3684
Sök

Såhär fungerar Atava.se UPPDATERAD

Bildrulle
499 Inlägg
6 februari 2008
Länsförsäkringar är bäst...

Who needs brakes when you got a horn!?
www.gunroad.se

10 287 Inlägg
6 februari 2008
Emanuel jobbar på Atava så vi skall bara välkomna representanter för företag som vill bemöta (och ta emot) kritik.

Ni som inte kan hålla vettig nivå i denna tråd - varning följer och strular ni så väntar avstängning.

(Och lägg ner det där med "Länsförsäkringar är bäst". Denna tråd handlar om Atava. )

Göran
Moderator

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 688 Inlägg
6 februari 2008
Trådstartare
Jag har inte den blekaste om Atava har godkännt Saabs skadeåtgärds-kalkyl då dom inte har hört av sig.
Men samma dag som jag var där för skadeåtgärds-kalkylkylen så fick jag en tid bokad den 11/2, hoppas det går vägen big_smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

1 688 Inlägg
11 februari 2008
Trådstartare
Kom hem från Saab precis, det första dom ber om är 3000 kr i självrisk, TROTS att jag har helförsäkring som reducerar självrisken med 3000 kr, och jag valde dessutom att ha 3000 kr i självrisk på sidan.
Som alla kan räkna så är 3000-3000 = 0 kr

Suck, ytterligare en dag extra som bilen får stå på Saab.

Trollmane:
Hur går det till för att man skall få in pengarna på sitt konto om man inte utnyttjat hyrbil dom dagarna som man har bilen på verkstad för skadegöreslse-åtgärdande?

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Atava
4 Inlägg
11 februari 2008
Losgard skrev:
Trollmane:
Hur går det till för att man skall få in pengarna på sitt konto om man inte utnyttjat hyrbil dom dagarna som man har bilen på verkstad för skadegöreslse-åtgärdande?

Ta kontakt med vår skadeavdelning på telefon. Numret dit finns på Atava.se.
Och när du ringer till skadeavdelningen tar vi ingen serviceavgift.

1 297 Inlägg
11 februari 2008
Losgard skrev:
Kom hem från Saab precis, det första dom ber om är 3000 kr i självrisk, TROTS att jag har helförsäkring som reducerar självrisken med 3000 kr, och jag valde dessutom att ha 3000 kr i självrisk på sidan.
Som alla kan räkna så är 3000-3000 = 0 kr

Suck, ytterligare en dag extra som bilen får stå på Saab.

Trollmane:

Dem reducerar inte alltid din självrisk. Det är vid uppsåtlig skadegörelse som du har reducerad självrisk (vilket det här borde gå som). Ring in till atava och fråga varför du ska betala när det är uppsåtlig skadegörelse.

Angående pengarna som ska in på ditt konto för att du inte utnyttjat hyrbilen. Verkstan skickar in räkning efter din skada är fixad, där står det med hur många dagar bilen har stått på verkstan. Tyvärr är de jäävligt sega på att betala ut, så där är det bara att ringa dem varje dag tills du får pengarna. Där får du gärna ta åt dig trollmane(inte personligen förstås) för det är jävligt irriterande när man känner att man måste ligga på dem hela tiden.
Senast redigerat av MrTobias (11 februari 2008)

1 688 Inlägg
13 februari 2008
Trådstartare
Har jag betalat för att ej ha självrisk så är det väl självklart att det inte ska förekomma nån självrisk vid skadegörelse MrTobias?

http://www.garaget.org/gallery/archive/26738/255367_woq69h.jpg
Senast redigerat av Losgard (13 februari 2008)

1 688 Inlägg
14 februari 2008
Trådstartare
Ringde idag (080214)  Saab som sade till mig i måndags (080211), att dom skulle ringa Atava och kolla upp självrisken, för dom säger att det är ofta det blir fel.
Idag ringde jag Saab och dom sade att dom inte hunnit ringa Atava ännu, men efter 15 minuter så ringde Saab tillbaka till mig och berättade att jag fortfarande skall ha en självrisk på 3000 kr efter att ha pratat med Atava, märkligt.

Ringde då själv till Atava, och det dom saknade var polisanmällans ärendenumret, vilket dom fått två (2) gånger via formulär på hemsidan, också märkligt. Hur som helst så fick telefonisten på Atava ärende-numret över telefon och sedan var det klart.

Passade även på att fråga hur det fungerar att åka utomlands när man inte har några papper som bevisar att fordonet är försäkrat, men han sade att det skulle finnas gröna kort att ladda hem "någonstans" på hemsidan, vart viste han inte själv.

Ett riktigt stort plus är att dom är supertrevliga över telefon! cool

1 297 Inlägg
14 februari 2008
Hehe jo dom är verkligen trevliga när man ringer smile Det borde ju gå under skadegörelse, ser som ingen anledning varför det inte skulle göra det och då har du ingen självrisk.

1 688 Inlägg
16 februari 2008
Trådstartare
Saab ringde igår (080215) och berättade att bilen var klar, åkte förbi en sväng som hastigast under arbetstid för att kunna få nycklarna till bilen, flytta den till allmän parkering för att kunna åka dit och hämta den senare då jag kör lastbil i jobbet.

När jag var på Saab så påpekade jag att dom slipat på min fönsterlist, inte snyggt alls.
Dessutom är det smuts i färgen från när dom lackerade, riktigt fult.
Dessutom har dom inte monterat bort antennen vid lack, så den är "fast" i karossen, via lacken.
För det fjärde så har färgen rest sig i nederdelen av bakskärmen.
Verkligen inte vad jag hade förväntat mig då jag lämnat in bilen hos Saab, det är ju en stor firma, inte Muhammed runt hörnet.

Angående att det var smuts i färgen så svarade han att det blir så på domhär 3dörrars-modellerna, för dom tar inte bort listen runt fönstret när dom lackerar dom, då det inte blir tätt igen, och således kan det inte bli 100% smutsfritt i färgen.
Nog går det att få tätt igen, kan dom inte byta en gummilist så borde dom inte få kalla sig för verkstad i mina ögon.

Han tyckte även att om man tar en trasa med thinner på och drar den över fönsterlisten som dom slipat på så fixar det sig.

Jag sade att dom får ta in bilen på måndag igen och byta fönsterlist, antenn och lackera om hela bakskärmen igen, för det ser onekligen för jävligt ut.

Jag funderar på hur dom tänker när dom lämnar ut en bil till en kund och inte säger något, i detta fallet är kunden jag, och jag kommer verkligen inte nöjja mig med det här.

Hur ställer du dig till det är trollmane? Ni kanske inte borde använda denhär verkstaden som verkstad för skadeärenden.

Uppdatering om vad Saab säger på måndag kommer.

http://www.garaget.org/gallery/archive/26738/large/256649_a6civc.jpg
Här syns fönsterlisten som dom slipat på, verkligen oproffsigt gjort.

http://www.garaget.org/gallery/archive/26738/large/256645_ojcc08.jpg
Här syns antennen, bilden är tagen från skärmkanten och upp mot himlen.
Senast redigerat av Losgard (16 februari 2008)

BamZe84
16 februari 2008
Kan ju bara beklaga, vad fan ska man tro! Jag har haft atava på min senaste 3 bilar. och de har aldrig varit problem. Dock har jag aldrig uttnyttjat de. Men ändå. hoppas det löser sig med allt. Lycka till // bamZe

Maskin stundent!
218 Inlägg
16 februari 2008
Tråkigt att de ska va så jäkla drygga, hade min Galant försäkrad hos dem, var både första å sista bilen jag försäkrad hos dem. Visst de e ju skit trevliga när man väl betalt 50 spänn för å få prata me nån, men sen händer de ju inte et skit mad . Lyckades dock få ut ångerrätten på försäkringen men de drog iallafall 400 spänn på autogirot månaden efter, ringt å försökt få dem å sätta tillbaka pengarna men har inte hänt nåt. E nog fan den sämsta servicen ja nånin fått nånstans.

"- Vi är inte fulla, vi har pollenallergi!!"

