3560
Sök

Volvo 745, käkar glödlampa till frukost.

Montör
665 Inlägg
15 februari 2008
Trådstartare
#1
Tjena!

Någon som kan hjälpa mig lite?

Har en Volvo 745 GLT16 -88A.

Bromsljustråden vänster bak går sönder 1-2 dagar efter att jag byter glödlampan. Varje gång. Positionsljus-tråden håller, men inte den för bromsljus. Vill gärna ha bromsljus liksom.

Vad kan vara fel? Notera även att varken broms- eller parkeringsljus lyser starkare på vänstersidan än på högersidan...

Tack på förhand!

//Jens

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

Körv
3 535 Inlägg
15 februari 2008
#2
Kolla säkringar smile

Truckdriving Man

Montör
665 Inlägg
17 februari 2008
Trådstartare
#3
Hur skulle det kunna hjälpa? tongue Lampan fungerar ju FÖR bra.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

Miklen
17 februari 2008
#4
kolla så lampan sitter fast ordentligt å inte kan vibrera alls annars har du nåt glapp/kortis nånstans så lampan får överspänning..finns inte så mycke annat som kan sabba en lampa så tongue

Körv
3 535 Inlägg
17 februari 2008
#5
Miklen skrev:
kolla så lampan sitter fast ordentligt å inte kan vibrera alls annars har du nåt glapp/kortis nånstans så lampan får överspänning..finns inte så mycke annat som kan sabba en lampa så tongue

Det var lite det jag menade.. Var för trött för att orka skriva mer wink

Truckdriving Man

4 554 Inlägg
17 februari 2008
#6
mät va du har för spänning men skulle tippa på att den inte gillar vibrationerna

Montör
665 Inlägg
17 februari 2008
Trådstartare
#7
loudness skrev:
mät va du har för spänning men skulle tippa på att den inte gillar vibrationerna

Gjorde detta ikväll. Bromsljuset på vänster sida matas med 13.4V på tomgång. 12.8V på högersidan där det håller.

Kan detta vara problemet? Och vad orsakar isåfall det? :S

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

21 761 Inlägg
17 februari 2008
#8
Nja, billampor ska ju vara gjorda för 14V så det där borde inte påverka något negativt tycker jag. Visst är det lite konstigt att spänningen är så pass olika, men fortfarande är ju spänningen inte för hög. Enligt mig så borde den högra lampan ha ungefär likadan spänning som den vänstra istället, tycker att 12,8V är hyffsat mycket spänningsfall jämfört med vad laddspänningen ska vara.

Fast det blir kanske så där mycket förlust innan spänningen har kommit ända bak till lamporna, möjligt. Har inte mätt på min bil.

Är det någon skillnad i spänning om du varvar upp motorn till tex 2000 varv?
Senast redigerat av Drönirettab (17 februari 2008)

Montör
665 Inlägg
17 februari 2008
Trådstartare
#9
Drönirettab skrev:
Nja, billampor ska ju vara gjorda för 14V så det där borde inte påverka något negativt tycker jag. Visst är det lite konstigt att spänningen är så pass olika, men fortfarande är ju spänningen inte för hög. Enligt mig så borde den högra lampan ha ungefär likadan spänning som den vänstra istället, tycker att 12,8V är hyffsat mycket spänningsfall jämfört med vad laddspänningen ska vara.

Fast det blir kanske så där mycket förlust innan spänningen har kommit ända bak till lamporna, möjligt. Har inte mätt på min bil.

Är det någon skillnad i spänning om du varvar upp motorn till tex 2000 varv?

Har inte testat detta. Kan försöka komma ihåg att göra det imorgon. Men okej, så glödlamporna är alltså gjorda för 14V. Då vet jag det.

En annan skum grej är att lamporna lyser precis lika starkt även fast det är 0.6V skillnad. Men det kan väl iofs bara vara så att det är en så marginell skillnad att den inte syns kanske..

EDIT: mätte upp laddspänning över batteriet på tomgång till 13.8V, om det är till någon hjälp.
Senast redigerat av Cpbox (17 februari 2008)

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

21 761 Inlägg
18 februari 2008
#10
13,8V är ju inget att skryta med förstås, åtminstone inte om endast halvljuset var igång. Tyvärr är det inte alltför ovanligt på lite äldre bilar med strax under 14V i laddspänning, men det kan också handla om några tiondelar i förlust pga dålig kontakt vid generatorns laddkabel eller batteriets minuskabel ner till karossen och/eller kabeln till motorblocket.

Jo, alla glödlampor till bilar ska vara gjord för 14V vad jag vet iaf. Även om det står 12V på lampsockeln så ska den vara gjord för 14V.
Senast redigerat av Drönirettab (18 februari 2008)

Montör
665 Inlägg
19 februari 2008
Trådstartare
#11
Ehrm.. Nu har bromsljuset börjat fungera igen, utan att jag gjort något. smile

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.


Sök