2486
Sök

volvo 740 med b230 e motor startar inte. hjälp!

108 Inlägg
21 januari 2008
Trådstartare
Tjena

har en 740 med en b230e motor som inte vill starta ... det började med att bensin pumparna gick sönder både den stora under föraren o den i tanken . så då bytte jag dom o så gick den fint ett tag. men så helt plötsligt så började han gå på både 3,2,1 cylinder och nu så är bilen heldöd , men tänder till imellanåt o kommer på alla fyra o går i ca: 3 sec o sen bara stendör den .... jag har testat o byta både fördelare.rotor.tändkablar.stift.tändspole.       

vad kan det vara för fel snälla hjälp

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
21 januari 2008
har du kollat bränsle relät? testa spruta start gas in i motorn

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

blacken
21 januari 2008
Kolla Hallgivaren.

108 Inlägg
21 januari 2008
Trådstartare
har tetstat med startgas och den fick en liten kick o drog igång men dog igen efter typ 5 sec ... har hållt på med hallgivaren idag o hittade ett kabelbrott i den men den lödde jag dit igen så det är kontakt men problemet kvarstår.. relät är ochså ok

hur kan jag konstatera om hallgivaren är hel vad finns det för mätvärden på den ? får ju en gnista när jag drar runt motorn men motorn startar ju bara i CA: 3 sec o sen stendör den
Senast redigerat av Volvo_74o (21 januari 2008)

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
21 januari 2008
kolla under insuget då så bälgen inte hoppat loss
dra upp en spridare å se så det verkligen kommer soppa

108 Inlägg
21 januari 2008
Trådstartare
bälgen är hel o sitter som den ska o spridarna har jag haft dän när bilen varit avstängd men har inte startat den medans jag haft någon spridare dänplockad men det kommer några droppar bensin ur dom när bilen är avstängd om man vippar på dom ... vad kan det bero på om det inte kommer soppa ur spridarna ? har ju inte tetsta ännu

158 Inlägg
21 januari 2008
Antar att du kollat gnista iaf om du bytt allt de där? Verkar skummt iaf. Bytt tändmodulen?

"Objects in mirror tend to dissapear"

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
21 januari 2008
kolla om den går i gång på bogsering då?

108 Inlägg
21 januari 2008
Trådstartare
tändmodulen är bytt till en sprillans . och gnista får jag

har alldrig varit med om det här har kört fast riktigt o har inga mera knep ..

158 Inlägg
21 januari 2008
okok,jo då borde vara en bränsle fel iaf om du har gnista. Får du fram soppa till spridarna? "E-motorn" är väl mekaniskt sprut om jag inte minns helt galet? Rätta mig om ja har fel. men isåfall så kanske luftmängdmätaren det är knas på? bara en tanke,inte så "överjävlig" på sånt här,men skruvat lite iaf.

158 Inlägg
21 januari 2008
"My bad" - såg inet att ni skrivit om spridarna...sorry

2 118 Inlägg
21 januari 2008
kollat tryckregulatorn ? min gör något liknande när den är kall, prova plugga i motorvärmaren å sen prova tongue det är typ de enda sättet jag får ingång min 740 nu när det är kallt tongue

D.i.l.l.i.g.a.f

108 Inlägg
21 januari 2008
Trådstartare
joo det är mekaniskt insprut på e motorn ... sitter ingen luftmägndsmätare på min .

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
21 januari 2008
Volvo_74o skrev:
joo det är mekaniskt insprut på e motorn ... sitter ingen luftmägndsmätare på min .

jopp en mekanisk det är den som bälgen sitter på å spridar rören kommer ifrån tongue

108 Inlägg
21 januari 2008
Trådstartare
okey åtminstonde en grej jag inte provat kan vara något möjligtvis ... föresten har du kollat din kallstartinsprutare så den inte har pajat för dig NJ_

21 761 Inlägg
21 januari 2008
Volvo_74o skrev:
vad kan det bero på om det inte kommer soppa ur spridarna ? har ju inte tetsta ännu

Exempelvis kan det vara för dåligt systemtryck så att de inte öppnar, men det finns säkert flera orsaker antar jag.

Men eftersom motorn ändå startar i ett par sekunder så borde det betyda att kallstartsventilen fungerar, men att kanske systemtrycket inte kommer igång. Så tolkar jag det iaf.

Luftmängdmätare finns, som sagt, däremot inte luftmassemätare. En viss skillnad på de sakerna.
Senast redigerat av Drönirettab (21 januari 2008)

2 118 Inlägg
21 januari 2008
Volvo_74o skrev:
okey åtminstonde en grej jag inte provat kan vara något möjligtvis ... föresten har du kollat din kallstartinsprutare så den inte har pajat för dig NJ_

kallstarten funkar, den startar upp i några sek sen dör den, å efter ett tag är den helt död tongue

D.i.l.l.i.g.a.f

108 Inlägg
21 januari 2008
Trådstartare
okey men det låter ju som om det är lika dant fel som på min NJ_

21 761 Inlägg
21 januari 2008
Det som i princip står i Haynes rephandbok när en CI är svårstartad kall:

Felaktig kallstartventil
Felaktig termotidgivare
Felaktigt läge på skivan i luftmängdmätaren
Felaktigt bränsletryck

Frågan är om det är någon av de sakerna som spökar.

108 Inlägg
21 januari 2008
Trådstartare
joo värt o kolla åtminstonde

Sök