Mack
Forum- och sitemoderator
9 oktober 2011
· 26 136 Inlägg
Glesmark skrev:
Aero T16 skrev:
Glesmark skrev:
Rätt formulering är väl annars att tanka fullt, nollställa trippen och köra tills bilen börjar hosta om man verkligen vill få fram vad den drar.
Sen dela antalet liter soppa på antalet mil man kört.
Eller så tankar man och kör och lägger inte allt för mycket vikt på vad bilen drar.
Den kommer ju aldrig börja tanka i sig av att man kör ändå så....
Mycket dumt och meningslöst sätt att testa bränsleförbrukningen. Varför skulle det vara bättre att bilen hostar? Ska man cirkulerar runt benisin macken som en hök tills bilen börjar hosta? Inte bra för en bränslepump att köras tom.
Då ska jag upplysa dig om en revolutionerande pryl, åtminstone för dig, som för oss andra människor är mest känd som reservdunken.
Den finns i ett flertal olika färger t.ex grön, röd, blå och svart.
Detta är sättet för att verkligen få reda på din exakta bränsleförbrukning du haft under den bränslemängd du precis kört slut.
Kan ju tanka bilen och se hur mycket som får plats och dra av det på den mängd du tankade i, och sen dela det på mängden mil du kört.
Finns flera sätt, folk får väl tänka lite själva om dom vill köra tills bilen hostar, eller tankar och sätter sig och räkna.
Att bränslepumpen skulle ta märkbar skada av att gå "torr" tror jag inte på, körde min förstabil snustorr så många gånger när jag gick i skolan och hade det oerhört stora studiebidraget på på otroliga 900 kr något att tanka för.
Då föredrar jag mitt sätt faktiskt.
Jag kollar snittet lite då och då - var och varannan tankning - och ska man då hålla på och köra tills man verkligen får soppatorsk..nej det klarar jag mig utan.
Att tanka fullt, köra tills man är på reserven - och lite till - och sen tanka, då får man veta på ett ungefär, vad snittet är.
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.