Volvo B230F som tar vatten....

Snurbo
13 februari 2008 · 29 Inlägg

Som rubrik lyder. Köpte en Volvo 740 -88 idag. På vägen hem märkte jag att den tog en hel del vatten. Ägaren innan hade "kört" hål på en slang till kylet så allt vatten rann ur. Så han åtgärda felet & satte för säkerhets skull på ett nytt kyl. Fick inte i ordning på värmen sa han smile.... Men jag misstänker att deckel/topplocks packningen har gett sig. När man skruvar bort oljelocket så kommer det "massa" ånga.... Hur känslig är volvos toppar igentligen. Nån som tror att det är bara att dunka dit en packning utan att plana... ???....  Tacksam för "kunniga" svar smile

// Mvh Magnus

vullen Mr White
13 februari 2008 · 1 072 Inlägg

Ånga kan de göra utav att oljan är varm...Men kolla stickan om den är gräddgul då har du vatten i oljan...Beror lite på hur länge han kört me den så den har slagit sej eller inte...Men har den bara blivit lite övervarm så ska de nog inte vara nån direkt fara..Men kolla försäkerhets skull om den är rak smile

Senast redigerat av Robban 245 (13 februari 2008)

Chevrolet impala ss cab "no kebab tuning" (1965)
Volvo 945 LTT "Smink by Hällsjö Styling" (1997)
rockabilly_v
13 februari 2008 · 124 Inlägg

kolla stickan om den är gräddvit.. byt olja olja och filter. om den fortsätter dra vatten skulla man igenligen se över topppackningen. hur går den för övrigt?

volvo är som aids, lätt att skaffa men svårt att bli av med
Snurbo
13 februari 2008 · 29 Inlägg

Robban 245 skrev:
Ånga kan de göra utav att oljan är varm...Men kolla stickan om den är gräddgul då har du vatten i oljan...Beror lite på hur länge han kört me den så den har slagit sej eller inte...Men har den bara blivit lite övervarm så ska de nog inte vara nån direkt fara..Men kolla försäkerhets skull om den är rak smile

Bilen går som en 740 brukar smile.... Men man såg att det "damma" i backspegeln..... Men oljestickan såg inte gräddig ut på nåt sätt. Verkade vara tryck i vattensystemet.... Man brukar ju kunna pumpa med kylarslangen med handen så det det skvallar i tryckkärlet... men det var så pass hårt. Kan det vara så enkelt fel att locket till kärlet är igensant ?.... Trolige inte men.... Jag tror det "damma" vatten ifrån avgasarröret....

Snurbo
13 februari 2008 · 29 Inlägg

Robban 245 skrev:
Ånga kan de göra utav att oljan är varm...Men kolla stickan om den är gräddgul då har du vatten i oljan...Beror lite på hur länge han kört me den så den har slagit sej eller inte...Men har den bara blivit lite övervarm så ska de nog inte vara nån direkt fara..Men kolla försäkerhets skull om den är rak smile

Nåt bra tips på hur man kollar om toppen e rak... syns det väl om den är skev ?

Mack Forum- och sitemoderator
13 februari 2008 · 26 183 Inlägg

Snurbo skrev:

Robban 245 skrev:
Ånga kan de göra utav att oljan är varm...Men kolla stickan om den är gräddgul då har du vatten i oljan...Beror lite på hur länge han kört me den så den har slagit sej eller inte...Men har den bara blivit lite övervarm så ska de nog inte vara nån direkt fara..Men kolla försäkerhets skull om den är rak smile

Nåt bra tips på hur man kollar om toppen e rak... syns det väl om den är skev ?

Plocka av den och lägg en tumstock "snett" över..jämnsmed men ändå snett över.
Tror man kan göra så..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
rockabilly_v
13 februari 2008 · 124 Inlägg

om motorn ryker när du kör, och även drar vatten är jag säker på att de är topppackningen..när jag köpte min 245GLT.. då hade jag precis samma fel dom du har nu.. nästa gång kan du väll hitta nå roligare fel, jag får rysningar ja ba tänker på de.. hahahaha

volvo är som aids, lätt att skaffa men svårt att bli av med
Snurbo
14 februari 2008 · 29 Inlägg

rockabilly_v skrev:
om motorn ryker när du kör, och även drar vatten är jag säker på att de är topppackningen..när jag köpte min 245GLT.. då hade jag precis samma fel dom du har nu.. nästa gång kan du väll hitta nå roligare fel, jag får rysningar ja ba tänker på de.. hahahaha

Har rivit toppen förut på en b230... så jag vet vad som är nödvändigt... men det är jävligt kul att skruva får man tänka.... Ska riva skiten nu på morgon & så får vi se vad som händer... kanske blir den klar idag om inte toppen e skev...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang