Angående tjocklek så är det skumt.
Om du pressar in kolvarna i oket maximalt och sätter dit beläggen så ska det inte behövas slipas ngt, förutom på glidytorna ( på okhållaren) där det ska fettas in med kopparpasta.

När det är helt nya bromsar och skivor så kan det vara lite trögt att snurra skivan men det ska gå att snuttra skivan relativt lätt om du har monterat dit ett däck.

Men någontyp av ersättnign bör dem ge dig. typ rabatt eller ngt.
Dem har väldigt högt påslag på sina delar, så runt 25% ska dem kunna ge dig.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
16 januari 2008
det finns en skiva som är tjockare än dom andra så det är inte så skumt

2 126 Inlägg
16 januari 2008
Står det inte på B-stolpen vilket bromssystem man har på en 740? sitter väl en en klisterlapp där har jag för mig! Längesedan jag hade 740 ju!

555 Inlägg
16 januari 2008
Trådstartare
Nej nu fattar jag inte vad vissa har skrivit. Jag slipade på okhållaren. Inte skivorna. Har bara öppnat och testat montera.

Men det är inte bromsoket som är för smalt. Det är okhållaren. där man lägger bromsklotsarna och där man lägger oket. Som man fäster med två skruvar, uppe och nere. Den gick inte in eftersom skivan var för bred. Inget med bromsoket.

25% säger någon.

Är det max jag kan få? för jag har slösat typ 5h på detta! vet att de inte kan stå för det men säger han att det är rätt skivor så utgår man från det och börjar slipa skiten för trodde det var rosten men märkte att man har 3-4mm till godo på de gamla. och -2-3mm på de nya. Jag slipade tills det var typ 1mm i godo men det försvann när jag spände på skruvarna.

375 Inlägg
17 januari 2008
Synd att du inte har bild, för då kunde man lättare fundera ut hur det ser ut.

Men antagligen har du fått den tjockare skivan som en nämnde att det fanns

Och 25% är vad jag antar du kan få ut, en del är riktigt mariga. Ex Micro är extremt svåra att få rabatt på brukar ibland få till med 15% men det är inte det lättaste.

http://upload.hacked.free-bsd.org/JKB/Nya_okhallaren_pa_plats.JPG
http://www.bikeguide.se/ok.JPG
Senast redigerat av Andreas_ace (17 januari 2008)

2 126 Inlägg
17 januari 2008
Nu fatta jag vad du menar! Ok hållaren som inte passar längre då skivan e för tjock!
Fattar det som att den ligger emot skivan när du skruvar dit den!!!
Har jag fattat det rätt?

555 Inlägg
17 januari 2008
Trådstartare
Nummer 14 och den på bilden är det jag menar. Gick ej trycka in skiten eftersom den var för smal och skivan var för tjock.

555 Inlägg
17 januari 2008
Trådstartare
Ja, exakt så menar jag BIG_NJ. Först passade den inte alls, sedan slipade jag bort ganska mycket med en handfil! tog några timmar för att få bort 3-4mm. Sen skruvade jag så gick den in lite. Så då var det meningslöst och fortsätta för att slipa 2mm till kanske.

1 867 Inlägg
17 januari 2008
Åk tillbaka och kasta skivorna i ansiktet på volvokillarna, sen sticker du ner till Mekonomen och köper skivor som passar.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

555 Inlägg
17 januari 2008
Trådstartare
Nja, lite väl. Enda anledningen att jag handlar där är för att farsan vill ha orginalgrejer på sin bil.

375 Inlägg
17 januari 2008
Varför ska orgiandelar vara bättre när dem inte ens själva kan sälja sina egna produkter?

2 126 Inlägg
17 januari 2008
Oftast e alla skivor tillverkade på samma fabrik bara andra kartonger!!! (Made in China)

Så gjorde vi på pappersbruket i Klippan när jag jobbade där, körde ju Xerox, Canon m fl ifrån samma rulle papper, ingen skillnad på kvalitén bara priset o märket!!!
Jag brukar kolla om Mekonomen har delar till min och vad dom kostar sedan kör jag till AD-center och ger 100-300 kr mindre för delarna än vad dom kostade på Mekonomen!!! big_smile

555 Inlägg
17 januari 2008
Trådstartare
Som sagt, inte jag som äger bilen, inte heller jag som betalar för det eftersom jag normalt kör en annan bil men lånar tills jag köper en ny bil. Men lite för mycket off topic.

Sök