För mycket raggare med 3" på audi a4?(RÅD)

panther
29 januari 2008 · 2 Inlägg

Jag funderar på nytt avgas. Blir det för brötigt med 3" system. Tanken är att bilen ska vara elegant inte någon raggarbil. E 4-cylindrig lågtryckare. Någon som har koll??big_smile

Ride to live, Live to ride..!
Audi A4 (2000)
Android
29 januari 2008 · 892 Inlägg

För mycket "raggare" (tolkningsfråga? smile) blir det väl om du har en rostig, sönderslagen 240 a'la ölbil som du snarare ser som nått att lägga brakskitar och släta av brudar i, i istället för din pärla... roll

IMO så tycker jag du kan köra på 3", det blir nog nice, men jag skulle nog inte köra på raka rör om jag var du, men kanske en eller ett par dämpare så du får skönt dovt ljud... smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd
Mortalis VW-nörd?
29 januari 2008 · 4 332 Inlägg

Kom inte till gbg å förpesta tillvaron med massa buller bara är du snäll, annars får du väl ha det om du nu vill tongue

Raggerkung_ VolvoRaggare
29 januari 2008 · 55 Inlägg

Jag ska nog kunna se till o förpesta din tillvaro, REJÄLT tongue

Volvo For Life - Never Leave The B Engines
Mortalis VW-nörd?
29 januari 2008 · 4 332 Inlägg

:'(

FARFAR
29 januari 2008 · 80 Inlägg

Klart du får räkna med en högre ljudnivå både utanför och inne i bilen om du skruvar ditt 3" sen va du anser är "raggare" vet jag inte

Det finns väl lika många åsikter som alternativ, frågan är vad DU själv tycker? Det är ju din bil och du som ska vara nöjd med den... eller hur? smile Fan skit i vad andra tycker

Jag vet många bilar som har 3" system som fortfarande inte är "raggare" i mina ögon iaf.

Mortalis VW-nörd?
29 januari 2008 · 4 332 Inlägg

Bättre att satsa på ett nice avgassystem tycker ja isf, som ford st'n har nån sån där lucka eller nåt som öppnas i de när man varvar den på tomgång å ger ifrån sig sånt gött rallyliknande ljud när man släpper gasen, men de e ju rätt dyrt säkert å fixa nåt sånt. Bara bröööööl e väl inte så fint. kanske.
Den gick ju å köra tyst o civiliserat men lite rått när man ville.

R_fused There is no replacement for displacement
29 januari 2008 · 630 Inlägg

Mortalis skrev:
Bättre att satsa på ett nice avgassystem tycker ja isf, som ford st'n har nån sån där lucka eller nåt som öppnas i de när man varvar den på tomgång å ger ifrån sig sånt gött rallyliknande ljud när man släpper gasen, men de e ju rätt dyrt säkert å fixa nåt sånt. Bara bröööööl e väl inte så fint. kanske.
Den gick ju å köra tyst o civiliserat men lite rått när man ville.

ett 3" sportsystem ÄR ett nice avgassystem:)

t2r
29 januari 2008 · 302 Inlägg

3" kan du förlora effekt på. ( om du inte har mer än 300hk?).
avgaserna studsar inne i avgassystemet då och börjar bete sej knepigt..
det är vad jag har hört iaf, sen att det stämmer det kan ja inte lova.

sen är ju smaken som baken, men 3 " tycker ja blir lite väl mullrigt..

då låter det ju som att bilen går som fan när du gasar men den gör kanske inte det..  häftigare om de är tvärt om.


" hellre ett 318 märke på en m3:a än ett m3 märke på en 318"

MVH Pälle

Turbo_rekan
29 januari 2008 · 56 Inlägg

Själv så kör ja med 3" med twinpipe från Jt. Tycker d låter ganska diskret iallafall

Tompa Wheel whore
29 januari 2008 · 215 Inlägg

Ja körde 2,5" system på min Passat 1,8T med en ljudämpare längstbak å ja blev trött på ljudet när man åkte lite längre.

Audi A6 "Sportback" (2008)
Volkswagen Jetta LS "HennryJetta" (1981)
Volkswagen Golf GTi "5W Coupe" (2005)
Raggerkung_ VolvoRaggare
30 januari 2008 · 55 Inlägg

Bohlin skrev:
3" kan du förlora effekt på. ( om du inte har mer än 300hk?).
avgaserna studsar inne i avgassystemet då och börjar bete sej knepigt..
det är vad jag har hört iaf, sen att det stämmer det kan ja inte lova.

sen är ju smaken som baken, men 3 " tycker ja blir lite väl mullrigt..

då låter det ju som att bilen går som fan när du gasar men den gör kanske inte det..  häftigare om de är tvärt om.


" hellre ett 318 märke på en m3:a än ett m3 märke på en 318"

MVH Pälle

Ja det stämmer de du säger, men hästarna kan vi i princip bortse från,
en sugmotor måste ha någon form av motstånd i avgassystemet för att gå bra
dessa motstånd brukar ofta bestå av dämpare, katt med mera,
har man då grymt många hästar kan 3 tums med dämpare bli ett lagom motstånd,
men kör man orginalbil hade jag hellre satsat på 2,5 tum de kan nog bli lagom

ser man då på en turbo motor så mår den bäst med så lite motstånd som möjligt
alltså då kan 3 tums verkligen vara en god idé

Volvo For Life - Never Leave The B Engines
Lozinmust "Unloaded"
30 januari 2008 · 1 557 Inlägg

Blir man trött på motor/avgasljud så har man för lite effekt big_smile That said: Du borde, innan du skaffar avgas, fixa om henne till fulltryckare. Du har nog mer kul med Steg 1 effekt än med avgas á la Steg 3.

Bättre flöden är väl alltid att föredra med en turbo-bil? Så det där med att det ska vara sämre för effekten med 3"? Det ger väl ingen direkt effektökning men tror inte det minskar effekten heller.

Edit: Det ger ju effekt ifall man har programvara för det samt resterande hårdvara som krävs.

Senast redigerat av Mechanimal (30 januari 2008)

"When innovation meets passion!"
BMW Z3 2.8 Coupé "Dennis And The Dicks" (1998)
BMW M3 "Dennis And The Dicks" (1994)
BMW 530i "Static Vikings" (1989)
NoXXaN El/automations- ingenjör
30 januari 2008 · 112 Inlägg

3" downpipe och 2,5" från kat och bakåt är väl modellen om man åker original turbobil?

Edit: Tror denna tråden ligger i fel kategori.

Senast redigerat av NoXXaN (30 januari 2008)

Om du drömmer om att besegra mig är det bäst att du ber om ursäkt när du vaknar
Lozinmust "Unloaded"
30 januari 2008 · 1 557 Inlägg

Jag personligen vet inte vad som är bäst recept för att köra med original-effekt, men 3" DP samt hela avgaset, inklusive sportkat eller racekat(kanske lite onödigt under 350 häst) är ju en upplevelse. 2,5" versus 3" så vet jag inte vad som är bättre på en standard turbokärra.

"When innovation meets passion!"
NoXXaN El/automations- ingenjör
30 januari 2008 · 112 Inlägg

Mechanimal skrev:
Jag personligen vet inte vad som är bäst recept för att köra med original-effekt, men 3" DP samt hela avgaset, inklusive sportkat eller racekat(kanske lite onödigt under 350 häst) är ju en upplevelse. 2,5" versus 3" så vet jag inte vad som är bättre på en standard turbokärra.

Jag tänkte eftersom Ferrita bla. kör med halva systemet i 2,5"
Har för mig att turbon får för lite motstånd om man kör 3" hela vägen när man inte har mer effekt än ~300hk.

Om du drömmer om att besegra mig är det bäst att du ber om ursäkt när du vaknar
Lozinmust "Unloaded"
30 januari 2008 · 1 557 Inlägg

Så kan det ju vara, helst ska man väl åka till Ferrita och få avgaset custombyggt efter sin egna bil, men det kostar ju en slant =/ Fast vettigt med rostfritt. Jag håller mig lite reserverad i frågan om motstånd här, ty många firmor erbjuder både 2,5" samt 3" till samma effekter, under 300 häst. Det får någon turbodoktor svara på =P

"When innovation meets passion!"
Nitzer
30 januari 2008 · 127 Inlägg

Jag kan bara säga att på min 1.8t så blev det stor märkbar skillnad med 3" downpipe med caten nedflyttad under bilen. Laddet kom mycket snabbare och kraftigare. Jag blåste av en tryck slang direkt efter bytet. Och jag kör med orginal turbo men med uppställt laddtryck förvisso. Men inga 300 hk.

CrilleD
31 januari 2008 · 831 Inlägg

Nej sätt inte på ett 3". Det blir bara tokbröligt och låter bara fjantigt om bilen inte presterar något. Hade det varit en S4 eller dyl kanske, men inte på en A4..

Saelen
3 februari 2008 · 191 Inlägg

2,5" anser jag vara gott och väl såvida du inte har mer effekt vilket kräver lite friare avgasvägar.. Blir 2,5" för mig till sommaren, knaske 3" downpipe osv, men icket hela vägen.. ^^ Btw, nån som vet om det ryms twinpipes på en a4 b5?

Just another sick man in this sick world..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang