j0jje_
17 mars 2008
· 125 Inlägg
BMWKimmo skrev:
j0jje_ skrev:
Ganska kul se personer starkt argumentera för nåt som dom absolut inte har nån aning vad dom talar om! Självklart kan en större turbo med bättre verkningsgrad ge mer effekt på samma laddtryck som en mindre som börjar närma sig botten, även på samma mapp! Ett bra exempel är ju t.ex alla som kör med små hybridturbos med pyttesmå avgashus och massor med mottryck och laddar 2.2 bar i en modern 16v maskin men får bara ut 400hk, om dom istället skulle byta till en modern lastbilsturbo t.ex holset hx40 som både har bra spoolup någorlunda litet mottryck så skulle dom kunna ha samma effekt vid kanske 1.5 bar.
Haha. Jo alla har ju rätt att tycka som dom vill. Ta reda på fakta lite nu innan du skriver mer så kanske jag slipper bli förbannad på dig för att du kommer med idiotiska inlägg som du kommer ångra, när (eller om) du lär dig något om bilar och trimmning i framtiden..
Det är helt enket så att det inte blir mer syre för att man pumpar med verkstadskompresson än vad det blir med en cykelpump! Kom med en vettig förklaring till varför det skulle bli effektivare istället för att skriva "jag vet att det är så" och "kul att se personer starkt argumentera för nått som dom inte har någon arning om vad dom talar om"
Den där första raden kanske jag borde sagt åt dig istället och inte tvärtom Jag ska inte vara med i pajkastningen i denna tråd tyckte bara det var lite kul, ta det inte på fel sätt. Jag säger inte heller att jag vet allt om trimning och turbo, men jag har ganska bra koll på hur ett turbosystem funkar och turbotrimning i allmänhet då jag hållt på ett bra tag med det nu! nog om det.
Man kan inte direkt jämföra en turbo med en cykelpump eller kompressor! Man kan säga att det finns 2 tryck i ett turbosystem, 1 det är laddtrycket, det andra är mottrycket i grenröret. Mottrycket blir högre ju mindre avgasdel man har eller turbo överhuvudtaget det kan vi enas om? Ju högre mottryck desto mindre effekt får man ut helt enkelt. Har man då en pytteturbo som det sitter på alla standardbilar idag så är oftast motrycket minst det dubbla laddtrycket vilket är bra för responsen och funkar bra om man har kammar med lite överlap. Monterar man då en turbo som är mkt större med större avgashus vilket resulterar i att motrycket kanske sjunker till halva laddtrycket vid samma laddtryck så blir det självklart högre effekt i motorn, varför skulle man annars byta turbo när den slutar orka mata luft till motorn? en standardturbo är oftast i botten redan vid orginaleffekt, och svarar väldigt dåligt på höjning av laddtrycket.