Hur får man igenom en låg bil igenom besiktningen?

Obrero
5 februari 2008 · 132 Inlägg

Hej..

Har precissatt fast kjolpaketet på proben och märkte att den har blivit lite för låg..

Då det är dags för besiktning nu undrar jag om det är någon som vet hur hög bilen måste vara för att klara bromstest, uppkörningsramt m.m.

Vill helst inte byta fjädrarna igen eller köpa coilovers..

Probe Custom Construction
http://www.garaget.org/_Putteliten_
Volvo V40 (1997)
Darkie dARKiE
5 februari 2008 · 5 031 Inlägg

När jag hade min bmw, så fick jag en snäll bes man som körde en runda och kollade bromsarna osv på det sättet istället.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Obrero
5 februari 2008 · 132 Inlägg

Man kan ha turen att de acceterar det??

Probe Custom Construction
http://www.garaget.org/_Putteliten_
Volvo V40 (1997)
_VeNoM_ Giftig
5 februari 2008 · 419 Inlägg

På en del stationer så har de allt såpass nersänkt i golvet så att det är näst intill plant, då är det inga problem med en låg bil.
Så du kan ju kolla med din närmaste besiktnings station eller om du har nån annan i närheten vad de har för utrustning.

LTJD
Volvo S70 2.5T VIP "Silver Flash" (1999)
Obrero
5 februari 2008 · 132 Inlägg

okej, tack så mycket

Probe Custom Construction
http://www.garaget.org/_Putteliten_
Volvo V40 (1997)
streetpirate87 Mångsysslare
5 februari 2008 · 546 Inlägg

Om jag inte mins helt fel så är det upp till besiktnings gubben att lösa det!

Klorin_Elvis Fetast i stan !!
5 februari 2008 · 991 Inlägg

Bilen får ju inte vara så låg att något på bilen skrapar i backen när man får punktering elr liknande smile  så det kanske är något att tänka på =/  men lycka till

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice
Volvo 740 GL "KALSONGEN" (1987)
Tompa Wheel whore
5 februari 2008 · 215 Inlägg

Har aldrig hafft nått problem med de.Även fast både spoiler och "skrapskudden" under tig i p å Passaten ja hadde.Spoilern tog även i på Renaulten ja hadde.

Jag vet inte om någon som fått 2a för att bilen varit förlåg.Kan de inträffa?.

Volkswagen Golf GTi "5W Coupe" (2005)
Volkswagen Golf GLi "Pinka bilen" (1984)
Volkswagen Jetta LS "HennryJetta" (1981)
Batta
5 februari 2008 · 1 353 Inlägg

Tompa skrev:
Har aldrig hafft nått problem med de.Även fast både spoiler och "skrapskudden" under tig i p å Passaten ja hadde.Spoilern tog även i på Renaulten ja hadde.

Jag vet inte om någon som fått 2a för att bilen varit förlåg.Kan de inträffa?.

vet en kompis som sa att han fått det, men fick aldrig se något papper på det, så jag tror inte helt och hållet på det, om bilen inte kommer in i besiktningshallen/upp på lyften, så är det besiktningsgubbens problem, inte bilens fel.

men som någon sa, får man punktering så måste man ha markfrigång ändå.

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
twin_cam Smålänning
5 februari 2008 · 7 877 Inlägg

Hur låg bilen är är besiktningspersonalens huvudvärk...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
vr4
5 februari 2008 · 61 Inlägg

minst 5cm fri fjädringsväg.

mvh/f

st4rmine_junkie Honda freak
23 april 2012 · 137 Inlägg

Gissar folk bara i den här tråden eller?

Om orginalutförandet på fordonet omöjliggör vanlig besiktning måste en alternativ kontroll utföras.

Och det som blir det största bekymret är inte att ta sig upp på en lyft, det är oftast bromsprovaren som orsakar en rejäl huvudvärk då bilen sänks ned i den.

Dessutom så är det så att om en orginalbil har några modifikationer såsom sänkning så kan besiktningsmannen avbryta eller neka dig som vill lämna in bilen och be dig återkomma när du har sett till att bilen går att besiktiga..

Ni som bara gissar behöver inte göra er mödan att förklara för andra användare hur det ska gå till, det enda ni orsakar är förvirring och rykten i bilvärlden. Det är inte så vi vill ha det, en enkel väg med rätta svar är väl endå det vi alla strävar efter.

"One day you will face destiny, then you have to decide if you want to DRIFT or DIE!"
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
23 april 2012 · 1 948 Inlägg

Tusen tack st4rmine_junkie!

Äntligen någon som inte bara tar något ur arslet och kastar ut som info.

Bromsprovet KAN genomföras utan bromsprovare, se bara på alla 4 hjulsdrivna bilar som inte tål bromsprovaren.

Problemet är att om du inte ens kommer upp på lyften så kan dem inte kontrollera dina bussningar och dylikt. Sen är det aldrig bra att göra livet jobbigare för besiktningsmännen om man vill att ens moddade bil ska gå igenom. behöver dem lägga ner en massa möda på att ens få upp en uppenbarligen modifierad bil på lyften så finns det en god chans att dem kommer att "leta" något att sätta 2a på.



Vad lagboken säger och vad som går igenom är 2 olika saker, detta på båda hållen! dvs. om du lagligt får sänka bilen inom rimliga gränser och samtidigt montera sidokjolar så är det inte säkert att dem släpper dig genom en besiktning. Samtidiigt som att du inte får trimma din bil, men det finns folk som kommit igenom med t.ex turbokonverteringar.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang