5967
Sök

Problem med Lambasound vid körning med E85

283 Inlägg
15 februari 2008
Trådstartare
kör min volvo 240-89 på 75% E85 och 25% Bensin för första gången nu, nästan direkt tändes varningslampan för lamdan.. kan de bero på E85? eller ren otur att den gick åt skogen där kanske..?

...

Os Difuntos
1 822 Inlägg
15 februari 2008
vilka låtar spelar lambdan då?? lambada kanske tongue hahah sorry kunde inte låta bli.

Guns dont kill people, Chuck Norris kills people.

BMW fantast
1 172 Inlägg
15 februari 2008
garanterat pga e85.. lite mycket e85 tycker jag för att avra första gången.. man brukar börja lite försiktigt... själv kör jag med 10 liter e85 på en 60 liters tank....

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

BMW fantast
1 172 Inlägg
15 februari 2008
baca skrev:
vilka låtar spelar lambdan då?? lambada kanske tongue hahah sorry kunde inte låta bli.

haha.. där fick du till den.. lambda sound.. Lambada:lol:

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

Smålänning
7 887 Inlägg
15 februari 2008
Jag körde väll kanske samma blandning som du i saaben, och där tändes check enginelampan.

Senare kom jag fram till att det berodde på att Etanolen innehåller mer syre, så lamdasonden vill dra ner på bränslet, medans LMM vill öka på, så det slår slint, och LMM drar länsta strået. Inte skadligt, men lampan är stark... Jobbigt att köra i mörker med det så hmm

Kan hjälpa med chippning om du hittar nån som kan fica ett E85.chipp eller custom för din motorspec.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Os Difuntos
1 822 Inlägg
15 februari 2008
AeroMalm skrev:
baca skrev:

haha.. där fick du till den.. lambda sound.. Lambada:lol:

HAHA jag vet kunde inte låta bli smile

Guns dont kill people, Chuck Norris kills people.

1 311 Inlägg
16 februari 2008
allt fungerar som det ska, när du kör på bensin så strävar du efter lambdavärde 1, vilket motsvarar 14,2:1 luft/bränsleblandning, när du nu tankar e85 så sjunker andelen luft vilet gör att lambdan inte visar 1 utan kanske 1.3 och ger därför en felkod!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

Forummoderator
10 576 Inlägg
16 februari 2008
Corpze skrev:
allt fungerar som det ska, när du kör på bensin så strävar du efter lambdavärde 1, vilket motsvarar 14,2:1 luft/bränsleblandning, när du nu tankar e85 så sjunker andelen luft vilet gör att lambdan inte visar 1 utan kanske 1.3 och ger därför en felkod!

jaaao, sprutet tittar som sagt efter lambda 1, det är samma sak på E85 fast det krävs 40% mer soppa, kan inte bilen justera det dit så får man hög lambda och bilen slår larm.   Du får väldigt höga förbränningstemperaturer, risk för spikning eller smälta kolvar samt jäkligt risiga avgasvärden,

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Better than God \o/
1 886 Inlägg
16 februari 2008
Är inte motorn byggd för E85 bör man inte köra på E85....

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Sök