Hur många hk ger ett sportavgassystem? 3"

JG
15 februari 2008 · 139 Inlägg

han lär ju få lätt ökning på ladd pga det minskade mottrycket och således lite mer effekt

edit men ett chip elelr mappning är ju att rekomendera ändån, då du kommer få full nytta av det nya avgaset samt rätt mängd bränsle på det ökade ladtrycket

Senast redigerat av JG (15 februari 2008)

Överladdning är en kompensation för flödesmisstag
Alister schtek
15 februari 2008 · 478 Inlägg

BMWKimmo skrev:
Nej jag lovar att om du byter det kommer du få Ca 1000HK! Om inte mer!

moget

snackcalahan
15 februari 2008 · 482 Inlägg

Crille666 skrev:

Westergren skrev:
10-15% cirkus i effektökning.

Haha så du menar att han skulle kunna få 30 hästar mer bara av avgassystem ne det stämmer inte.

varför inte? skulle villja säga 15-20% på turbo bilar och runt 5% för sugmotorer, Om systemet är anpassat för bilen. Måste ju finnas nån som har kollat hur mycket de ger på allvar typ bilsport lr nån som ha kört dem i bromsbänk för att jämföra orginal o sport?
Men kan säga det att min s70 2,5 t ( 3" helsystem, inget mer) gick jämnt med 850 T5-R( orginal) sen får ni gärna säg att jag kör så himla bra så det va därför tongue

just real power
no turbo shit
JG
15 februari 2008 · 139 Inlägg

japp, självklart är det du som kör bra!  smile

2,5t och t5r är ju ganska lika vad det gäller effektkurva, men lite grövre avgas på 2,5t så är den ju inte långt från t5r siffror, t5r automat har ju "bara" 240hk tex, men många andra faktorer som utväxling, vikt, däck, chassi, och i vilket register motstondaren ligger i när ni trampar på gasen, vindmotstond mm.....bla bla bla bla bla  smile

Överladdning är en kompensation för flödesmisstag
Eddie_Boy
15 februari 2008 · 584 Inlägg

Är de stor skillnad på sportavgassystem med sport respektive race kat? Vad är skillnaden och hur mkt mer effekt ger race katen? Om den nu ger mer effekt.. Den e lite dyrare iaf .

TTTTT
15 februari 2008 · 945 Inlägg

http://sv.bsr.se/products/4006315/

lite info om sportavgas på bsr:s hemsa.
Dom nämner inget om effektökning.
Min ena bil är chippad av dom och jag har deras sportavgas, och jag fick iaf inte högre effekt pga att jag har ett sånt på bilen. Men som sagt all info finns att läsa i länken.
ha re gott boys! big_smile

blinka blått om du vill rejsa!
Tengu1969
15 februari 2008 · 1 396 Inlägg

H.T skrev:
På s60 är röret precis efter katten tillplattad typ org. De ser ut som en strypning.

Samma sak på min Camaro (304 HK*), och det är avgassystemet som är ända skillnaden från Corvette C5 (345 HK*) , så nog är det en strypning alltid.



(*= På pappret)

Senast redigerat av NiclasT (15 februari 2008)

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT
Eddie_Boy
15 februari 2008 · 584 Inlägg

Hmm det verkar lite knepigt.. På maptuns sida står det ju såhär:
(Original 200HK)

Steg 1 maptun programvara - 230Hk och 340 Nm

Steg 2. Maptun Programvara
           JT sportsystemhalvsats - 235 HK och 350 Nm
           Sportluftfilter

Steg 3. Maptun programvara
           JT sportsystemhelsats - 270 HK och 370Nm
           Sportluftfilter

Det innebär alltså att 3" downpipen och uppgraderad programvara ger 35HK. Är det möjligt att det gör så stor skillnad eller skriver dom upp siffrorna bara för folk ska köpa det i tron om att dom får så många HK?

TPCBacon Bacon
15 februari 2008 · 162 Inlägg

tror nog det kan ge en 10till 15 hk att byta avgas då det blir betre flöde det jorde det på min 240turbo iaf från org 2,5" till 3" och även på polarens 855T5R visligen sat vi inte ditt non katt då  men men om det inte ger non efekt så kan man ju lika hjärna åka med versting motor och orginal avgas eller vad tros det hender då!!!!!!!!!!!! avgas är bland det viktigaste på en sug motior att det är rätt motstond men på en turbo är det betre ju lägre motstond det är.....

Ha de Bacon
Volvo 245 "Turbo" (1977)
Garfield
15 februari 2008 · 1 019 Inlägg

Eddie_Boy skrev:
Det innebär alltså att 3" downpipen och uppgraderad programvara ger 35HK.

Även en ny katalysator ingår i steg 3.

camaro67 Meister
15 februari 2008 · 6 763 Inlägg

NiclasT skrev:

H.T skrev:
På s60 är röret precis efter katten tillplattad typ org. De ser ut som en strypning.

Samma sak på min Camaro (304 HK*), och det är avgassystemet som är ända skillnaden från Corvette C5 (345 HK*) , så nog är det en strypning alltid.



(*= På pappret)

Så har de alltid varit. På 60-talet skrev de ner effekten i Camaron och alla tider och farter för att Corvetten skulle vara den snabbare big_smile Men 2,5" system ska räcka upp till 700hk eller något sånt

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
snackcalahan
16 februari 2008 · 482 Inlägg

JG skrev:
japp, självklart är det du som kör bra!  smile

2,5t och t5r är ju ganska lika vad det gäller effektkurva, men lite grövre avgas på 2,5t så är den ju inte långt från t5r siffror, t5r automat har ju "bara" 240hk tex, men många andra faktorer som utväxling, vikt, däck, chassi, och i vilket register motstondaren ligger i när ni trampar på gasen, vindmotstond mm.....bla bla bla bla bla  smile

hehe tongue vi prova lite olika från stillastående och uppe i fart men va skapligt lika smile Jo det är ju inte så stor skillnad men 50 hk borde göra lite större skillnad, vet inte hur stor skillnad det är på bilarna i övrigt.

just real power
no turbo shit
Kornz Solfilmsmontör
16 februari 2008 · 947 Inlägg

JG skrev:
han lär ju få lätt ökning på ladd pga det minskade mottrycket och således lite mer effekt

edit men ett chip elelr mappning är ju att rekomendera ändån, då du kommer få full nytta av det nya avgaset samt rätt mängd bränsle på det ökade ladtrycket

Varför lär han få mer ladd? Trodde det var ecu'n som styrde detta.

Eddie_Boy skrev:
Är de stor skillnad på sportavgassystem med sport respektive race kat? Vad är skillnaden och hur mkt mer effekt ger race katen? Om den nu ger mer effekt.. Den e lite dyrare iaf .

Ända skillnaden är antalet celler i de. Sport kat har i regel 300 celler en race katt har 100 celler. Dvs med en race kat får du betydligt mer flöde. Det ger ingen direkt effekt utan mer att när du börjar uppgradera kan du plocka ut mer eftersom du har fritt flöde.

Senast redigerat av Kornz (16 februari 2008)

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.
-S40- Livsnjutare
28 februari 2008 · 403 Inlägg

Eddie_Boy skrev:
Hur många HK får man ungefär om man kör med original programvara och sätter på ett 3" helsystem? 10-15 hk lr?

ca 7-15 % beroende på hur mycke hk du har från början

Gta Iv 31april
Stephane_
29 februari 2008 · 187 Inlägg

Lånar tråden lite!

Nu när jag har ett Invidia avgassystem kan effekten minska på min bil eftersom det mindre motstånd nu än det var innan vid avgasröret??

Markus_MR2
29 februari 2008 · 761 Inlägg

Du får förmodligen inte en ända hk till,, möjligen lite snabbare spoolup. Byt programvara om du vill få ut annat än lite skönare ljud:) Det är ju en saab, och den kommer inte att höja laddet bara för att du har mindre mottryck. Den går efter mapp..

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
Eddie_Boy
29 februari 2008 · 584 Inlägg

Markus_MR2 skrev:
Du får förmodligen inte en ända hk till,, möjligen lite snabbare spoolup. Byt programvara om du vill få ut annat än lite skönare ljud:) Det är ju en saab, och den kommer inte att höja laddet bara för att du har mindre mottryck. Den går efter mapp..

mjoo jag har förstått det.. får se om de blir Maptun eller Nordic.. Speedparts har ju dåligt ryckte ang servicen på företaget så det blir de nog inte iaf.. men får väl se framöver .

RACE_JOCKE
29 februari 2008 · 106 Inlägg

kan lika väl bli mindre hästar om man inte får rätt motstånd

Dansar Aldrig Nykter
Onödig Vikt Är Inte Nödvändig Vikt
Eddie_Boy
29 februari 2008 · 584 Inlägg

RACE_JOCKE skrev:
kan lika väl bli mindre hästar om man inte får rätt motstånd

Inte till en turbo?

twin_cam Smålänning
29 februari 2008 · 7 877 Inlägg

Eddie_Boy skrev:

RACE_JOCKE skrev:
kan lika väl bli mindre hästar om man inte får rätt motstånd

Inte till en turbo?

Jo. På en så ny bil så kan det hända att dne går sämre. Är mappad för att fungera optimalt med originalgrejerna. Men om han ändrar programvara så kan effektökningen bli betydligt större smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang