hjälp om att sätta turbo i en bil utan.

fabbeps
25 februari 2008 · 72 Inlägg

hej. jag är inte så jätte kuning, men jag undrar vad man behöver göra och byta ut om man vill tex sätta in en turbo i en bil utan turbo. vad för saker som behövs byta och till vad, och om dom sakerna är jätte svåra? ( kan ju skruva )

tack i förhand!

OBS! 10 år gammal tråd! /Mod.

twin_cam Smålänning
25 februari 2008 · 7 877 Inlägg

fabbeps skrev:
hej. jag är inte så jätte kuning, men jag undrar vad man behöver göra och byta ut om man vill tex sätta in en turbo i en bil utan turbo. vad för saker som behövs byta och till vad, och om dom sakerna är jätte svåra? ( kan ju skruva )

tack i förhand!

Då ska du nog läsa på lite först wink

Beror helt på motor, men om vi tar en BMW eller nått sånt som håller så måste du i regel:
*Sänka kompressionen
*Se till att den får bensin när den får laddtryck
*Bygga eget/bygga om grenröret

För att lösa bensinfrågan så brukar eftermarknaddsprut vara hetaste alternativet för att få det någolunda driftsäkert, och då krävs att du vet hur ett elektroniskt styrsystem funkar och hur det ska kopplas, sen måste du kunna mappa, eller så får du lämna bort det till någon som kan smile

Men du lär dig under tiden. Bästa är att använda en äldre bil, så slipper du massa varningslapor och sådant smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Sharky
25 februari 2008 · 10 287 Inlägg

Beror på bil och vad man vill uppnå i form av effekt och tillförlitlighet.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
alex_evo3
25 februari 2008 · 56 Inlägg

läs FAQ

Phaetoon
25 februari 2008 · 8 156 Inlägg

alex_evo3 skrev:
läs FAQ

Finns väl egentligen inte någon riktigt faq.
Men här finns det en bra tråd som ger lite grundläggande info:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=22326

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Mestred
31 mars 2013 · 225 Inlägg

fabbeps skrev:
hej. jag är inte så jätte kuning, men jag undrar vad man behöver göra och byta ut om man vill tex sätta in en turbo i en bil utan turbo. vad för saker som behövs byta och till vad, och om dom sakerna är jätte svåra? ( kan ju skruva )

tack i förhand!

hejsan vet att inlägget är gammalt men för den som hittar det i alla fall


om man ska turbokonventera en bil så är det några saker man ska tänka på har jag råd varför ska jag göra det vågar jag köra utan att besikta efter som det nästan är omöjligt att få den att gå igenom besiktningen men har man i alla fall lärt sig alla dom grejerna kan man börja med att köpa en turbo en dumpventil några slangar en intercooler gärna en westgate ett grenrör om an inte gör det själv sen kan man börja ta bort grenröret från bilen borra ett hål för returen till turbon oljan alltså sätt i ett rör som man kan sätta slangen från turbon på sen skruva bort oljetrycksgivaren och antingen köp eller gör själv en koppling som man sätter oljetryckgivaren och en olje utgång för ingång av olja i turbon och en som man sätter tillbaka på motorn där oljetrycksgivaren skulle ha suttit sen kan du börja med att få tag på ett grenrör som passar med turbon och en rätt storlek på turbo har du för stor turbo så skickar du in för mycket luft och motorn dör har du för liten turbo så ger det ingen effekt men sen när du har gjort  det kan du köpa en dump ventil och sätta mellan luft utgången på turbon och luftingången på spjället vilket gör att om du gasar och sen släpper gasen så blir det väldigt mycket luft mellan turbon och spjället vilket kan göra att turbon eller till och med motorn skadas därför har man en dump ventil för den släpper ut den luften i atmosfären men sen när du har gjort det kan du dra en slang via turbons utgång till en intercooler som sen går vidare till spjället och om ni läste lite tidigare så vet ni vad dump ventilen ska sitta sen är allt på plats sen kan du göra lite roliga grejer som att koppla en turbotryck inställing i kupen som gör att man lurar westgaten inifrån så man kan ställa upp baret i turbon men jag rekommenderar då en turbotrycksmätare då turbon kan överladda men i alla fall så är det man gör med turbon så om ni orkar gå igenom allt det här och för er som tror att det är så lätt så kan jag säga att visst om du kan det så är det lätt men är du en som frågar om hjälp när du ska torka dig där bak så är det inte speciellt lätt då rekommenderar jag att ni hittar på något annat eller läser på ordentligt hur turbon fungerar men det finns mycket man kan göra för att öka hk i bilen du kan få tag på lustgas men det är bara en kickdown grej och är inte något jag rekommenderar överhuvudtaget för en nybörjare om man hittar en kompressor så är ju det kul eller om man kan komma på något sätt att tillföra luft i motorn men det finns också små grejer man kan göra men det ger inte många hk du kan tillexempel byta till ett öppetluft filter det kan ge 3 4 hk ju fortare du kör desto mer kraft får du men du kan också chippa kcr box är väl det lättaste sättet men dom är inge bra dom krånglar ofta men ett riktigt chip går bra men nu till turbo igen det sättet jag skrev om det ger inte någon effekt igentligen och man måste tillföra bensin också det blir effekt när man planar toppen och borrar upp cylinder gångar och fixar lite annat kul men vill man bra ha lite kul på helgen så kan man använda det sättet jag skrev om det blir definitivt mer effekt en orginal men det är som en kul grej mer men det var väl det jag hade att skriva jag kan skriva mycket mer men jag orkar inte det är lite för kompliserat skriv gärna om ni har några frågor så ska jag nog kunna besvara dom big_smilebig_smilebig_smilebig_smile

REG-SKYLTEN Föredrar MoPar,GM och Ford
31 mars 2013 · 1 004 Inlägg

Det var nog den längsta mening jag läst..

"My drinkingteam has a racingproblem"
Mestred
31 mars 2013 · 225 Inlägg

REG-SKYLTEN skrev:
Det var nog den längsta mening jag läst..

haha jadu jag letade också för 4 5 år sen efter något sånt som jag skrev om men hitta inget så då tänkte jag att jag skriver det på den första sidan som är lättast att hitta

olof102
1 april 2013 · 342 Inlägg

Haha, jäklar, de stycket förgyllde min morgon!
Där var ta mig fan inte en ända punkt i hela texten. smile

gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
25 december 2018 · 901 Inlägg

vem kan utföra ett sådant arbete?

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
Saab 9-5 (2002)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
Filpi
25 december 2018 · 57 Inlägg

Mestred skrev:

REG-SKYLTEN skrev:
Det var nog den längsta mening jag läst..

haha jadu jag letade också för 4 5 år sen efter något sånt som jag skrev om men hitta inget så då tänkte jag att jag skriver det på den första sidan som är lättast att hitta

Jättesnällt att du försöker hjälpa, men det blir i det närmaste oläsligt utan punkter och styckesindelning.

caromania Forummoderator
26 december 2018 · 9 296 Inlägg

Filpi skrev:

Mestred skrev:

REG-SKYLTEN skrev:
Det var nog den längsta mening jag läst..

haha jadu jag letade också för 4 5 år sen efter något sånt som jag skrev om men hitta inget så då tänkte jag att jag skriver det på den första sidan som är lättast att hitta

Jättesnällt att du försöker hjälpa, men det blir i det närmaste oläsligt utan punkter och styckesindelning.

Skrivet 2013...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Filpi
26 december 2018 · 57 Inlägg

caromania skrev:

Filpi skrev:

Mestred skrev:

haha jadu jag letade också för 4 5 år sen efter något sånt som jag skrev om men hitta inget så då tänkte jag att jag skriver det på den första sidan som är lättast att hitta

Jättesnällt att du försöker hjälpa, men det blir i det närmaste oläsligt utan punkter och styckesindelning.

Skrivet 2013...

My bad, förvirringen när någon lyfter ett 5 år gammalt inlägg big_smile

gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
26 december 2018 · 901 Inlägg

turbokonvertering är alltid aktuell

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
Saab 9-5 (2002)
San_Antonio
19 oktober 2022 · 2 Inlägg

Hur kan man trimma en 1.8i APT b5 a4

Mack Forum- och sitemoderator
19 oktober 2022 · 26 136 Inlägg

San_Antonio skrev:
Hur kan man trimma en 1.8i APT b5 a4

Är det inte betydligt enklare i det fallet att köpa en likvärdig som redan har turbo?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
SportPilot Ubåtsingenjör
19 oktober 2022 · 7 228 Inlägg

San_Antonio skrev:
Hur kan man trimma en 1.8i APT b5 a4

Man kastar på en turbo och pressar massor av NOS och en raket på taket. Sen jävlar!!

Eller så skiter man i det och köper en bil med bättre förutsättningar smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang