1693
Sök

Polisen gillade inte japsen

79 Inlägg
22 januari 2008
Denxor skrev:
Jag var inne i stan i helgen och blev invikad av någon reflexgubbe, jaha.. polisen, man fick visa körkort och blåsa. När man gjort det så börjar dem undra om verkligen bilen ska låta så mycket som den gör, har en japsdämpare. Så dem bad mig att gasa lite. Jag gasade upp till typ 1500 varv, så den inte skulle låta alldeles för mycket.  Nej nej, jag får gasa sa en av poliserna, han gasade ju på lite mer, så bilen brölade så in i ...

Jaha, så fick man en ombesiktning på avgassystemet för avgasljudnivån var för hög.

När jag besiktigar bilen så monterar jag insatsen i japsen, förhoppningsvis så går den igenom.
Men sedan efter besiktningen när den är godkänd vad händer om polisen tar mig igen och klagar på att den låter för mycket. Får jag böter då om dem ser att jag har fått en anmärkning på ljudnivån från avgasröret tidigare?

Dom hade väl inget o göra den kvällen o tar alla me olika små saker:/ har varit me om det många gånger...

83 Inlägg
22 januari 2008
får polisen bota nån utan att ha data på det? får dom ta nån (som inte erkänner) för fortkörning utan att ha några mätdata på det?
I så fall borde dom ju inte få bota någon för avknasljudet heller, men ombes kan dom ju alltid terrorisera med.
Mins inte exakt decibel men har för mej att det skall mätas på 10m från objektet på 1m höjd och frittfält.

Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience

1 010 Inlägg
22 januari 2008
shit minns att de va en tråd för nått år om just de här me ljud och nån polisman svarade...kanske va på zatzy dock.

har för mig då att de snackades om att dels måste de ha en mätare vilket inte många har, den ska dessutom kalibreras. och de bästa är att mätningen ska ske på lämplig plats typ mitt ute på en äng så att inte ekon mot hus och liknande stör...massa sånt skit som till sist slutar i att dom inte pallar om man påpekar.

EDIT:
minns att ja skrev ut allt man skulle fråga om dels om de blev problem me ljudnivån och dessutom fartavläsning me laser/radar. får återkomma om ja hittar de. annars kanske nån kan leta upp tråden.
Senast redigerat av JockeT (22 januari 2008)

BMW fantast
1 172 Inlägg
22 januari 2008
JockeT skrev:
shit minns att de va en tråd för nått år om just de här me ljud och nån polisman svarade...kanske va på zatzy dock.

har för mig då att de snackades om att dels måste de ha en mätare vilket inte många har, den ska dessutom kalibreras. och de bästa är att mätningen ska ske på lämplig plats typ mitt ute på en äng så att inte ekon mot hus och liknande stör...massa sånt skit som till sist slutar i att dom inte pallar om man påpekar.

EDIT:
minns att ja skrev ut allt man skulle fråga om dels om de blev problem me ljudnivån och dessutom fartavläsning me laser/radar. får återkomma om ja hittar de. annars kanske nån kan leta upp tråden.

har med hört man ska stå på mjuk underlag, dvs gräs etc föt att ljudet itne ska studsa och eka och förstoras... så bara att påpeka det om  dom klagar såskiter dom kanske i det...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

There is no replacement for displacement
630 Inlägg
22 januari 2008
Tubriken skrev:
hej hopp. ja så kan de gå..

polarn fick en komentar om sin japs på sin 244..  har du en mjölkkanna bakpå eller? sen sa inte polisen nå mer ^^ big_smile

Dagens! nu kan man somna med ett leende:)

3 235 Inlägg
23 januari 2008
volvo_dude skrev:
sveriges poliser gillar inte nått/någon därför blire ombes även fast beskningen skulle godkäna den som den är
jag fick ombes på e nybesad bil och 500 kr i böter så snutarna kan ju nada rediga stolpskott

Fy i helvete!

Då hade jag åkt till bilprovningen med den boten och bett de betala den!
Om de har missat nåt så att man inbillar sig falsk trygghet i trafiken, så borde de stå ansvarliga för det.
oavsett om du visste om att felen var där eller inte, så borde de ha påpekat det.

217 Inlägg
23 januari 2008
Trådstartare
engolf skrev:
volvo_dude skrev:
sveriges poliser gillar inte nått/någon därför blire ombes även fast beskningen skulle godkäna den som den är
jag fick ombes på e nybesad bil och 500 kr i böter så snutarna kan ju nada rediga stolpskott

Fy i helvete!

Då hade jag åkt till bilprovningen med den boten och bett de betala den!
Om de har missat nåt så att man inbillar sig falsk trygghet i trafiken, så borde de stå ansvarliga för det.
oavsett om du visste om att felen var där eller inte, så borde de ha påpekat det.

Men det finns ju sådana som jag som monterar insatsen på japsdämparen när det är besiktning och plockar bort den när besiktningen är klar...
Senast redigerat av Denxor (23 januari 2008)

G O O G L E .com - Man's best friend.

9 Inlägg
23 januari 2008
polisen har sina egna regler, blev tagen samma dag jag byggt mitt system, ringde som fan o fick bara utskällning av snuten som tagit mig för att jag försökte få rätt, tog iaf ombesikting utan att ha åtgärdat något, fick den godkänd o åkte sen som vanligt, men som sagt snuten gör vad som faller dom in.

Oekonomisk, ja visst
966 Inlägg
23 januari 2008
Enligt SFRO´s mätningar får en standard bil (alls en som inte är reggad som obyggd eller amatörbyggd) ha en ljudnivå på 80dB under belastning. Bilprovningen utför sitt prov genom en stillastående mätning, men då är också gränsen högre (Tror det är strax över 100dB). Sen angående polis vs besiktningen så är det polisen som bestämmer i slutändan.

Lär dig flyga. 1. Hitta en plan mark 2. Kasta dig mot marken 3. Missa marken 4. Flyg
AMC Hornet projekt-tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=47824

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
23 januari 2008
engolf skrev:
Om den blir godkäns av SBP så kan du alltid argumentera med det.
Tycker polisen inte om det kan du hänvisa de till bilprovningen.

Jag menar, hur i helvete kan de klaga på att den låter för mycket om den har blivit godkänd av SBP?!
Det hade ju varit helt ologiskt, eller hur?

Så in med insatsen, ombesikta bilen, och sen blir ju det upp till dig att ev plocka bort insatsen och köra som tidigare. Men för säkerhets skull ha med dig besiktningsprotokollen ifall du blir stoppad igen.

Och skulle nån nisse säga att du måste ombesiktiga bilen en gång till, så be honom snällt att uppge sitt tjänstenummer och sen kontakta hans chef och förklara situationen. Jag tror inte de har rätt att hacka lös på saker som SBP har godkänt...

Du, du kan nog glömma det, eftersom du kan ha byggt om bilen sen det var besiktning eller så kan den ha gått sönder, det vet varken polis, eller bilprovning om så att hänvisa till att bilen gått igenom besiktningen är inget värt.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
23 januari 2008
Tänk om snuten kunde säga "fan va gött den låter, åk vidare o varva upp den lite!"

Bmw osv..

217 Inlägg
23 januari 2008
Trådstartare
Har hittat en lösning.
http://www.youtube.com/watch?v=6O9uXh17Fhk
Med ett enkelt knapptryck innifrån bilen så kan du välja om du vill höras eller vara diskret.
Jag såg för ett tag sedan en video med någon som hade detta systemet inbyggt i sin japsdämpare, kunde inte hitta den videon.

Skulle vara kul och komma dånandes. Sedan när poliserna stoppar en och frågar om man kan gasa så låter bilen lika lite som orginal. När man får åka så trycker man på knappen igen och brölar iväg ^^
Senast redigerat av Denxor (23 januari 2008)

Hårdrockare - Ärkemupp.
270 Inlägg
23 januari 2008
Denxor skrev:
Jag var inne i stan i helgen och blev invikad av någon reflexgubbe, jaha.. polisen, man fick visa körkort och blåsa. När man gjort det så börjar dem undra om verkligen bilen ska låta så mycket som den gör, har en japsdämpare. Så dem bad mig att gasa lite. Jag gasade upp till typ 1500 varv, så den inte skulle låta alldeles för mycket.  Nej nej, jag får gasa sa en av poliserna, han gasade ju på lite mer, så bilen brölade så in i ...

Jaha, så fick man en ombesiktning på avgassystemet för avgasljudnivån var för hög.

När jag besiktigar bilen så monterar jag insatsen i japsen, förhoppningsvis så går den igenom.
Men sedan efter besiktningen när den är godkänd vad händer om polisen tar mig igen och klagar på att den låter för mycket. Får jag böter då om dem ser att jag har fått en anmärkning på ljudnivån från avgasröret tidigare?

Fyfan, jag blev invinkad precis efter dig. Snuten gasade som helvete ju...Själv hade jag vara ren flax att de inte gjorde samma sak på min bil, hade rakt 3" och japse fram tills idag.

Jäkla tråkigt för dig dock :S

Zack de la Rocha @ Rock Am Ring: Anybody else than me that thinks that President Bush should be executed?
What? The land of the free? Whoever told you that is your enemy!

217 Inlägg
23 januari 2008
Trådstartare
Cloudsurfer skrev:
Denxor skrev:

Fyfan, jag blev invinkad precis efter dig. Snuten gasade som helvete ju...Själv hade jag vara ren flax att de inte gjorde samma sak på min bil, hade rakt 3" och japse fram tills idag.

Haha, så du vart precis bakom mig då dem höll på att gasa med min bil ? Vad tyckte du, lät den alldeles förskräckligt eller ? smile

Hårdrockare - Ärkemupp.
270 Inlägg
23 januari 2008
Denxor skrev:
Cloudsurfer skrev:
Denxor skrev:

Haha, så du vart precis bakom mig då dem höll på att gasa med min bil ? Vad tyckte du, lät den alldeles förskräckligt eller ? smile

Jo det var jag tongue Nae det tyckte jag inte, varker mer eller mindre än nån annan med japs wink

Zack de la Rocha @ Rock Am Ring: Anybody else than me that thinks that President Bush should be executed?
What? The land of the free? Whoever told you that is your enemy!

ElectroRaggare
886 Inlägg
24 januari 2008
Allt verkar bara handla om tur (eller otur för den delen)
Beror helt på vilka besiktningnigsgubbar man får och vilka poliser man får, alla verkar bedömma olika.

Chevrolet Tahoe -99 4x4, Mad Max edition.
Cjecrolet Impala -66, lowrider.
Tesla Model S -17, A-B bilen.

Neerd
1 596 Inlägg
24 januari 2008
jag har en 5" och blev stoppad med den... han bara skrattade och sa: har du efterbränningskammare på den elr" HAHAH

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...

Volvoturbo For Life
366 Inlägg
24 januari 2008
Denxor skrev:
Jaha okej. Men är det någon som fått böter för att er bil låtit för mycket?

Haha.....nä, aldrig hört talas om tidigare, har bara sett på brittiska polis-serier att dom vinkar in stylade bilar å bötfäller dom för att bilarna låter för mycke.....trodde bara de va nån brittisk lag men alltså inte då...

En gång Volvo, Alltid Volvo

dARKiE
5 031 Inlägg
24 januari 2008
UseDubbelTurbo skrev:
Tänk om snuten kunde säga "fan va gött den låter, åk vidare o varva upp den lite!"

Det hände mig förra lördagen i nrkpg big_smile
Dem kanske var extra trevliga eftersom jag var skåning vad vet jag.
Stannad på 90väg , han berätta att han var väldigt bilintresserad och tyckte jag hade en ovanlig honda modell. Sen sa han till mig "psst, acca så vtecn slår in när du kör här ifrån, men håll det lagligt i hastighet! Den verkar låta porrigt med den dämparen" haha han var skittrevlig!

*edit* Undras vad han nu tyckte när jag gasa iväg i 2:an.
Första gången jag råka ut för en avslappnad polisman, kvinnorna är alltid trevliga smile
Senast redigerat av Darkie (24 januari 2008)

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

609 Inlägg
28 januari 2008
Mmm där ser man Polisen ska ut och göra flygande idag, 2 målade, en stor polis buss, en stor vit skåpbil..
Antagligen utanför bilprovningen Hedemora...

Sök