Top fuel fakta.

gurragas
16 februari 2008 · 269 Inlägg

Saxat från www.402m.com

Coola Top Fuel Dragster fakta från USA:


En TF Dragsters 500 kubiktums (8,2 liter) Hemi genererar mer
hästkrafter än dom 16 första NASCAR bilarna i starfältet på Daytona 500.

På full gas drar en Nitro motor 5.68 liter nitro per sekund, ungefär
samma bränsleförbrukning som en fullt lastad Boeing 747, nitron har dock 4 gånger högre energivärde per liter.

En standard 426 Hemi har inte tillräckligt med kraft för att orka dra
TF Dragsterns kompressor (den kräver ca 800 hästar).

Cirka 85 kubikmeter luft per minut trycks in i motorn av kompressorn och bränsle/luft blandningen komprimeras till nästan fast form i motorn.
Cylindrarna körs på gränsen till "hydraulic lock"

Dom dubbla magneterna/fördelarna levererar 44 ampere tändström till varje tändstift, det är lika mycket som en elbågsvets ger, till varje cylinder.

Vid det perfekta blandningsförhållandet av 1.7:1 luft/bränsle (för
nitro), är flamtemperaturen för nitron 3899 grader Celsius.

Nitrometan brinner med gul låga. Dom spektakulära 2 meters vita flammorna som syns ovanför avgasrören vid nattrace är rått brinnande väte urskiljt ur luftens fuktighet av dom väldigt heta avgaserna.

Dom 16 tändstiftens elektroder är totalt bortbrända efter en repa.
Efter halva sträckan självantänder bränslet i motorn av
kompressionshettan (som i en diesel) - plus att avgasventilerna glöder med en temperatur av 760 grader Celsius.
Enda möjligheten att stänga av motorn är att stoppa bränsletillförseln.

Om tändgnistan tillfälligt slutar fungera tidigt under repan, fylls
cylindrarna med oförbränd nitro, när kolven försöker komprimera denna vätska, vilket inte går, så exploderar motorn med en kraft som kan spränga topparna i bitar och loss från blocket eller så sprängs motorblocket mitt av.
Detta kallas "hydraulicing".

För att överstiga 300 mph (482 km/h) på 4.5 sekunder måste TF
Dragstern accelerera i genomsnitt med en kraft motsvarande över 4G. Men dom når 200 mph (322 km/h) redan efter mindre än halva banan så accelerationskraften vid starten är närmare 8G.

Om all utrustning och bil är betald, teamet jobbar gratis och om för en gångs skull INGENTING GÅR SÖNDER så kostar en repa 1000 Dollar per sekund.

En TF Dragster kommer upp i över 300 mph (482 km/h) innan du läst klart den här meningen.

Vevaxeln i TF Dragsterns motor roterar ENDAST 540 varv från det att den lämnar startlinjen tills den korsar mållinjen!

Nitro motorernas toppvarv är relativt högt, 9500 rpm och
tomgångsvarvet är ca 2600 rpm.

Gällande ET rekord för Top Fuel Dragsters i USA är 4.477 sekunder på kvartsmilen satt av Kenny Bernstein, och gällande hastighets rekord är 333.08 mph (536.04 km/h) satt av Tony Schumacher.


Som slutsummering tar vi ett exempel:

Du kör en Lingenfelter trimmad dubbelturbo Corvette.
Ett par kilometer längre fram står en Top Fuel Dragster instagead och klar att starta på dragstripen samtidigt som du passerar.
Du har fördelen av en flygande start och du varvar ur Corvetten på alla växlar och blåser förbi startlinjen och passerar dragstern med 200mph (322 km/h) på hastighetsmätaren.
Exakt samtidigt som du passerar startar TF Dragstern och tar upp
jakten på dig, du håller gaspedalen planterad i golvet men du börjar höra ett brutalt vrål som nästan spräcker trumhinnorna och inom ett par tre sekunder har TF dragstern både hunnit upp
och passerat dig.
TF Dragstern spöar dig och är först till mållinjen, bara en
kvartsmile ifrån när du passerade den.

Det, gott folk, är acceleration!

Om man funderar lite över detta så har från en stående start, föraren i denna fenomenala maskin sett dig passera i 322 km/h och inte bara hunnit upp dig,
utan nästan blåst dig av banan när han passerade dig, och allt detta inom 402.33 meter.

Mmm dags att sluta snacka 0 - 100 tider tror jag roll

Mopar or no car:)
Dodge Challenger "Nightcrawler" (1970)
twin_cam Smålänning
16 februari 2008 · 7 877 Inlägg

Rätt kul att läsa detta smile Riktigt intressant, men det finns, mig veteligen, redan en tråd om detta smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Aerodynamik ...
16 februari 2008 · 7 120 Inlägg

Top Fuel Dragsters är helt sinnessjuka. Skulle knappt våga sätta mig i en, och än mindre köra en tongue

Senast redigerat av Aerodynamik (16 februari 2008)

TTTTT
16 februari 2008 · 945 Inlägg

Världsrekordet i  Top Fuel är 4.44 sek och ca 540 km/h, bilarna gör alltså stillastående, 0-540km/h på 4.44 sekunder!

blinka blått om du vill rejsa!
_Wallis_
16 februari 2008 · 4 506 Inlägg

gurragas
Nu är det daggs att sluta prata 0 - 100 tider

Nu är det daggs att börja tycker jag, smile
Man blir bara mer o mer sugen att ända utväxling
och allt vad man kan för att få så det så optimalt
som möjligt.

Ingen större vits på min bil kaske ni tycker,
de tycker inte jag heller igentligen men det
är ju endå skoj smile men jag har endå inte råd
nu haha så det är shit the same.

Senast redigerat av _Wallis_ (16 februari 2008)

Kan du andas kan du dö.
gurragas
16 februari 2008 · 269 Inlägg

Japp, det är bara att slänga upp stora plånboken smile

Senast redigerat av gurragas (16 februari 2008)

Mopar or no car:)
Dodge Challenger "Nightcrawler" (1970)
Hee-Maan
16 februari 2008 · 3 113 Inlägg

mitt hår reste sig av allt läsande big_smile

Semper Fi
KimVsWorld Mästare
16 februari 2008 · 2 947 Inlägg

jag har för mej att jag har läst detta innan här på garaget men det är väldigt intressant läsning smile

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
16 februari 2008 · 6 170 Inlägg

Äh, knappt snabbare än min 9-5:a ju  roll

Nej 0-540KM/H på lite över 4,4 sekunder e ju fan helt sjukt!

Kan ju tänka mig att förarna lär vara lika (eller tom mer) vältränade än tvättäkta NASA-astronauter för att klara påfrestningarna på kroppen som en sådan acceleration innebär.

Jag hade nog tuppat av av hälften av dom G:na tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
John87 Stolt Volvoägare
16 februari 2008 · 4 913 Inlägg

"En TF Dragster kommer upp i över 300 mph (482 km/h) innan du läst klart den här meningen."
Shajt!

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Rille0
16 februari 2008 · 2 021 Inlägg

sjukt..

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Holme
17 februari 2008 · 1 417 Inlägg

Det är helt galet!
Jag har hört/läst att om dom blåser topp-packningen under en repa så riskerar man att smälta ihop block och topp.

Rinnegan Malleus Malificarum
17 februari 2008 · 2 401 Inlägg

Holme skrev:
Det är helt galet!
Jag har hört/läst att om dom blåser topp-packningen under en repa så riskerar man att smälta ihop block och topp.

Med tanke på att dom langar upp 8.600 hästar i snitt så är det inte helt omöjligt om man tänker på värmen den motorn bildar.

Sjuka krafter i dom där raketerna.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Germax
17 februari 2008 · 12 086 Inlägg

Fin fakta, men jag behöver inte den för att förstå brutaliteten i en Top fuel, sätt dragracing sen jag va 1 meter lång 1wink

Rekomenderar alla som inte sätt dragracing, se det!

Jag är ingen expert men alla dessa haverier är av min erfarenhet inte särskilt förekommande. Iaf inte i Sverige, de som brukar hända är att kompressorremmen går av på sin höjd. Dock har jag sätt ett par super twins få brott på en stake, brukar bli fint aluskrot av dom motorerna smile

Nått du missa i fin faktaruta är övertrycket (laddtryck) som kan uppgå till 5 bar, men laddar i regel runt 4 bar.

Germax
17 februari 2008 · 12 086 Inlägg

Siarnaq skrev:

Holme skrev:
Det är helt galet!
Jag har hört/läst att om dom blåser topp-packningen under en repa så riskerar man att smälta ihop block och topp.

Med tanke på att dom langar upp 8.600 hästar i snitt så är det inte helt omöjligt om man tänker på värmen den motorn bildar.

Sjuka krafter i dom där raketerna.

Finns inga svenska dragsters som levererar så mkt effekt. Dom har kommit upp i närmare 7000hk nu. I USA är de en annan sak, men där är sporten så mkt större. Dock låter 8600hk "i snitt" för mkt för jänkarna med, men jag vet inte så..

Rinnegan Malleus Malificarum
17 februari 2008 · 2 401 Inlägg

JapMax skrev:

Siarnaq skrev:

Holme skrev:
Det är helt galet!
Jag har hört/läst att om dom blåser topp-packningen under en repa så riskerar man att smälta ihop block och topp.

Med tanke på att dom langar upp 8.600 hästar i snitt så är det inte helt omöjligt om man tänker på värmen den motorn bildar.

Sjuka krafter i dom där raketerna.

Finns inga svenska dragsters som levererar så mkt effekt. Dom har kommit upp i närmare 7000hk nu. I USA är de en annan sak, men där är sporten så mkt större. Dock låter 8600hk "i snitt" för mkt för jänkarna med, men jag vet inte så..

Har varit själv på Don Garlitz museum i Florida, har stått och i princip sniffat på en 8.600 hästars Top Fuel motor. Den var byggd '01, så dom laddar i snitt runt 8.600 häst. smile

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang