Vilken Audi s2 motor ?

Omen
12 februari 2008 · 8 Inlägg

Tja ! Jag har tänkt att köpa en Audi s2 men har ingen aning om vilken motor, växellåda mm som är bäst.
har hört att ABY motorn med tändbrygga är sämre än 3B ?
Vilken motor pallar mest effekt med orginal innehåll ? ( stakar, kolvar osv.. ) ?

hade tänkt byta till typ rs2 turbo, grenrör, spridare, mm mm.
Siktar på en effekt runt 350 kusar


Alla svar är till hjälp big_smile   // Erik

Redsmoke wescrape
12 februari 2008 · 65 Inlägg

Tror inte det ska vara nån skillnad med stakar och så. tror det bara är tändningen som skiljer och lite sånna spec. Rätta mig om jag har fel.

/ J

Jstorm Mekaniker
12 februari 2008 · 99 Inlägg

Ska du ha såpass "lite" effekt så spelar det ingen roll vilken motor du väljer. Båda klarar 350hk.
3B motorn har något kraftigare stakar, men de är samtidigt lite tyngre än ABY.
ABY har ju ett bättre tändsystem, med separata spolar. medan 3B har "stenålders" fördelare!
Ska du köra med org ECU, så är ABY bättre att mappa (uppåt i effekt).
5vxl låda håller bättre än 6vxl, men den 6vxl går att förstärka med drev från lådan som sitter på V8:an.

Lycka till!!!

Omen
12 februari 2008 · 8 Inlägg

okej, hörde att 3B motorns tändsystem var bättre :S kanske är ute å cyklar men du menar att de inte spelar någon roll ?
vilken skulle du rekomendera ?
är det någon annan skillnad på dom ?
Mvh / Erik

MrVain
13 februari 2008 · 904 Inlägg

3B blocket håller (lite) bättre inga stora skillnader... Tändystemet på ABY är bättre å håller lägre för mer hästar...

Sen var den nån som skrev att 3B var tyngre? det är fel... kanske motorn är tyngre men bilen i sig S2 91-92 är lättare än ABY S2 93-95...

Angående lådan så är den tidiga 5vxl lådan den klenaste.. den senare 6vxl håller bätte men det är den 5vxl S4a lådan som verkar hålla bäst trots att den i praktiken ska vara klenare än tillexempel RS2 lådan och den senaste S2 (1995) lådan (som är förstärkt)


Finns flera bilar som bromsat 450hk ur motorn utan att byta nått i blocket eller porta toppen... Det håller frågan är bara hur länge, min har hållit i 3 år nu utan problem..

De ska va gött å leva
Jstorm Mekaniker
13 februari 2008 · 99 Inlägg

MrVain skrev:
3B blocket håller (lite) bättre inga stora skillnader... Tändystemet på ABY är bättre å håller lägre för mer hästar...

Sen var den nån som skrev att 3B var tyngre? det är fel... kanske motorn är tyngre men bilen i sig S2 91-92 är lättare än ABY S2 93-95...

Angående lådan så är den tidiga 5vxl lådan den klenaste.. den senare 6vxl håller bätte men det är den 5vxl S4a lådan som verkar hålla bäst trots att den i praktiken ska vara klenare än tillexempel RS2 lådan och den senaste S2 (1995) lådan (som är förstärkt)


Finns flera bilar som bromsat 450hk ur motorn utan att byta nått i blocket eller porta toppen... Det håller frågan är bara hur länge, min har hållit i 3 år nu utan problem..

Och om du läser lite mer nogrant, så ser du att jag skrev att det är stakarna som är lite tyngre i 3B än i ABY.
Det är för att de är kraftigare då än ABY "rent naturligt blir de tyngre"

Omen
13 februari 2008 · 8 Inlägg

ok ! vilken är bäst att bygga på ? det kan ju variera en bra bit i pris på dom olika motorerna. tongue

Ellertz Norrlänning
14 februari 2008 · 1 453 Inlägg

De spelar ingen roll för 350 hk... båda klara de hur enkelt som helst smile

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
Omen
15 februari 2008 · 8 Inlägg

okej big_smile sen äre ju bara å försöka hitta en s2a som är i "schysst" skick och inte sönder körd ! De kanske inte är de lättaste tongue

Senast redigerat av Omen (15 februari 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang