3457
Sök

Någon som är duktig på växellådor?

Os Difuntos
1 822 Inlägg
17 januari 2008
Trådstartare
Jag har en rak6a från ford årsmodell 67, just nu sitter det en automatlåda på men jag vill konvertera den till nyare 6 petad manuell. Nu till frågan finns det någon här som kan detta eller känner nån som är duktig på just konvertering av lådor + kunna tillverka en adapter platta? då jag inte har någon större erfarenhet av lådor skulle jag bli tacksam om nån skulle kunna tipsa om nån låda som håller för runt 250hp och upp till 500-600nm, dock får den inte kosta skortan.
MVH Martin

Guns dont kill people, Chuck Norris kills people.

Os Difuntos
1 822 Inlägg
18 januari 2008
Trådstartare
Inte nån som vet?

Smålänning
7 887 Inlägg
18 januari 2008
camaro67 skrev:
De borde ju finnas lådor som passar rakt på. Men vad är de för bil det sitter i?

Precis... Bil vill vi veta...

Motorn är en -67 fordsexa.. Antar att den kommer från mustang eller liknande.

Är det samma bultdelnng som V8:an så lär det finnas både sprängkåpor, svänghjul, kopplingar och växellådor som passar bolt on bara du letar..

Är det däremot en europeisk fordsexa (taunus, granada etc) så finns det redan manuella 4-växlade, men det finns säkert någon om du letar som kan göra en adapterplatta till en BMW låda eller så. Men det är inte gratis.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

129 Inlägg
18 januari 2008
det är bolt on bara, iaf 3 petade manuella vet ja är bolt on hehe,

Os Difuntos
1 822 Inlägg
18 januari 2008
Trådstartare
Det e en Ford Falcon det handlar om, och det är samma 6a som sitter i mustangen.

Meister
6 763 Inlägg
18 januari 2008
baca skrev:
Det e en Ford Falcon det handlar om, och det är samma 6a som sitter i mustangen.

Okej. Då finns det ju lådor att köpa iaf. Kolla på http://summitracing.com/ De har mycke lådor och sånt. Vet du vad de är för låda som sitter i nu?  Om du vet de så kan man kanske luska ut om de passar med en låda passande v8:orna

Os Difuntos
1 822 Inlägg
18 januari 2008
Trådstartare
camaro67 skrev:
baca skrev:

Okej. Då finns det ju lådor att köpa iaf. Kolla på http://summitracing.com/ De har mycke lådor och sånt. Vet du vad de är för låda som sitter i nu?  Om du vet de så kan man kanske luska ut om de passar med en låda passande v8:orna

antingen är jag väldigt trött eller så e jag bara dum i huvudet jag hittar fan varken lådor eller adapter plattor på summit!

Os Difuntos
1 822 Inlägg
18 januari 2008
Trådstartare
Nu hittade jag å måste bara säga, Satan vad billigt det är å handla från USA, får en heavy duty låda för 8000...

245 Inlägg
19 januari 2008
Räkna med tull, frakt och moms så blir det tyvärr inte riktigt lika billigt. Hur mycket det kan bli får du kolla med tullverket som sköter om detta.

Meister
6 763 Inlägg
19 januari 2008
olirc skrev:
Räkna med tull, frakt och moms så blir det tyvärr inte riktigt lika billigt. Hur mycket det kan bli får du kolla med tullverket som sköter om detta.

Om man tar genom gotrading så har man grejorna hemma för 10kr/dollar så de blir ganska billigt iaf. big_smile

310 Inlägg
19 januari 2008
Handla från USA: varan + frakt + 8%tull och 25% moms

945 Inlägg
19 januari 2008
baca skrev:
Jag har en rak6a från ford årsmodell 67, just nu sitter det en automatlåda på men jag vill konvertera den till nyare 6 petad manuell. Nu till frågan finns det någon här som kan detta eller känner nån som är duktig på just konvertering av lådor + kunna tillverka en adapter platta? då jag inte har någon större erfarenhet av lådor skulle jag bli tacksam om nån skulle kunna tipsa om nån låda som håller för runt 250hp och upp till 500-600nm, dock får den inte kosta skortan.
MVH Martin

Till att börja med tycker jag att du ska ta och ringa till Inge Ellburg.
Han har en firma som heter US car service i stockholm telefon numret är 08-7444704.
Kan lova att han har sylar till dig på hyllan.
Iofs beggat ,men allt brukar vara genomgånget och helt schysst.
Det Inge inte vet om ford är inte värt att veta kan jag säga. fråga vem som helst som ar insatta i fordar och meckar med dom: Vi alla känner till honom och har alla sökt hjälp hos honom nån gång.

OT.
Lite kuriosa om Inge.
Han har en shelby cobra original.
En dag när jag kom ner så stog den ute på gården, jag frågade om han hade vart ute och ritat streck. Han svarade, näe va tvungen å få plats med en 64 1/2 som jag ska renovera motorn på.
Jag garvade och sa -men då köper jag cobran av dig, här ute kan den ju inte stå.
Han garvade ännu högre kollade på min 68:a å sa.
-Grabben det har inte du råd med.
Sen garvade vi båda två.

blinka blått om du vill rejsa!

Meister
6 763 Inlägg
19 januari 2008
Master PH skrev:
Handla från USA: varan + frakt + 8%tull och 25% moms

Mende ska vara in räknat om man tar genom gotrading. Annars ligger jag risigt till roll

945 Inlägg
19 januari 2008
camaro67 skrev:
Jag sitter själv nu på summits sida och kollar lådor. Hur mycket är 600 ft.-lbs i Nm?

1 foot pound = 1,36 NM
alltså är 600 foot pounds 816 NM

blinka blått om du vill rejsa!

Os Difuntos
1 822 Inlägg
19 januari 2008
Trådstartare
tack för alla tips, men om man köper från usa så tro fan inte att man betalar skatt, utan man skickar den till island i en container på en liten "mellanlandning" sen tar du den direkt till sverige å hämtar ut den utan att betala en krona i skatt. ett litet tips bara för er som vill ta hem lite större saker från staterna.

Reparatör
630 Inlägg
20 januari 2008
baca skrev:
tack för alla tips, men om man köper från usa så tro fan inte att man betalar skatt, utan man skickar den till island i en container på en liten "mellanlandning" sen tar du den direkt till sverige å hämtar ut den utan att betala en krona i skatt. ett litet tips bara för er som vill ta hem lite större saker från staterna.

detta påhitt får du gärna förklara lite mer . Skickar då tex summit gubbarna en speciell container som studsar till på island för att tappa alla krav på moms å skatt eller hur menar du nu ?? yikes

Os Difuntos
1 822 Inlägg
20 januari 2008
Trådstartare
mektrollet skrev:
baca skrev:

detta påhitt får du gärna förklara lite mer . Skickar då tex summit gubbarna en speciell container som studsar till på island för att tappa alla krav på moms å skatt eller hur menar du nu ?? yikes

HEHE förstår att det låter lite konstigt, Det finns företag i staterna som har det som specialitet att gör så när något ska gå till europa i detta fall sverige (vi kallar företaget för XXX), Sen Tar man kontakt med det beröda företaget (XXX) och säger hur mkt plats man behöver i en container och om det är stapelbart etc etc, Sen köper man den sak i USA som man skall ha, men ber dom skicka den till det företaget som man anlitat för att skicka över sakerna till sverige. När dom sen får sakerna skeppas dom till Island, där en på samma företag (XXX) i usa har en filial. Väl på Island så fifflas det lite med papprena så att det ser ut som det är du som skickar över nått form av redan ägda gods typ flyttgods. Så på det viset slipper du skatta för sakerna, men man kan dock åka på tull avgift men den är inte särskilt stor å det har man råd med.  Så går det till i stora drag.
MVH BACA

Reparatör
630 Inlägg
20 januari 2008
oki ... om du kommer ihåg namnet på XXX kan du väl PMa det till mig . Låter ju som en bra firma som man kanske kunde använda nån ggn wink

Sök