4 670 Inlägg
16 februari 2008
lider med dig! fy fan vilka idioter! ja skulle bli galen om det va min bil o ja hämtade den! det där är ren lathet att inte göra något ordenkligt!

stå upp o se till att dom gör de rätt!

145 Inlägg
17 februari 2008
Får hålla med om att det är dålig stil av atava men å andra sidan, aldrig hörttalas om dom och anser att man får väl skylla sig själv lite om man bara går på priset när man ska försäkra en bil!

själv så kan jag rekommendera Volvia och Trygghansa, sen finns det ju Folksam osv dvs dom större bolagen.

och sen det med saab är ju en skam, hade stämt skiten ur dom.

1 688 Inlägg
19 februari 2008
Trådstartare
Var hos Saab i måndags, som skickade mig till lackeraren för att låta dom se på jobbet.
Väl på plats ville dom börja "åtgärda" felen genom att slipa bort smutset ur lacken och sen köra polering på.
Medans dom slipade med slippapper på lacken så frågade jag hur det blir med klarlacken när man slipar sådär, men snubbarna i verkstaden var polacker som inte fattade ett ord svenska eller engelska, så det enda jag fick till svar ungefär 10 gånger var "naaaaaaaa", vilket oerhört seriöst intryck man fick av stället.

Själva sliparbetet blevväl sisådär, dom ska få ett försök till att slipa ordning och polera bort ALLT det fula.

Antennen var det färg på sedan innan, det visade dom mig. Men fönsterlisten ser helvete ut fortfarande, dom körde massa olika kemikalier på den, rubbade den och målade den med svart fälg-lack. Ser värre ut nu än innan, suck.

Väl hos lackeraren så sa jag att jag inte var nöjd med resultatet för slipningen, då kontrade dom med att om dom skall göra om jobbet så vill dom ha rutan ur-monterad, detta samtycker inte Saab till då man får läckage i 9 av 10 fall efter att ha monterat ur rutan på 3dörrars-modellen. Enda chansen att slippa läckage är att montera en ny ruta, som innehåller nya fäst-bultar samt list. Denna kostar dock 5400 kr (eller 5200) inklusive moms, en kostnad som Atava inte vill stå för.

Anledningen till att det uppstår läckage är att det sitter bultar som är limmade mot rutan, som håller rutan på plats. Dessa brukar släppa i 9 av 10 fall vid återmontering, och är inget man ser. Problemet som uppstår är vattenläckage, inget jag är sugen på.

Så vad gör man nu då?

Förklarar man sig nöjd med arbetet, dvs har en taskig fönsterlist pga dom tabbat sig, men slipper vattenläckage?

Eller skall man satsa på att få vattenläckage, och KANSKE få en okej lack. Och sen få betala 5400 kr + avgift att byta rutan?

Jag börjar fundera vad det är jag betalar för egentligen, för att få saker åtgärdade via försäkring verkar det inte vara.

Från början var det ETT fel, nu har jag fått 3 nya fel som inte var där innan Saab antog sig att göra jobbet.

274 Inlägg
19 februari 2008
töm en 5 litersdunk med bensin i bilen och elda upp skiten, då får ju bolaget betala det istället.. haha

fyllo

4 767 Inlägg
19 februari 2008
Känns som att det är mer din verkstad som krånglar nu än atava.

Vilken bilfirma har du haft den inne på?

Mvh
Erick

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

1 688 Inlägg
19 februari 2008
Trådstartare
Erick skrev:
Känns som att det är mer din verkstad som krånglar nu än atava.

Vilken bilfirma har du haft den inne på?

Mvh
Erick

Kongahälla Bilcity i Kungälv, Saab & Opelförsäljare.

1 688 Inlägg
19 februari 2008
Trådstartare
Glömde även nämna att det är MASSA färg-rök på förardörren från när dom lackerade.

Jag gick runt inne på lackverkstan när jag var hos dom och kollade lite på övriga objekt dom lackerat, det var dammkorn/smuts i lacken lite här och var på allt.

Tragiskt.

Sök